$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נהיגה על קצה (המזלג): התרשמנו מפולקסווגן ID. 7

יצאנו לנהיגה בגרסת טרום ייצור של החשמלית החדשה של פולקסווגן. מה זה בעצם אומר? איך בכלל אפשר לבחון אותה? ומה אנחנו בכל זאת חושבים עליה

רן סגל  17.04.23 - 15:01

באופן נדיר הוזמנו על-ידי פולקסווגן לנהיגת התרשמות מהחשמלית החדשה והחשובה שלה – פולקסווגן ID. 7. מה כל כך נדיר אתם שואלים? שהפעם מדובר בגרסת טרום ייצור, אב-טיפוס, ממש כמו זו שהוצגה בתחילת השנה תחת הסוואת הפיקסלים בתערוכת מוצרי האלקטרוניקה והגאדג'טים CES בלאס וגאס.

לעומת השקות רגילות, זו לוותה במעטה כבד של חשאיות, מיקום מבודד, מאבטחים (כן כן, מאבטחים) שבדקו את התג השמי בכל מעבר ליד הרכב ונציגי היצרנית שהתלוו לכל נהיגה כדי שחלילה לא נדליף מידע למתחרים.

הכתב היה אורח חברת פולקסווגן

תעודת זהות
ה-ID. 7 היא כבר החברה השישית במשפחת ID, תת-המותג החשמלי של פולקסווגן, כולל ה-ID. 6 הייעודית לשוק הסיני. ה-7 תיוצר במפעל אמדן שבגרמניה, כאשר גם הפעם השוק הסיני העצום יבודל ויתהדר בשני מפעלים מקומיים, עם כמה שינויים לטעם האסייתי. העיצוב הגיע היישר מדגם הקונספט ID. AERO שהוצג לפני כשנה וכמעט ללא שינויים. התוצאה לטעמי רכב אלגנטי עם נוכחות מכובדת.

היידי 7 (מעכשיו נקרא לה היידי, שם גרמני קלאסי שגם מתגלגל על הלשון טוב יותר) ממוקמת מתחת לארטאון ומעל הפאסאט, ולמעשה תמלא גם את משבצת הסדאן לאחר שהפאסט החדשה תיוצר בגרסת סטיישן בלבד. המיקום שלה בהיררכיית הדגמים מרמז היטב גם על מידותיה - קצת פחות מ-5 מטרים לאורך (496.1 ס"מ) עם בסיס גלגלים מרשים שנושק ל-3 מטרים (296.6 ס"מ), על רוחב של 186.2 ס"מ וגובה של 153.8 ס"מ, וקיבלתם חתיכת מכונית מרשימה. לשם השוואה, היא ארוכה בכמעט 27 ס"מ מטסלה מודל 3 ותוספת של כ-9 ס"מ לבסיס הגלגלים, זה אומר שהיידי שלנו כבר נושקת למכוניות הסאלון.

לכל המידות הללו יש קבלות בדמות מרווח פנים מכובד מאוד. המושבים הקדמיים רחבים, נוחים ותומכים, המרווח מספק בהחלט לכל כיוון עם קונסולה גבוהה בין הנהג לנוסע, בעוד ליושבים מאחור יש שפע של מקום. שלא תטעו, לא מדובר במרווח לשלושה מבוגרים עבי (ואוהבי) בשר כמו ה-ID. Buzz שהביא אותנו משדה התעופה, אבל יתאים בקלות לשניים ועוד מתבגר במרכז או אם תרצו לשני כיסאות בטיחות במקום שני הבומרים המזדקנים שבצדדים. מרווח הרגליים נדיב עם רצפה כמעט ושטוח, גם מרווח הראש טוב מאוד, אך המושב עצמו קצר במעט ומוטה בזווית כך שהירכיים נשארות באוויר, מזל שאפשר למתוח רגליים קדימה. אז מה פחות טוב? שדה הראייה לפנים לא מושלם, בטח לחובבי רכבי הפנאי, עם דשבורד גבוה יחסית וקורה A שקרובה לנהג, כשמבט במראה המרכזית יגלה חלון אחורי קטן.

את הפיצוי תקבלו בדמות תא מטען ענק שנהנה ממפתח מרשים בזכות דלת חמישית. סף ההעמסה מעט גבוה וגם יש משהו כמו 20 ס"מ בין הפגוש לסף עצמו, אז שלא תשרטו את הפגוש כשאתם מוציאים מזוודה נגיד, חבל, רכב חדש. נתונים מלאים טרם פורסמו, אך ההערכה בקרב אנשי היצרנית שבקיפול מושבים הנפח יגיע בקירוב ל-1,600 ליטרים. ואם מיד נזכרתם בתצורת הליפטבק של האוקטביה (סוג של סדאן עם דלת חמישית) אתם צודקים לגמרי.

דוברת עברית
תא הנוסעים מרגיש איכותי ושופע אבזור. המושבים מרופדי עור ואלו הקדמיים מחוממים, מאווררים, וכוללים מערכת עיסוי אפילו לעכוז. יש גם מערכת שמע של "הרמן קרדון" וגג פנורמי שמתכהה בליטוף כפתור (משקוף לחלבי). פריטים אלו אינם סטנדרטיים, אבל לא מעט דווקא כן.

נתחיל ממסך המולטימדיה בגודל "15 שזוכה למערכת הפעלה חדשה לגמרי ומוצלחת מזו הקיימת כיום בדגמים החשמליים של קונצרן פולקסווגן. המערכת מגיבה מהר יותר ומרגישה ממש כטאבלט החביב עליכם. היא ניתנת להתאמה אישית כמעט באופן מלא, עם עדכוני Over the air שיטפלו במידת הצורך גם במערכות הרכב עצמן. מה שעוד התעדכן הוא פאנל המגע לבקרת האקלים ועוצמת השמע שזכה סוף סוף לתאורת רקע, אבל השו"ס הוא שלראשונה בעולם, התפעולי הקולי יוכל להתבצע גם בשפה העברית (פרט לניווט, אבל בואו, גם ככה נשתמש ב-Waze, אז נסלח להם).

מאחר והיה זה דגם טרום ייצור, לא זכינו לחזות בפלא, אבל האחראית הישירה הבטיחה שעד שהדגם יגיע לישראל היידי כבר תגוייר כהלכה. אגב, גם את הניב הגרמני המקומי של האחראית עצמה, היידי טרם מצליחה לזהות. כמה הוא "טרום ייצור" - גם שלל מערכות הבטיחות טרם הבשילו, כך שלקראת פרק הנהיגה הופצר בנו לקחת בחשבון שפרט למערכת הבלמים לא ניתן להתרשם משום מערכת אחרת, אפילו לא מכריות האוויר.

אגב, פתחי המיזוג מתכווננים חשמלית דרך מסך המולטימדיה (מזכיר לכם מישהי?) עם שני זיכרונות ואפילו מצב "מאוורר" בו זרימת האוויר תנוע בכל הכיוונים באופן אוטומטי. בפולקסווגן לא ויתרו על לוח המחוונים, טוב זה לא ממש לוח ויותר חרך, כי למרות נתון של "6.4 מדובר בפס צר ולא יותר, אך היצרנית מציינת שלא זוהי התצוגה הראשית ורוצה שתשאירו את המבט תמיד לפנים ולכן תמצאו כסטנדרט תצוגה עילית גדולה במיוחד הניתנת גם היא להתאמה. ואחרי כל הטכנולוגיה הזו וכדי שתהיו ממש רגועים, הרכב עומד בתקנות האו"ם לאבטחת המידע והסייבר.

למרחקים ארוכים
ומה תכלס מזיז את הכמעט סאלונית הזו - בשלב זה יש לנו שתי סוללות ומנוע אחד. אספקת החשמל תגיע משתי סוללות לבחירה. האחת בגודל מוכר, למשל מגרסאות ה"80" של האניאק, עם סוללת 77 קוט"ש שתספק 615 ק"מ, ואילו הסוללה שנייה חדשה ותציע כבר 86 קוט"ש עם טווח נסיעה של 700 ק"מ, וזה נתון שתפגשו כיום רק במרצדס EQS. כמה השגנו בפועל? זוכרים שזו נהיגת התרשמות בדגם טרום ייצור, אז בעשרות הקילומטרים הבודדים שהוקצו, אותם חלקתי עם קולגה, יהיה זה פשע אפילו להעריך. מה שכן וודאי הוא שבלימה רגנרטיבית תקבלו רק ממצב B בידית ההילוכים.

בכל מקרה, לטווח המרשים תקן WLTP אותו השיגה פולקסווגן בסיוע עיצוב אווירודינמי אך בעיקר בזכות מנוע חדש עם מגנטים משופרים, תוספת ליפופי נחושת ומערכת ניהול חכמה ומהירה יותר לניתוב אספקת הכוח גם במהירות גבוהה, כך שהניצולת שלו טובה יותר תחת עומס. למנוע מערכת קירור נוזל למעטפת וקירור שמן למערכת הפנימית. התוצאה - 285 כ"ס ו-55.5 קג"מ (עומת 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ ב-ID. 4 למשל). אם חושבים על זה, מאחר והמנוע החדש מותקן באותה פלטפורמת MEB ייעודית, אולי יש לנו כאן את הספתח לשיפורים חשמליים...

על נוחות, התנהגות ומה שביניהן קשה להביע עמדה נחרצת. כאמור מדובר ברכבי טרום ייצור שעוד יעברו אי אילו כוונונים והתאמות. מהתרשמותנו הקצרה, בידוד הרעשים טוב מאוד אך היידי נוקשה יחסית, כתוצאה מהצורך להתמודד עם המשקל הגובה המוטל על כתפי הבולמים והמתלים. המשמעות היא שתחת מאמץ הצמיגים עובדים שעות נוספות כדי לשמור את המאסה הזו יציבה, והיא בהחלט מרגישה יציבה, יחד עם בקרת האחיזה שעושה עבודתה מאחורי הקלעים. התחושה מהנהיגה הקצרה בטוחה ונשלטת גם במהירות גבוהה בפיתולי הרי דרום-מזרח ספרד. אם זה הרכב שהייתי לוקח לכבישים שכאלו? כנראה שלא. אבל כשותפה לנסיעה המשפחתית לאילת, כבר עכשיו היא מתברגת גבוה.

על קו הסיום
בסופו של יום נראה שיש לפולקסווגן מוצר אפוי מאוד, וכשיגיע לייצור יקרוץ בוודאי ללא מעט לקוחות. באירופה. ביבשת הישנה היידי תעלה כ-60 אלף יורו, לעומת טסלה מודל 3 המקבילה (Long Range) שעולה בגרמניה כ-54 אלף יורו.

היבואנית מבטיחה שהיא תגיע לישראל, אך בשלב זה המועד אינו ידוע ובהתאם גם התמחור. זה האחרון צפוי להיות גבוה משמעותית מזה של הטסלה. האם יתרונותיה על פני האמריקאית יצדיקו אותו? את זה נצטרך לגלות רק במבחן מקומי.


הכתב היה אורח חברת פולקסווגן