$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

משבר מול טורקיה? ההתייקרות בדרך

המשבר מול טורקיה עלול לפגוע בעיקר בדגמי הכניסה הזולים ולהצית עליית מחירים בשוק היד השניה. האם היצרניות הגדולות מסוגלות לכופף את החלטת ארדואן?

כפיר כשריאן
כפיר כשריאן  05.05.24 - 15:33

הבוקר, יום א', כל מי שעושה עסקים עם טורקיה התעורר לשבוע לא פשוט ומלא בעיקר בסימני שאלה וניסיון להבין את ההשלכות של המהלך הטורקי החד צדדי עליו החליט נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, מהלך חריג בו טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל. ע"מ לסבר את האוזן, טורקיה היא המדינה החמישית בגודלה ביבוא מוצרים לישראל וברזולוציה פנימה לעולמות הרכב, 10% מסך כל המכוניות שנמכרות בישראל הגיעו מטורקיה.

היקף המסחר
בשנת 2023 יובאו מטורקיה 24,400 מכוניות לפי החלוקה הבאה: 12,500מכוניות של יונדאי, 9,300 מכוניות מדגם טויוטה, 2,500 מכוניות מדגם רנו ולבסוף 1000 מכוניות של פורד, רובן הגדול מסחריות. מתחילת השנה מספר המכוניות שהגיעו מהמפעלים בטורקיה עומד על 5,100 מכוניות. בירידה לרזולוציות, הדגמים העיקריים שיפגעו הן יונדאי I10, טויוטה C-HR, רנו קליאו, טויוטה קורולה ועוד, רובם דגמים זולים יחסית אך זאת לא הבעיה כולה.

"נזק משנה"
נמלי טורקיה מהווים גם "חניון ביניים" למספר גדול של מכוניות המגיעות מהמזרח וכך עובדת השיטה. ספינות מועמסות במזרח, פורקות את מרכולתן בנמלי טורקיה, לאחר מספר ימים הן מועמסות על ספינה נוספת שממשיכה ופורקת בישראל. כאמור החרם הטורקי שלא יאפשר לספינות לצאת מנמליה, יחייב את יבואני הרכב יחד עם חברות הספנות ויצרניות הרכב למצוא פתרונות יצירתיים אחרים כמו יוון (הערכות מדברות על נמל פיראוס) או קפריסין, מהלך שיכול להשפיע על מחיר המכוניות לצרכן הסופי וזה רק תרחיש אחד מיני רבים שעלול לגרום למחירי המכוניות החדשות לעלות.

מה עכשיו?
יבואני הרכב לומדים בימים אלו את הנושא יחד עם יצרניות הרכב שיפגעו גם הן מהמהלך האימפולסיבי של טורקיה ועלולות להביע את מורת רוחן מול הטורקים על הסנקציות שפוגעות גם בהן, ואולי זה המנוף של ישראל להפוך את המר למתוק! הגחמות של הצורר הטורקי צריכות לעבוד נגדו, איך? יבואני הרכב צריכים לעמוד על הרגלים האחוריות שלהם, תוך כדי הפעלת לחץ על יצרניות הרכב.

יש לזכור שיצרני הרכב אינם חברות טורקיות, מדובר בחברות גלובאליות שמספקות עשרות אלפי מקומות עבודה לטורקים ובאפשרותם להטיל סנקציות על כל אחד שפוגע בפרנסה שלהם ובאינטרסים שלהם, עם ישראל יעמוד מאחורי יבואני הרכב אם יגידו ליצרנים "טפלו בזה או שנוותר על המכוניות מטורקיה".

כרגע אחת השאלות שתלויות באוויר היא האם מדובר בחיתוך מהיום למחר או מהלך הדרגתי של כמה חודשים שיאפשר ליצרני הרכב קודם לספק את המכוניות שכבר יוצרו לטובת השוק הישראלי או שמא חיתוך מהיום למחר? תשובה לשאלה הזאת נדע בימים הקרובים, אך אל תתפלאו אם כבר רכשתם את המכונית שלכם ובימים הקרובים תקבלו שיחה מהיבואנית על עיכוב לא צפוי.

אפשרות נוספת היא הוצאת המכוניות המיועדות לשוק הישראלי בצורה יבשתית לכיוון נמל פיראוס או כל נמל אחר והשטתם לישראל, שינוע זה כרוך בעלויות גבוהות שעלול להתגלגל בהמשך ללקוחות. בהיבט המיסוי, המדינה תשתמש ב"תקדים החות'ים" ולא תגבה מס נוסף על עלות השינוע לנמל פיראוס.

משיחות שקיימנו עם מספר יבואנים שנפגעו, הם מספרים ל"עולם הרכב של ערוץ הספורט" כי ידעו בעבר להתמודד עם החות'ים ואיומים רבים שנבעו מהמלחמה בדרום אך לא נתקלו במהלך כזה ובסיטואציה כזאת של אלימות כלכלית מובהקת, כמו כן חלקם צופה עליית מחירים של המכוניות הקטנות בעיקר בשוק היד השניה הנובע ממחסור במכוניות החדשות בפלח, סיטואציה דומה למה שחווינו במהלך הקורונה ובעיות בשרשרת האספקה.

היכן משרד הכלכלה?
לא מעט תלונות של יבואני הרכב מופנות למשרדי הכלכלה והתעשייה וגם משרד האוצר והחוץ שברגעים קשים אלו לא מדברים איתם ומשאירים אותם בודדים במערכה מול נמלי הים של טורקיה וחברות הספנות. כאמור בשלב הזה יש הרבה יותר שאלות מתשובות ובמים הקרובים נדע יותר ונעדכן.

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר:
ישנו מספר מצומצם של דגמי רכב המורכבים בטורקיה ומיובאים ממנה. אנו מכירים את האתגר ופועלים בשיתוף היבואנים ומול המשרדים הראשיים של היצרניות בחו"ל כדי למצוא פתרונות ליבוא סדיר, קבוע ואמין לישראל.
 
נציגי המשרד מנהלים שיח ישיר מול נציגי היבואנים מראשית השבוע כדי לגבש תוכנית פעולה מתואמת.
נציין כי בתחום הרכב, עלות השילוח היא שולית לעלות הרכב ועל כן, רכיב זה לא יהיה חסם בפתרון.