רנו מגאן RS CUP - זן נדיר

הספורטיבית של רנו מציעה דואליות של שימושיות וריגושים מעולם המירוצים

בועז קורפל
בועז קורפל  28.06.20 - 14:11
(צילומים: כפיר כשריאן)
(צילומים: כפיר כשריאן)
תחילת כתבה

לא תמצאו אותה בשום אולם תצוגה של רנו בישראל. ברשימת המכירות היא לא תככב עם מספרים תלת ספרתיים והיא גם לא תופיע ככוכבת פרסומות אולטימטיבית שמצטיינת בחיסכון בדלק עם תג מחיר נמוך שווה לכל נפש. היא יחידת סגולה למביני דבר שמחפשים מכונת נהיגה עם תכונות ששייכות לעולם המירוצים ועם סף ריגוש גבוה כשאי שם בפאתי רשימת התכונות שלה תמצאו גם 5 דלתות, תא מטען סביר ואפשרות להסיע 5 נוסעים. אבל הפעם התכנסנו באופן מובהק יותר לפגוש את ההחיה שבתוך היפה.

חטיבת הספורט של רנו היא אחת מחטיבות הספורט הוותיקות והטובות בצרפת בפרט ובאירופה בכלל. יש שם בארץ אוכלי הצפרדעים מלחמה גדולה בין שלוש היצרניות המקומיות על המורשת הספורטיבית הלאומית ולמען האמת, כל אחת מהן (רנו, פיג’ו וסיטרואן) זכתה לתהילה עולמית במירוצי מסלול ושטח, בתחרויות קשוחות ובאירועים היסטוריים. ברנו מרגישים שיש להם את הזכות לומר בגאווה שהם מובילים את התחום הספורטיבי וזה במיוחד בזכות קבוצות הפורמולה 1 לדורותיהן, בזכות אליפויות העולם הרבות בהן מנועים של רנו הגיעו לתהילה בין אם במכוניות של היצרן או במכוניות של קבוצות אחרות.

אבל פורמולה 1 זה רק חלק מהסיפור כי אם לא מתרגמים את ה-DNA הספורטיבי למכוניות ברות השגה לחובבי הנהיגה הספורטיבית, הרי שהמטרה הוחטאה, אבל מעצבי ומהנדסי רנו פגעו בול עם ה-RS CUP ולמרות שהיא לא מעודכנת בטכנולוגיה האחרונה בתחום בקרות השיוט, ואין לה מערכת זיהוי תמרורים או שלל חיישנים מטורפים ומציבים אותה בציון 5 בדירוג הבטיחות של משרד התחבורה, הרי שכל אלה מתנדפים כהרף עין ברגע שלוחצים על כפתור ההתנעה ושירת המנוע מתנגנת דרך מערכת הפליטה.

קומפקטית אקסטרימית
בואו ונשחרר את עניין 5 הדלתות, אפשרות קיפול המושבים האחוריים, תא המטען הסטנדרטי בנפח 390 ליטרים ואת מערכות המולטימדיה, בקרת האקלים האלקטרונית וכל שאר האבזור היומיומי ואפילו לא ניכנס כאן ברשותכם האדיבה לעניין צריכת הדלק כי היא מעדיפה לשתות בנזין 98 אוקטן ולנחור בעוצמה בכל פעם שהרגל מלטפת את דוושת התאוצה כשהיא במצב ספורט או עדיף, מצב Race. בואו ונתרכז בשני תחומים עיקריים שעל המיתרים שלהם פורטת המגאן RS CUP והכוונה היא לעיצוב החיצוני והפנימי ולביצועי המנוע ומערכות ההיגוי שלה, אלה באמת הקלפים הכי חזקים שלה מול המתחרות בפלח הספורטיבי ויש לה כמה וכמה כאלה למרות שלאחרונה המספר של הדגמים הקומפקטיים החמים הולך ומצטמצם לאור ההודעה כי פורד תפסיק לייצר את הפוקוס RS וגם אלפא רומאו נפרדה מהג’ולייטה וכפועל יוצא מכך, מדגם התלתן העצבני. ולמרות זאת יש לה עדיין תחרות עזה מול פיג’ו 308 GTI ומול סיאט לאון קופרה וגם פולקסווגן גולף GTI והונדה סיביק Type R ואולי גם ב.מ.וו סדרה 1 וכמובן סובארו אימפרזה WRX ויונדאי i30 N שהצטרפה לאחרונה.


יפה מכל זווית
השילוב של העיצוב החיצוני והצבע של השסק הכתום של המגאן שמשדר עסיסיות, עובד כמו קסם על כל מי שמביט בה ולא מצאנו ולו אדם אחד שנשאר אדיש אליה בין אם בחניה או בעת הנסיעה בכביש. אם נפרט את מנעד התגובות והשאלות והבעות הפנים, נצטרך לשפוך כאן עוד המון מילים אבל ניתן לסכם את כל התגובות בהופעה חזקה, מרשימה וממגנטת. כן, זה באמת כיף גדול לנהוג במכונית שכזאת שזוכה לסקרנות ולהערכה ואפשר לומר בפה מלא כי צוות העיצוב שלה עשה את מלאכתו נאמנה על הצד הכי טוב שאפשר. מאידך, העיצוב הפנימי שלה ורמת האבזור לא מיישרים קו עד הסוף עם הדגמים המודרניים האחרים וחסרה מערכת בקרת שיוט אדפטיבית שמביאה איתה שלל מערכות סיוע אחרות שבהחלט חשובות בכל מכונית ובמיוחד במכוניות קיצוניות כמו ה-RS.

בדגמי רנו וניסאן העדכניים, ניתן כבר למצוא את המערכות הללו וזה אומר שבהזדמנות הבאה שהמכונית תעבור רענון, היא תקבל ככל הנראה את הציוד המודרני ביותר. האם זה פוגע או מפריע לתחושות של הנהיגה והנסיעה בה? התשובה היא בפירוש לא. מסך המולטימדיה האורכי מפוצץ במידע, גוונים, מחוונים, גרפים, מצבי נסיעה, אופציות הפעלה של מערכות שונות וחיווי על כל דבר אפשרי. ניכר ביותר הניסיון של מעצבי החלק הפנימי להמיר את כל ההפעלות של כל דבר באמצעות נגיעות במסך בכל תחום. החל משליטה בעוצמת המוזיקה דרך שיטוט בין המצבים השונים של הפעלת המערכות ועד למערכת המיזוג.

הניסיון הנ”ל אמנם ראוי להערכה אבל התוצאה איננה אולטימטיבית. גילינו על המסך “רעש” וצפיפות של אייקונים קטנים שסמוכים זה לזה. אלה גרמו לעיתים להפעיל תפריטים ותכונות אחרות ולא את מה שרצינו וניכר שהגרפיקה שמופיעה ואשר הייתה בזמנו הכי מגניבה שיש, צריכה אף היא לעבור מקצה שיפורים ואולי גם להכניס איזה כפתור אחד או שניים שאפשר לשלוח אליהם יד על עיוור ולהגביר את עוצמת המוזיקה או לתפעל את מערכת המיזוג במקום לחפש תפריטים שונים ומשונים. תנוחת הישיבה טובה מאוד, המושבים הספורטיביים עושים את העבודה חד וחלק ורק העומס של המנופים מאחורי ההגה, כאלה שמפעילים איתותים, מגבים, העברת הילוכים, שליטה ברדיו ועוד כמה, כל אלה סמוכים זה לזה וצפופים מאוד במיקום שלהם והיה טוב אם המעצבים של תא הנהג היו מחפשים פתרונות ארגונומיים יעילים יותר. האם כל זה גורע מבתחושת האקשן והאהבה לנהיגה הספורטיבית? ממש לא.


שוברת שיאים
”היא שברה שיאי מסלול בארבעה מסלולים שונים בעולם ואף הייתה למכונית הקומפקטית עם ההנעה הקדמית המהירה ביותר בנורבורגרינג” יאמרו לכם ברנו. וזה נכון מאוד, אבל בין המכוניות שקרעו את אותם מסלולים לבין ה-RS CUP שלנו, יש כמה הבדלים שהפכו את הכתומה החמה הזאת למכונה מבוייתת יותר ופחות אלימה על המסלול. עם זאת, המגאן RS CUP תרעיף עליכם מכל טוב כמו חישוקי ה-19 אינץ’ בעיצוב Jerez על שם מסלול המירוצים הספרדי וצמיגי הספורט המצוינים של קונטיננטל, כל אלה יחד עם מערכת הבלימה של Brembo והמתלים והבולמים המשופרים, עובדים קשה וצולחים את מלאכת נשיאת המשקל וחלוקתו המאוזנת תחת העומס של הפניות ההדוקות בדרכים המפותלות בהן בחרנו, ומי שמתגייס בצורה מרשימה למאמץ הכללי הם מערכת 4Control הייחודית למגאן שגורמת לגלגלים האחוריים לפנות גם כן בזווית של 2.7 מעלות ולסייע במלאכת הפנייה של המכונית ושמירה על היציבות במהירויות גבוהות. ניסנו את זה בכיכר רחבה והתחושה של הזנב שמשתתף בהיגוי פשוט מצוינת ומשרה מידה רבה של ביטחון יחד עם רצון לשחק בזנב שלה ולמצוא את המגבלות.

הדיפרנציאל הקדמי עבד נפלא ובהרמוניה עם ההיגוי של הגלגלים האחוריים בכניסה לפניות חדות ביותר במהירות גבוהה והתוצאה הייתה מפתיעה: מעט מאוד הפעלה של ההגה ומאבק במכונית להיכנס את הפניה בצורה מדויקת. בהחלט תחושה שלא הכרנו ממכוניות אחרות שמשתמשות ברעיונות אחרים כמו חלוקת כוח וקטורית לגלגלים כולם. התוצאה של כל המערכות הללו היא אחת ויחידה: היגוי מעולה עם תחושות ביטחון טובות. הסשק הספורטיבי שלנו לא חשש משום כביש ושום פנייה או כיכר לא הטרידו את מנוחתה של מערכת ההיגוי. המתלים והדיפרנציאל תרמו את שלהם וחרף כל הניסיונות לגרום לצמיגים לחרוק ולו מעט, לא הצלחנו לסחוט מהם אפילו צווחה קלה. 

תנו לה לשחרר כוח
מעט מאוד מכוניות האצ’בק ספורטיביות נשארו במועדון ה-300 כוחות סוס ומעלה. יש מקרים בהם אנחנו פוגשים אותן בחו”ל עם מנועים בהספקים בריאים שכאלה, אבל אז בתהליך העליה שלהן ארצה, הן עוברות דיאטה וכמה עשרות כוחות סוס נושרים בדרך. בודדות הן אלה שצולחות את המחסום ועל פי רוב הן יפניות והמנוע בדרך כלל מגיע בנפח 2.0 ליטרים מוגדש טורבו. המגאן שלנו אף היא לא חברה במועדון ה-300 והיא “מסתפקת” ב-280 כוחות סוס שיורדים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומאטית כפולת מצמדים בטכנולוגיית EDC של רנו. אם אותם 280 כוחות סוס לא הספיקו, אז הגיע מומנט מעולה של 40 קג”מ והצטרף לעניין וכוח הדחיפה של המנוע הפך למשכר עם כל ליטוף של הדוושה. המעבר למצבי הנהיגה הספורטיביים שחרר גם את משתיקי הקול של מערכת הפליטה, אבל נודה כי היינו שמחים לקבל את אותן נביחות בעוצמה קצת יותר גבוהה, זה לא היה מוריד מערכה של הגברת הצרפתיה ואולי להיפך. בקרת השיגור דואגת להזניק את הרקטה הזאת מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 5.8 שניות בדרך למהירות מרבית (כנראה מוגבלת) של 250 קמ”ש על הנייר.

נכון לכתיבת השורות הנ”ל, עלו על כבישי ישראל קצת יותר מ-10 מכוניות והן נדירות למראה. דגם CUP מציע שלדה ספורטיבית וחזקה שתספק את הסחורה בנסיעה יומיומית בכביש וגם במסלול הנהיגה הספורטיבית (מומלץ לפקוד את המסלולים מפעם לפעם ולהרגיש מה יש מתחת לקליפת השסק הכתומה) בחו”ל מציעים הצרפתים את את גרסת המסלול החזקה יותר בשם “טרופי” אבל היא מציעה 300 כוחות סוס יחד עם עוד כמה חיזוקים שתומכים בתוספת הכוח. לחובבי המסלולים יציעו ברנו את גרסת טרופי  R הקיצונית שהופשטה מכל פריט שיעיק על המשקל שלה לרבות מושבים אחוריים ועוד כמה מותרות על מנת שביצועי המסלול שלה יהיו במיטבם כל העת.

נו, וכמה זה יעלה לנו?

מחירה של המגאן RS CUP הוא 242,000 שקלים והיא איננה זולה או עממית. מדובר במכונית שנולדה עם DNA ספורטיבי שזורם בעורקיה ומורגש בכל נגיעה בדוושה, גם אם אתם במצב נסיעה רגיל ולאו דווקא מצב ספורט או מסלול. ניתן לכייל אותה ולהתאים אותה לסגנון הנהיגה החביב עליכם דרך מצב תכנות Personal שמשפיע על כיול מערכות ההיגוי שלה וניתן לראות כל נתון של המנוע והביצועים ואף לתעד אותם במערכת המולטימדיה בזכות חיישנים שמנטרים את הפעולות וזוכרים אותן לאורך זמן ומאפשרים לכם לכיר טוב יותר את התכונות שלה ואת הסגנון שלכם ולשפר אותו. המגאן RS היא מכונית שכיף לחיות איתה וכיף לחיות בתוכה. כל אותם פערים קטנים שקשורים להנדסת אנוש או לטכנולוגיה מעודכנת לא מעיבים כהוא זה על ההנאה ממנה וכאשר אלה יתוקנו בעתיד, זה כנראה יגיע עם חבילה של שיפורים נוספים והיא תהיה טובה עוד יותר. אבל עד אז רק נשאר לנו רק להיזכר ברגעים היפים ולחכות לסיבוב הבא.

רנו מגאן RS CUP
מנוע: טורבו בנזין בנפח 1.8 ליטר
הספק: 280 כוחות סוס ב-6,000 סל”ד
מומנט: 40 קג”מ ב-2,400 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומטית 6 מהירויות בטכנולוגיית EDC
הנעה: קדמית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מכאני
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 5.8 שניות
מהירות מרבית: 250 קמ”ש
צריכת דלק (יצרן): 7.6 ליטר ל-100 ק”מ בנסיעה משולבת עירוני ובין עירוני
חישוקים: 19 אינץ’ עם צמיגים במידה 245/35

אורך: 4.372 מטרים
רוחב: 1.874 מטרים
מרווח גחון: 10.1 ס”מ
בסיס גלגלים: 2.669 מטרים
מס’ דלתות: 5 תצורת האצ’בק
נפח תא מטען: 390 ליטרים (ללא קיפול מושבים)

מחיר: 242,000 שקלים