הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אאודי Q6 אי-טרון במבחן: משחקי הטווח

באאודי התכוננו שנים רבות לחשיפה של ה-Q6 אי-טרון ובעיקר לסדרת דגמים חדשה שתבוא אחריה, כולם מבוססים פלטפורמה חשמלית ייעודית. היה שווה לחכות? ומה בכל זאת חסר לה?

עמית מרצ'לי   27.05.25 - 16:34
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: עמית מרצ`לי
צילום: עמית מרצ`לי
בקיץ שעבר הזדמן לנו לתת גיחה לסן סבסטיאן שבפירנאים הספרדיים כדי לקבל טעימה ראשונה מהאאודי Q6 אי-טרון, דגם חשמלי ייעודי ראשון, שבא עם הבטחות גדולות לחוויית נהיגה בזכות פלטפורמה חדשה ומתקדמת בשם PPE שפותחה יחד עם פורשה ונמצאת בין היתר במקאן החשמלית. באאודי אמרו אז כי הדגם מייצג את כל מה שלמדו מהניסיונות הראשונים להיכנס לשוק החשמלי עם האי-טרון המקורית (כיום Q8), שהייתה מוצלחת כשלעצמה אך סבלה גם מ״כאבי גדילה״.

אם לומר את האמת, הרי שההצלחה היחסית של אאודי אי-טרון אי-אז, נזקפה בעיקר לעובדה שהיא הייתה די לבדה, ופנתה לקהל שמחפש תמיד שהתכשיט המתקדם ביותר ישב לו בחנייה. החזרה של אאודי לקדמת הבמה החשמלית אחרי שנים של דשדוש וחיפוש אחר זהות, מגיעה אחרי שב.מ.וו חשפה את ה-iX3 וה-iX ומרצדס את ה-EQC ואחריה ה-EQE SUV, וכמובן שאי-אפשר שלא לשרבב איכשהו את טסלה מודל X לסיפור - ככה שחיים קלים, לא הולכים להיות לה. 
 
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: שפת העיצוב השמרנית האופיינית לאאודי לא פסחה על ה-Q6. חלל הנוסעים טכנולוגי מאוד ונעים לשהיה, איכות החומרים לא תמיד הרשימה. 
איכות נסיעה ואבזור: בידוד הרעשים ושיכוך המתלים מצוין לצד רשימת אבזור מתארכת עליה ניתן להוסיף חבילות.
ביצועים והתנהגות: יחידת ההנעה הנבחנת מעט חלשה למידותיה של המכונית, אך למרות זאת היכולת הדינמית מפתיעה לטובה. 
למי מתאים: למי שרוצה מכונית יוקרה איכותית וטכנולוגית, ומוכן לשלם עבור סמל סטטוס.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-501,900 שקל (רכב המבחן: 520,900 שקל)
עיצוב ותא נוסעים
אם בהבטחות לבשורה עסקינן, הרי שלא מצאנו אותה בחזות החיצונית הסולידית - כזאת שלא תמשוך מבטים יתר על המידה. גם הדמיון לדגמים קיימים דוגמת אאודי Q5 ואפילו Q4 הקטנים ממנה, מטמיעים אותה היטב בשטח. בחזית כמובן, גריל אטום לשיפור היעילות האווירודינמית ואת חתימת האור של יחידות התאורה תוכלו להגדיר כרצונכם. צללית הצד חושפת חישוקי גלגלים קטנים מדי לטעמנו בגודל ״19, ומאחור שוב אי אפשר להתבלבל - מדובר באאודי. 
 
תא הנוסעים כבר מודרני יותר, ומציג את הפילוסופיה רוויית המסכים של אאודי עם לוח מחוונים בגודל ״11.9, מסך מרכזי הפונה לכיוון הנהג בגודל ״14.5 ומסך נוסף לנוסע מלפנים בגודל ״10.9 לשליטה על מערכות הבידור. איכות ההרכבה גבוהה, אלא שאיכות החומרים, חלקם ממוחזרים, מעט פחות מרשימה ומכיוון המסכים נשמעו גם לא מעט רעשי צקצוקים. לפחות השכילו לפרוס תפריט קיצורי דרך על מערכת האקלים שמקל מאוד את התפעול, חבל רק שאי-אפשר להגיד את אותו הדבר על פאנל השליטה רווי הפקדים שעל דלת הנהג. 
 
מושב הנהג הספורטיבי ברכב המבחן מציע שפע של אפשרויות כוונון והוא נח ותומך, חבל רק שצורת התכנון של תא הנוסעים מייצרת אווירה מסוגרת המשפיעה גם על שדה הראייה לפנים ולאחור. בשורה השנייה תגלו מרווח טוב מאוד לשני מבוגרים, בעוד המושב האמצעי גבוה וקשיח יותר ועל-אף רצפה שטוחה יתקשה לאכלס מבוגר נוסף. גם תאי אחסון לא תמצאו יותר מדי ואלו שכן יהיו צרים למדי. הנוסעים מאחור ייהנו גם מאזור אקלים נפרד, יציאות טעינה וחימום למושבים.
 
תא המטען בנפח 526 ליטר מציע שימושיות גבוהה ויש גם אחד קדמי בנפח 64 ליטר שיתאים בעיקר לאחסון כבל הטעינה ולא הרבה מעבר. המפתח שמתקבל רחב וסף ההטענה לא גבוהה במיוחד וניתן לכוונון, בקומה התחתונה אין גלגל חלופי אלא ערכה לתיקון תקרים.
איכות נסיעה ואבזור
ברכב המבחן מותקנים מתלי אוויר, שמעבר ליכולתם לקבוע את גובה המכונית לפי מצב הנהיגה (2 ס״מ הנמכה או 4.5 ס״מ הגבהה), מביאים לתרומה של ממש לאיכות שיכוך המהמורות. צמיגים בחתך גבוה מוסיפים לנוחות העירונית המוצלחת וגם מחוץ לעיר על כביש שאינו סלול היטב הריסון נשמר. בידוד הרעשים טוב מאוד לרוב, וכך גם כושר התמרון שהפתיע לטובה על-אף בסיס גלגלים נדיב של 2.88 מטר.

רשימת האבזור של ה-Q6 ארוכה ומשתנה בהתאם לקיבולת הסוללה, בקצרה נספר שבגרסת ה-45 הנבחנת תמצאו בין היתר: משטח טעינה אלחוטי, מצלמות היקפיות, בקרת אקלים תלת-אזורית, הגה מחומם, ריפודי עור, מושבים מתכווננים חשמלית, מחוממים ועם זיכרונות לנהג, גג פנורמי, מערכת שמע עם 10 רמקולים, תא מטען חשמלי ותאורת מטריקס-לד עם מערכת שטיפה. רכב המבחן מצויד גם בחבילת "טק" שעלותה 19,000 שקל וכוללת את מתלי האוויר שדיברנו בהם קודם, תאורת ״דיגיטל לד״ מתקדמת וכוונון חשמלי לגלגל ההגה.

בסעיף הבטיחות כל הגרסאות מאובזרות ב-7 כריות אוויר ובכל המערכות המקובלות כיום בשוק, לרבות שמירת מרכז נתיב, בלימת חירום אוטונומית והתרעה על כלי רכב בשטח מת. פעולת המערכות נעימה לרוב, אך קרה שבלימת החירום האוטונומית הופעלה שלא לצורך. בקרת השיוט האדפטיבית מנגד, עושה את עבודתה נאמנה ומקלה מאוד את ההתניידות.
ביצועים והתנהגות
למבחן התייצבה יחידת ההנעה החלשה ביותר (e-tron 45), העושה שימוש בארכיטקטורת 800V ובמארז בקיבולת 75.8 קוט״ש עם הספק צנוע יחסית של 252 כ״ס ומומנט מירבי של 45.9 קג״מ היורד אל הגלגלים האחוריים. התאוצה ל-100 קמ״ש צנועה גם היא ואורכת בגרסה זו 7 שניות בדרך למהירות מרבית מוגבלת של 210 קמ״ש (ככה סיפרו לי). 
 
ה-Q6 אי-טרון מכוילת היטב והדבר מתבטא בהיגוי מדויק וממשיך אל משקל נכון לדוושות ואחיזת כביש מהודקת, כמעט ללא רכינה ניכרת. לעומת זאת, התחושה לא מספיק נמרצת בכל תוואי דרך ולמרות שיש די כוח תודות למומנט הנדיב, לא זו הגרסה שתדביק אתכם לכיסא. מעבר למצב ״דיינמיק״ מקשיח מעט את המתלים ומהדק עוד יותר את העברות המשקל, ואת היכולת לצלוח את הכביש המתעקל. ועדיין, היינו שמחים ליותר כוח שידחוף משקל של למעלה מ-2.1 טון לא כולל נוסעים.
 
טווח הנסיעה המוצהר של גרסת המבחן עומד על 524 ק״מ, אלא שלאורך ימי המבחן שכללו נסיעות בדרגות מאמץ שונות התקשינו לשפר נתון צריכה של 20.5 קוט״ש למאה קילומטר, המתורגמים לטווח מציאותי של 370 ק״מ בלבד בין טעינות. עוד נציין כי לרשות הנהג עומדים שתי עוצמות רגנרציה ומצב נסיעה B שביכולתו לבלום את המכונית עד לעצירה ולאחזר אנרגיה ביעילות רבה יותר. 

חיבור לעמדת טעינה מהירה מאפשר זרם בהספק של עד 225 קילוואט, שפחות נפוץ כרגע בישראל ובפועל סביר שבמרבית הפעמים תתחברו לעמדת 120 קילוואט המאפשרת להטעין את הסוללה מ-30% עד 100% תוך כ-50 דקות. חיבור לזרם ביתי ניתן משני צידי המכונית ומתאפשר עד להספק סטנדרטי של 11 קילוואט ויארוך כ-8 שעות במצב בו הסוללה מרוקנת מאנרגיה.
סיכום
אאודי Q6 אי-טרון היא תוספת חשובה לליין הדגמים החשמלי של אאודי, ובהחלט מדובר בתצוגת יכולות טכנולוגית מרהיבה - אך חשוב מכך היא מצליחה להיות מהנה לנהיגה ממש כמו שמהנדסי אאודי ייחלו שיקרה על שולחן השרטוטים. אלא שהיא נופלת בין הכיסאות במבחן הפרקטיות היום-יומית, כשהחיסרון העיקרי שאפשר לשים עליו את האצבע הוא גרסת כניסה חלשה מדי ובעיקר טווח נסיעה שפשוט רחוק מלהרשים. 
 
בעידן בו ״חרדת טווח״ הפכה לשיקול מרכזי בדרך לרכישת מכונית חשמלית, ובמיוחד עם תג המחיר המוצמד לדגם, הנושא הזה מדאיג שבעתיים. אם אתם חושבים לרכוש את ה-Q6, היינו ממליצים לדלג על גרסת ה״45״ ולקפוץ ישר ל-״50״ הבכירה יותר, לה גם טווח רשמי של 579 ק״מ, ולא לוותר על חבילת ״טק״ שמביאה לשיפור ניכר באיכות הנסיעה. ומה באשר לטווח? כמו תמיד מדובר בעניין אינדיבידואלי שעשוי להשתנות מנהג לנהג, אבל כזה שברף המחיר של החדשה לבית ״אי-טרון״ הופך לצורם אפילו יותר.