$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הרף הסיני עולה: אקספנג G9 במבחן

רכב הפנאי הגדול של מותג היוקרה הסיני מרעיף אבזור וגאדג'טים על הנוסעים, אבל איך הכל עובד? איך התנהגות הכביש? ואולי הכי חשוב, מה טווח הנסיעה בפועל?

רן סגל  21.12.23 - 15:43
(צילום: רן סגל)
(צילום: רן סגל)

המותג הצעיר אקספנג עוד לא חגג עשור וכבר מחזיק פורטפוליו של 5 דגמים, שניים מהם הגיעו לאחרונה לישראל, מכונית הסדאן הגדולה בהיצע היצרנית P7, ורכב הפנאי הגדול G9, מושא המבחן. ה-G9 הוצג בסוף 2021 והגיע לאירופה בתחילת השנה כחלק מאותה מתקפת יצרניות סיניות על היבשת הישנה, ומתחרה בדגמים מקבילים מסין כמו וויה פרי וניו ES8, וכן, גם מול אודי Q8 אי טרון ומרצדס EQE-SUV.

איך הוא מתכוון לעשות את זה? על הנייר כבר אפשר להתרשם משפע עצום של אבזור, הוא זכה בציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי ולקינוח התמחור אגרסיבי עד כדי פערים של עשרות אלפי שקלים ומול מתחריו האירופאים הפער גדל לכדי מאות אלפי שקלים. כן, מאות. האם כל זה יספיק למותג הצעיר כדי למשוך את הלקוחות השמרנים של מותגי היוקרה הוותיקים? ורגע לפני שמתחילים, בסינית אכן מבטאים את שם המותג עם האות ש', "שאפנג", כמו מותג "שיאומי" למשל, אבל בעולם המערבי תפס הכינוי אקספנג, וסוד קטן, העוזרת הקולית לגמרי מקבלת את זה שקוראים לה אקספנג. יאללה, מתחילים.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב אלגנטי מבחוץ ומבפנים, איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד, גם המרווח טוב מאוד, אך הנדסת האנוש לא מצטיינת.
איכות נסיעה ואבזור: הנוחות טובה, אך לא מצטיינת בגרסה הנבחנת. רשימת האבזור עשירה מאוד, אך תפקוד מערכות הבטיחות אינו מהוקצע.
ביצועים והתנהגות: הביצועים מצוינים עד כדי עוצמתיים במצב "ספורט". התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת, אך ללא אופי דינאמי.
למי מתאים: למי שרוצה לקבל תמורה גבוהה עבור הכסף, בעיקר בזכות שפע האבזור ותא נוסעים מפנק, ולא חייב שבחזית הרכב יתנוסס סמל סטטוס וותיק.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-269,990 ש"ח ( רכב המבחן 364,990 ש"ח)

עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני אלגנטי ולא עמוס קשקושים מיותרים, מזכיר קצת קיה נירו מגודלת (מהדור השני). הוא לא נראה אגרסיבי או קשוח, משהו יותר חללי שכזה. גם בצבע הלבן, לצד כל אותם גימורים מושחרים, הוא מצליח להיראות מכובד. עיצוב הפנים שומר על הקו האלגנטי, עם קווים אופקיים, שילובי צבעים, קונסולה גבוהה בין המושבים וכמובן צמד מסכי הענק. איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד.

המרווח מלפנים טוב מאוד, גם מאחור שלושה ישבו בנוחות וייהנו משני שקעי USB ובהתאם לחבילת האבזור גם מחימום ומערכת עיסוי, ממש כמו זו של היושבים מלפנים, תמיכה לרגליים, כוונון חשמלי למושבים, אך באופן מפתיע ביחס לאבזור הכללי, ללא שליטה על בקרת האקלים.

הנדסת האנוש מבוססת רובה על מסכי המגע וככזו היא חייבת להיות פשוטה, אך במקרה של ה-G9 הדברים לא תמיד כך. נתחיל מהחיובי - אקספנג השכילו להבין שתפעול בקרת אקלים ממסך מגע הוא פשוט מעצבן ולכן  צבר הכפתורים השמאלי בהגה שולט בטמפרטורה ובעוצמת המיזוג. פתרון פשוט ויעיל, בעוד צבר הכפתורים הימני שולט במערכת השמע. עוד נקודה חיובית עומדת לזכות מסכי המגע, הראשי וזה של הנוסע, שהינם בעלי תגובה טובה ומהירה וצלמיות תפריטים ברורות

אבל מכאן והלאה, אנחנו מגלים שמסך הבית לא מאפשר התאמה אישית ורוב שטחו "תפוס" עם מערכת הניווט הסינית המציגה מפה חלקה שכן אין אנו בסין. נציגי היבואנית מבטיחים שבעדכון OTA הקרוב במקום המפה הריקה תופיע אפליקציית "ווייז". חיסרון נוסף תמון באי היכולת להתאים אישית את מסך הבית, כמו כן כניסה לכל אחד מהתפריטים מגלה שלל פונקציות שבוודאי לא נוח לתפעל בזמן נהיגה, על אחת עם גופנים קטנים יחסית, ועוד יותר קטנים הם אלו בלוח המחוונים עם כיתוב התרעות שדורש זכוכית מגדלת. נקווה שהערות אלו יגיעו גם כן אל היצרנית.

תא המטען (660 ליטר) שימושי מאוד, עם מפתח רחב וסף העמסה יחסית גבוה אך ללא מדרגה. בגרסה הבכירה בעלת בולמי האוויר אפשר להנמיך את הרכב לשיפור הגישה (וגם לכניסה נוחה יותר לרכב). עוד יש כאן 2 וויי תליה, שקע 12 וולט, 2 תאורות, תא רשת ותא נוסף מתחת לרצפה לאחסון כבל הטעינה.

איכות נסיעה ואבזור
ה-G9 נוקשה יחסית, בכל זאת יש כאן מאסה של כ-2.3 טון וחישוקי "21 בגרסה הנבחנת, אך הנוחות העירונית טובה יחסית בזכות מתלי אוויר, למרות שכבר פגשנו רכבים גדולים וכבדים עם כיול עדיף. לגרסאות ה-Standard וה-Long Range מערך מתלים ובולמים סטנדרטי והכיול רך יותר, כך לפי נציגי המותג. אז כמו תמיד, בצעו נסיעת מבחן לפני כל רכישה. התמרון העירוני טוב ביחס לגודלו וגם שדה הראייה טוב. בדרך בין-עירונית הנוחות הטובה נשמרת ולמרות אותה נוקשות הוא לא קופצני בכביש גלי. בידוד הרעשים טוב מאוד, כשבעיקר שומעים רעשי כביש, ורעשי רוח מצטרפים בדרך מהירה, אך הם סבירים לגמרי.

אקספנג G9 משווק בשתי רמות גימור, כאשר רמת הכניסה מאובזרת היטב וכוללת פריטים כגון הגה מתכוונן חשמלית ומחומם, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם זיכרונות, מחוממים ומאווררים, שני משטחי טעינה אלחוטית, שני מסכי מולטימדיה, האחד כללי והשני ייעודי לנוסע ("14.96 כל אחד) כשמעמדת הנהג כמעט בלתי אפשרי להביט בו, הנוסע ימצא שם אפליקציות מוסיקה שונות וגם "יוטיוב", אפשרות חיבור בלוטות' נפרד לטובת אוזניות למשל, וגם מצב "זן" שפשוט משכיב את המושב ומשדר מוסיקה מרגיעה. חבילת "דיימונד 09" משדרגת את ריפוד העור ל"נאפה", מוסיפה עוד כוונונים למושבים, מערכת עיסוי מצוינת למושבים מלפנים ומאחור, תאורה לד במגן השמש של הנוסע מאפשרת בחירת עוצמה וגוון, וו גרירה נשלף חשמלית (כושר גרירה עד 1,500 ק"ג) ומערכת שמע Dynaudio עם 18 רמקולים בעלת צליל משובח. לגרסת ה"פרפורמנס" עוד כמה גימורים מושחרים מבחוץ ומתלי אוויר וחישוקי "21 (לעומת "19) שהזכרנו קודם.

תחום הבטיחות כולל את כל המערכות המקובלות, לצד התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור, התרעה על פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף, אזהרת התנגשות מאחור, ניטור פני הנהג (לעייפות או הסטת מבט) ועוד. ה-G9 קיבל ציון של 5 כוכבים במבחן הבטיחות האירופאי האחרון, אך לא הכל מושלם - הגדרת העדפות שונות למערכות הבטיחות אינן נשמרות וכמות ההתרעות והצפצופים מטרידה, מערכת שמירה על מרכז הנתיב לא פעילה עדיין (רק תיקון) ואילו בקרת השיוט האדפטיבית פעילה רק עד 130 קמ"ש. גם נושא זה יטופל במסגרת עדכון התוכנה הקרוב והגדרות הבטיחות ישמרו גם לאחר כיבוי הרכב, כך לפי נציגי המותג.

ביצועים והתנהגות
אקספנג G9 מוצע עם שתי יחידות הנעה. מנוע יחיד, הנעה אחורית, 313 כ"ס ו-6.4 שניות זריזות ל-100 קמ"ש או... שני מנועים, הנעה כפולה, 551 כ"ס ו-3.9 שניות בלבד ל-100 קמ"ש בגרסת ה"פרפורמנס" אותה בחנו. והביצועים? בדיוק כמו ש-551 כ"ס נשמעים – היציאה מהמקום במצב ספורט פשוט ברוטאלית, כשגם ברכב מלא, ראשם של כל הנוסעים ייזרק לאחור. האמת, רוב המבחן בוצע בכלל במצב "חיסכון" שיספק לכם ביצועים טובים מרוב הרכבים סביבכם וגם ישמור על צריכת חשמל סבירה, ואילו מצב "רגיל", מרגיש חזק למדי בפני עצמו.

את הכוח מקבלים מסוללת 78.2 קוט"ש (75.8 קוט"ש נטו) בגרסת הכניסה או 98 קוט"ש (93.1 קוט"ש נטו) בגרסאות ה-Long Range והפרפורמנס. צריכת החשמל הממוצעת במהלך המבחן עמדה על 18.7 קוט"ש ל-100 ק"מ, המשמעות היא טווח נסיעה ריאלי מצוין של כ-497 ק"מ, פער של כ-5% בלבד מנתון היצרן העומד על 520 ק"מ.

התנהגות הכביש בטוחה, האחיזה טובה גם בזכות ההנעה הכפולה וכל המאסה כבר תאותת לנהג מראש על המגבלות. ה-G9 למרות הביצועים המרשימים לא ספורטיבי באופיו, הוא נעדר היזון חוזר מכל המכלולים הרלוונטיים כמו הגה, שלדה ובלמים שפועלים בצורה טובה אך כאמור ללא פידבק משמעותי.

סיכום
ביחס לפורמט המבחנים העדכני של "עולם הרכב", כתבת המבחן לאקספנג G9 יצאה ארוכה במיוחד, ואחרי מחשבה קצרה הגענו למסקנה שפשוט מדובר ברכב מתקדם ומרשים, כזה שלא מתבייש בגילו הצעיר אל מול מותגי היוקרה הוותיקים. נכון, הנדסת האנוש דורשת שיפור, בעיקר בכל הנוגע לתפעול מסכי המגע ותפקוד מערכות הבטיחות (לפחות עד עדכון התוכנה), התנהגות הכביש פחות דינאמית מזו של דגמי ב.מ.וו החשמליים למשל או נוחות הנסיעה הטובה לכשעצמה עוד דורשת כיול שיספק את הנוחות של אודי Q8 אי-טרון. אך כשמסתכלים על שורת המחיר והתמורה לכסף (גם של הגרסה הבכירה ביותר), ה-G9 שופע אבזור באופן כמעט חריג, איכות החומרים גבוהה, המרווח מרשים, הוא מספק ביצועים יוצאים מן הכלל וטווח הנסיעה בתנאי אמת שימושי מאוד.



תחרות רכב השנה 2023 יצאה אל הדרך: על הזוכה בתחרות נכריז במסגרת משדר חגיגי שיערך ב-28.12.23 בערוץ 5+ ואתם יכולים להצביע ולהשפיע ובין המשתתפים יוגרלו שוברים בסך 500 ש"ח. ההצבעה תיסגר ב-26.12, הזדרזו להצביע - כנסו לאיזור הבחירה >>>
*** בתחרות מכונית השנה 2023 מתמודדות מכוניות חדשות או דור חדש (למעט החרגות) לדגמים שהושקו בישראל באופן רשמי בין החודשים דצמבר 2022 לדצמבר 2023 ***