Civilization VI: Gatharing Storm

ההרחבה שמשפרת את חוויית המשחק ומתקנת את בעיות העבר בסדרה

ארתור פליאסצקי  21.02.19 - 23:14

תגיות: civilzation 6

תחילת כתבהתחילת תור 290 ואומות העולם מתכנסות לקונגרס העולמי. על הפרק דיון על מעבר למקורות אנרגיה חדשים ונקיים, שיפור ופיתוח מחוזות עירוניים, הצעה להתחלת תחרות ספורט בין לאומית וכמובן הגבלה על משאבים. בתור מתיאס ההונגרי, שום נושא לא מעניין אותי חוץ מלהגביל את איסוף האורניום העולמי, משום שגאנדי, מממלכת הודו יושב על מצבורים עצומים של המשאב ומתחיל להשתמש בהם כדי לבנות טילים גרעינים ורובוטים ענקיים. גאנדי הדו פרצופי התחיל את המשחק כפציפיסט שוחר שלום אבל אני יודע שמאחורי ההבטחות שלו לדו קיום שוכן רצון עז לשעבד את העולם עם כוח הגרעין.

אני מנסה להצביע למניעת האסון אבל שאר אומות העולם לא רואות את האיום שנבנה ומצביעות על דברים טריוויאליים. ההצעה שלי נכשלת וגאנדי יכול להמשיך לחמש את עצמו כאוות נפשו. אין לי הרבה ברירות, המפעלים שלי עוצרים ומתחילים לבנות נשקים ותחמושת, אני מתחיל בגיוס המוני כדי להקים את הצבא הגדול ביותר שהעולם ראה. אני אטביע את היבשת בדמם של הפציפיסטים הרצחניים כדי להציל את העולם משיגעון הגרעין של גאנדי אחת ולתמיד! 
Gathering Storm היא ההרחבה השנייה ל-Civilization השישי ומנסה לעורר לחיים את הכותר השישי. ההרחבה הקודמת, Rise and Fall הציגה בפנינו את תקופות העידנים, נאמנות התושבים ומושלים מיוחדים, אבל לא הצליחה לתקן את הבעיות הרבות שמשחק הבסיס סבל מהן: האיטיות הבלתי נסבלת, הבינה המלאכותית הנוראית של המחשב וסגנון המשחק שמתפזר בשלבים המתקדמים של המשחק.  Gathering Storm מנסה לטפל בבעיות האלו וגם לתת אתגרים חדשים שיעסיקו אתכם בזמן המסע שלכם לשליטה עולמית.

השינוי הראשון והמשמעותי ביותר הוא כמובן הבינה המלאכותית של המחשב, המנהיגים האחרים עברו שדרוג והם יכול להוות איום מאתגר או בעלי ברית נאמנים כל עוד אתם תשתפו איתם פעולה. המחשב ידאג לשמור על הערים שלו מבוצרות ובנויות בצורה מאוזנת, לא סתם לנסות לבנות פלאי עולם ללא הפסקה. המחשב גם ישתמש בצבא שלו בצורה הגיונית וידאג לשדרג אותן לפי התקופה והטכנולוגיה הרלוונטית, מה שאומר שלא תראו יותר אנשי חנית מול הטנקים שלכם.

גם בגזרה הדיפלומטית המחשב יתנהג כמו מנהיג אומה אמיתית, הם יסחרו אתכם וישמרו על קשרים משותפים כל עוד אתם לא פועלים כנגד האג׳נדה שלכם. ואם כן הצלחתם לעצבן אותם, הם לא ימהרו להכריז מלחמה מבלי לאגור צבא חזק, לשכנע ערים חופשיות להצטרף לברית איתם ולהטיל עליכם סנקציות בטרה להחליש אתכם.
הקונגרס העולמי הוא זירה חדשה ומשמעותית למי שמעדיף לשחק בסגנון יותר דיפלומטי. שם אתם תוכלו להצביע על החלטות שונות ביחד עם שאר אומות העולם. ההצבעות נעשות על ידי הטבות דיפלומטיות שאתם תאספו משחקנים אחרים בתמורה לעזרה או בסחר. אתם גם תוכלו להרוויח הטבות מהערים החופשיות על ככול שתשקיעו ביחסים איתן, בין אם זה על ידי השלמת משימות, הגנה מפני אויבים או השקעה כספית.

חוץ מהטבות דיפלומטיות אתם גם תוכלו להרוויח נקודות מחאה כנגד אומות אחרות אם הן מרגלות כנגדכם, ממירות את הדת של הערים שלכן או אי עמידה בהבטחות שונות. בעזרת נקודות המחאה אתם תוכלו להכריז על מלחמה כנגד אומות אחרות מבלי לסבול מנזק לתדמית העולמית שלכם (ולקבל את תואר ה-Warmonger הידוע לשמצה) ולשכנע אומות אחרות להצטרף אליכן. דבר נוסף בקונגרס העולמי הוא נקודות ניצחון שתאספו בשביל ניצחון דיפלומטי, את הנקודות תרוויחו במהלך הצבעות או על ידי אירועים מיוחדים במהלך המשחק. כל זה מוסיף מימד חדש למשחקיות ונותן מענה לשיטת הדיפלומטיה הנוראית שפקדה את המשחק בסיס.
גולת הכותרת של המשחק היא כמובן שינוי האקלים ואסונות הטבע שהמשחק יזרוק לכיוונכם. אתם תצטרכו להתמודד עם שיטפונות, הרי געש מתפרצים, סערות טורנדו ושאר אסונות אקראיים. המשחק יתן לכם את כל הכלים כדי להתמודד איתם על ידי מבנים מיוחדים, שיפורים ויחידות שיעזרו לכם לנטרל את האסון ולפעמיים גם לקבל בונוס למשאבים, מדע או הטבות מערים ואומות אחרות. בנוסף לאסונות אתם גם תתקלו בשינוי אקלים שיגרמו כתוצאה משימוש במשאבים על ידי האנושות כולה.

בהרחבה המשאבים ניתנים לצבירה במקום לתת לכם בונוס סטטי ויחידות ומבנים מסוימים ידרשו שימוש בהם כדי לתפקד. אבל ככול שתשרפו יותר משאבים כך תשפיעו על האקלים העולמי, מה שאומר שמפלס המים יעלה ויפגע בערי חוף, שיטפונות יתגברו ובצורות יתקפו משקים חקלאיים ברחבי העולם.

כדי להימנע מאסונות אלו אתם תצטרכו לחקור פתרונות לאנרגיה נקייה יותר אבל זה אומר פגיעה בתעשייה שלכם ואתם תאלצו למצוא את האיזון הנכון בין פיתוח מהיר ושמירה על הטבע. מערכת האסונות והאדם מול הטבע מרגישה כמו פספוס, איתני הטבע לא באמת מרגישים כמו איום, במיוחד כשאנחנו מקבלים את כל הכלים להתמודד איתם יחסית מוקדם במשחק.

שינויים נוספים שהתווספו הם כמובן מנהיגים חדשים שאנחנו כבר רגילים לראות מיוצרי המשחק,  חלקם בהחלט תופסים את תשומת הלב עם יכולות מעניינות כמו המאורי שמתחילים את המשחק בים ויכולים למעודדים לחקור את המפה לפני שמתיישבים סופית וגם השוודים שמקבלים יכולות מעניינות בקונגרס העולמי.

מנהיגים אחרים מרגישים קצת משעממים וגנריים, כמו למשל ההונגרים שמרגישים קצת כמו העתק של הפולנים או המלכה אלינור שיכולה לבחור אם למשול על אנגליה או צרפת. המשחק גם מציג יחידות חדשות ופלאי עולם חדשים אבל הם בעיקר מרגישים כמו תוספות כדי לתקן את בעיות של משחק הבסיס ובעיקר לאזן את חווית המשחק בשלבים היותר מתקדמים בתקופה.

לסיכום:
Gathering Storm מרגיש כאילו הוא הגיע קצת מאוחר כדי להציל את civilization 6 אבל הוא בהחלט משפר את חווית המשחק, תוספת הקונגרס העולמי והבינה המלאכותית החדשה הן בהחלט שינויים ראויים לציון ומערכת האסונות טבע ושינוי האקלים היא תוספת חביבה אבל היא מרגישה מאד לא מפותחת, וברוב המצבים אתם תוכלו להתעלם מהאסונות השונים ולהמשיך בחייכם.

Gathering Storm היא הרחבה יציבה שמוסיפה תוכן איכותי ומתקנת הרבה מהבעיות שמנעו מ-Civilization 6 להרגיש כמו יורש ראוי למשחק הקודם בסדרה. בהחלט מומלץ גם לחובבי Civ וגם לאלו מכם שאוהבים אסטרטגיה בתורות.

עותק הסקירה התקבל תודות לעדלי יונייטד, היבואנית הרשמית של Civilization VI: Gathering Storm בישראל.