רשלנות המשטרה מחזירה לכביש נהגים מסוכנים

איך קורה שנהג שיכור חוזר לכביש? מסתבר שהתופעה נפוצה ומתחילה ראשית כל בפעולה מרושלת של שוטרים לא מנוסים ומתנדבים חסרי ידע עוד עם הנפקת הדוחות. בכיר לשעבר במשטרה: "שוטר רשלן לא יפוטר אלא פשוט יעבור לתפקיד אחר"

מערכת עולם הרכב  08.01.20 - 10:24
תחילת כתבה

בפברואר 2019 נעצר נהג חדש לבדיקת שכרות ובדמו נמצא ריכוז גבוה משמעותית מהמותר. למרבה המזל, זה הסתיים בשלום ולא בתאונה קטלנית. אלא שבמקום להרחיק אותו מהכביש ולשלוח אותו להתנייד בתחבורה ציבורית חזר הנהג לכבישים, והכל בגלל רשלנות משוועת של השוטרים במילוי הדו"ח. רשלנות ששיחקה לידי עורך דין ממולח. אין זה המקרה היחיד, אלא דוגמא למקרים בהם התנהלות לא אחראית של שוטרים מסתיימת בחזרה מכתב האישום. לכאורה, מדובר על בשורה טובה מבחינת ציבור הנהגים שכן הדבר משחק לידיהם אך בסופו של יום, כולנו משלמים מחיר כבד מאוד אם עברייני תנועה חוזרים לנהוג כאילו לא קרה דבר.

השתלשלות האירועים
במקרה הנדון, מדובר על רצף של תקלות אותן זיהה בא כוחו של הנאשם, עו"ד דוד אריכא, מומחה לדיני תעבורה, שאילצו את המשטרה לחזור בה מכתב האישום. וכך למשל, בדו"ח הפעולה הממוחשב נרשם כי שעת האירוע הינה 01:49 ואילו בהזמנה לדין, צוינה שעה שונה : 01:20. בנוסף, צוין כי השוטרת העבירה את הנאשם לבדיקת ינשוף בשעה 2:03 בעוד ששוטר אחר טוען כי קיבל אותו בשעה 01:43. הכשלים המיותרים והמכעיסים, לא הסתיימו בנקודה זו; אותה שוטרת העירה בכתב כי הנאשם נעצר לבדיקה בשעה 01:40 בעוד שבמזכר שהיא מילאה נכתב 1:20. ואיך יתכן כי בהזמנה לדין נכתב שבדיקת הנשיפון הסתיימה עם התוצאה 150 בעוד שבדו"ח הפעולה צוין 190? ואם לא די בזה, השוטרים לא טרחו לציין כיצד הנאשם הגיע לתחנת המשטרה והאם נשמר עימו קשר עין רציף.

כמה זה נפוץ?
מה שכיחות המקרים של כתבי אישום שמסתיימים בפניית פרסה של התביעה בגין כשלים ראייתיים וחובבנות של השוטרים בשטח? קשה לדעת. המשטרה מן הסתם לא כורכת נתון זה בדוחותיה השנתיים. כמו כן, לא אחת, הנאשם מורשע אבל זוכה לענישה מקלה מאוד בשל כשלים ראייתים שנתגלו – דבר שמקשה על איסוף הנתונים.  "הערכות הן כי מדובר על מאות תיקים כאלו מידי שנה", אומר לנו ניצב בדימוס שפרש מהמשטרה לפני שנים וכיהן באחד מהתפקידים הבכירים במטה הארצי, תוך שהוא שולח אצבע מאשימה למערכת שאינה מחמירה בלשון המעטה עם שוטרים רשלנים. "אני לא זוכר מקרה של שוטר שפוטר מעבודתו, אף אם התברר כי הבחור רשלן סדרתי. במקרה הגרוע – העבירו אותו לתפקיד אחר. אבל הבעיה אינה נעלמת, אלא פשוט הופכת להיות כאב הראש של מפקד אחר".  לדבריו, קיימים נהלי פיקוח ובקרה, וברגע שהמערכת מזהה כי התנהלותו של השוטר בעייתית – במקרה המאוד חריג הוא "יזומן לבירור וזה יסתיים בכך".

עוד הוא אומר לנו כי "אין קריטריונים ברורים לגבי הרחקת שוטר מהמערכת בגלל חוסר מקצוענות במילוי דוחות וקח לדוגמה מקרה חמור אף יותר, של גורם שהוכח כי מעל באמון ויחס לנהגים עבירות שמעולם לא בצעו. במקום לשלוח אותו לדרכו הוא הועבר לתפקיד אחר, אז אתה מתפלא שהמערכת לא פולטת מתוכה שוטרים גרועים?".

שורש הבעיה
לאחר ששוחחנו עם הקצין, פנינו לבחון את הדברים עם גורם נוסף, בכיר מאוד לשעבר באגף התנועה, מתוך תקווה כי הדברים שיאמר יעמעמו במקצת את הביקורת הנוקבת שהוטחה במשטרה, אולם גם הוא לא חסך במילותיו הקשות מהתנהלותה בעניין. "המקצועיות של רבים משוטרי התנועה, כל שכן כאשר מדברים על הכשרה של שוטרים רגילים בעינייני תנועה – נמוכה מאוד. זה הכל מתחיל ונגמר בהכשרות הלקויות שהם מקבלים. והמצב הרבה יותר חמור מזה – היה כאן מפקד של אגף התנועה שהנחיל תפיסה של מכסת דוחות מרבית, העיקר שהכל יראה טוב באקסל, לא ממש היה אכפת לו מה קרה עם הדוחות. אני לא יודע האם זו רוח המפקד בימים אלו, אבל אני ממש לא מופתע שהמשטרה לא מבקרת את השוטרים שלה על הדוחות הרשלניים שלה".

לא ניתן לדבר על הסוגיה לעומק, מבלי להתייחס למתנדבי אגף התנועה שהרמה המקצועית של רבים מהם נמוכה מאוד; "היקף ההכשרה שהם מקבלים קטן באופן ניכר מאלו שמקבלים שוטרים בקבע", מסביר לנו, ומוסיף כי לא יתפלא אם יתברר שחלק ניכר מהדוחות שבוטלו נכתבו ע"י מתנדבים. חיזוק לטענתו ניתן למצוא בדו"ח מבקר המדינה שפורסם כבר לפני חמש שנים בו נכתב כי קיים חסר מהותי בהדרכותיהם ובהכשרותיהם של המתנדבים והדבר בא לידי ביטוי גם ברמה מקצועית נמוכה של המתנדבים. זאת, על אף שבהשוואה ליתר מסלולי ההתנדבות - ההכשרה באת"ן ניתנת באופן שיטתי בצירוף פיקוח, בקרה ותיעוד. המבקר מציין כי רמתם המקצועית הנמוכה של המתנדבים עלולה לגרום לפגיעה בציבור, ביכולת האכיפה ובתדמית המשטרה. במסגרת הדו"ח הובא ציטוט של ראש חוליית המתנדבים שהעיד כי "הרמה המקצועית שבאה לידי ביטוי במבחנים שנבדקו משקפת פער הבנתי גדול בנושאים הבאים: חוקיות המיקום של הצבת תמרור עצור, טיפול ראשוני בנהג שיכור, טיפול בנהג חדש ללא מלווה, התקני ריסון לילדים ועברות נסיעה ברמזור אדום בנסיבות מחמירות".

ארז קיטה מנכ״ל עמותת אור ירוק: ״נהגים שנתפסו נוהגים תחת השפעת אלכוהול הם פצצה מתקתקת ואסור להם לעלות על ההגה. משטרת ישראל חייבת לגלות אפס סבלנות לנהיגה בשכרות וזה כולל גם אפס טעויות בכל תהליך האכיפה שמתחיל בתפיסת העבריין ועד מילוי הפרטים כחלק מכל ההליך התקין. חבל מאוד שנהגים עבריינים חוזרים לסכן את החיים של כולנו בכביש בשל טעויות טכניות. חייבים להדגיש בפני השוטרים כי עבודת הניירת חשובה כמו תפיסת הנהג שעבר עבירת תנועה״