$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

האמת היא המלצה: תופעת הפייק ניוז בכדורגל

החלק של מנצ'סטר יונייטד באחת הרעות החולות של העידן הנוכחי, הדרכים הנפוצות לעשות זאת, הכסף שאנשים מכניסים בעקבות הפצת השקרים ולמה נראה שזה ילך ויהפוך גרוע יותר בעתיד?

אבי אטיאס
אבי אטיאס  09.02.24 - 19:38

פייק ניוז. אחת הרעות החולות של העידן הנוכחי ושל מהפכת הרשתות החברתיות. 'חדשות כזב', כך על פי ההגדרה העברית המדויקות, יכולות להפיל ממשלות, להמליך מנהיגים, יש שיגידו אפילו יכולות לגרום לצאת למלחמות. אך תעשיית 'הפייק ניוז' לא תופסת תאוצה רק בכל הנוגע לפוליטיקה ויחסים בין מדינות, אלא גם בעולם הספורט, ויש מי שמרוויח מזה.

אם יש מועדון אחד שתעשיית הפייק ניוז סביבו תפסה תאוצה בשנים האחרונות, ויש אפילו יגידו איבדה שליטה, זה מועדון הכדורגל של מנצ'סטר יונייטד. למרות הכישלונות המקצועיים בשנים האחרונות, השדים האדומים הם עדיין אחת מקבוצות הכדורגל האהודות בעולם, עם נתח שוק עצום, ומועדון ששווה מיליארדי פאונד. כמות תשומת הלב שיונייטד זוכה לה בתקשורת האנגלית בפרט והעולמית בכלל היא חסרת פרופרוציות, וגם ברשתות, כל סיפור על השדים האדומים מתפשט כמו שדה באש קוצים.

ב'אתלטיק' יצאו ובחנו את התופעה, וגם את האנשים שמרוויחים ממנה לא מעט כסף. הם מספרים כי חדשות כזב על מנצ'סטר יונייטד מתפרסמות מדי יום בצורה שלא דומה לאף מועדון אחר בעולם. חשבונות עם מאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות בהם אנשים מתחזים לעיתונאים, גונבים תמונות של צלמים ללא קרדיט, ומפיצים חדשות כאמת מוחלטת. על הדרך, הם גם מרוויחים מהטארפיק העצום שנוצר בעקבות כך.

"ראיתי תמונות שלי שנגנבו, תמונות בהן השם שלי הוסר מהקרדיט ותמונות שקושרו לציטוטים מומצאים", סיפר צלם ספורט שביקש להישאר בעילום שם. "אם אתה מנסה להתעמת עם החשבונות האלו, הם חוסמים אותם. אני מרגיש כאילו שודדים אותי ועוד עושים על חשבוני כסף. מדובר בעלוקות". אז מי אלה אותם אנשים שצלם הספורט האנונימי מגדיר כעלוקות?

אחד מהם, שהסכים להתראיין לתחקיר, הוא בחור בן 24 בשם ולנטין דנוני, סטודנט למדעי המחשב בניגריה. הוא מודה: "חלק מהסיפורים שאני מפיץ על מנצ'סטר יונייטד עלולים להיות שגויים, אפילו כאלה שצברו שיתוף ולייקים על ידי אלפי אנשים ברשתות". לפני כשבועיים, אחרי הפרשה בה מרקוס רשפורד הושעה ממנצ'סטר יונייטד בעקבות מסיבה אליה יצא, בעמוד הפייסבוק של דנוני הופץ סיפור שבעקבות המקרה רשפורד נמצא על סף חתימה בפ.ס.ז'. אותו עמוד גם הפיץ מספר שבועות קודם לכן סיפור כי אנתוני מרסיאל הושעה בעקבות היכולת שלו באימונים, ולא מכיוון שהוא התאושש מפציעה.

"כולם טועים בסיפורים שלהם" תגידו, אך חשוב להסביר שיש הבדל בין ספקולציות שרצות מדי פעם בתקשורת הספורט ובין אוהדים, לבין דף פייסבוק עם מעל 50 אלף עוקבים, ובו נכתבת מה שמבחינתם מוגדרת כאמת מוחלטת - אנתוני מרסיאל לא יהיה בסגל בגלל יכולת דלה באימונים. החדשות האלה מופצות לעוד עשרות אלפי אנשים אחרים, שלאחר מכן יראו כי הצרפתי אכן לא נמצא בסגל, אך לא יידעו כי הסיבה האמיתית היא הכשירות הפיזית שלו.

הבעיה הגדולה ברשתות החברתיות, היא שהן לא רק לא נלחמות בפייק ניוז, אלא הן מעודדות את התעשייה הזאת. ככל שהסיפור מפתיע יותר ושערורייתי יותר, ככה כמות הלייקים, השיתופים והציוצים שלו מחדש גדלה. האמת המשעממת? אותה קוראים פעם אחת, בדרך כלל, היא לא מספיק מעניינת, ועניין שווה טראפיק, וטראפיק יכול להיות שווה לא מעט כסף.

ומה היה לדנוני להגיד בנושא? "אני משיג את החדשות שלי מהרבה מקורות שונים וגורם לאנשים להקליק על הכתבות. גם אם חלק מהדברים שאני מפיץ לא נכונים, אני עושה את זה בשביל הצפיות, כמו כל אחד שנמצא ברשת". ב-META, לשעבר פייסבוק, סירבו להגיב לטענות על כך שהם עוזרים להפיץ מידע כזב ולא נלחמים בגניבת התמונות השיטתית, תופעה שמשאירה צלמים חסרי אונים". אבל זאת לא הדרך היחידה שבה מופץ פייק ניוז.

תופעה נוספת, שכנראה הרבה חובבי ספורט נתקלו בה ברשת, היא התופעה בה ציטוטים מקושרים לשחקנים, כאשר הרבה פעמים זה מגיע עם גרפיקה מושקעת שגורמים לגולש הממוצע להאמין שאותו בן אדם אמר את הציטוט הזה בדיוק. לאחרונה, ציטוט של רובין ואן פרסי שהופץ בדף אוהדים של מנצ'סטר יונייטד, בו הוא תוקף בחריפות את קבוצתו לשעבר ארסנל, זכה ליותר מ-3 מיליון צפיות. הדף שהפיץ את אותו ציטוט, 'מנצ'סטר יונייטד לנצח', סיפר ל'אתלטיק': "לקחנו את הציטוט הזה ממקור אחר ברשת ופירסמנו אותו. לא בדקנו אם הוא נכון או לא, אבל אנחנו מבינים שהוא לא היה מדויק. עכשיו זה כבר מאוחר מדי לשנות את זה או למחוק את זה". ובינינו, מדוע שהם ימחקו? כולם פה בשביל הצפיות, האמת היא המלצה בלבד, והכי חשוב - אף אחד לא ישלם את המחיר על הפצת השקר ביודעין.

קחו לדוגמא את המקרה של דנוני, אותו סטודנט למדעי המחשב בניגריה. כל הפוסטים בחשבון הפייסבוק שלו מובילים לבלוג שלו, שמציג פרסומות דרך הפלטפורמה של גוגל אדס. ככל שיותר אנשים מקליקים, הוא מקבל יותר כסף. להפיץ סיפורים שכבר קיימים בתקשורת הממסדית? זה לא יהפוך לוויראלי, אבל 'ברייקינג ניוז' וסיפורים שלא פורסמו בשום מקום אחר? זה כבר משהו שונה לחלוטין. דנוני, לזכותו ייאמר, לא מיתמם: "אני צריך להכניס כסף עבור המשפחה שלי. אין לי ברירה אחרת, אני לא פושע". הוא מספר שבזכות דף הפייסבוק שהוא מתחזק, הוא מרוויח כ-2,200 דולר בחודש, סכום גבוה משמעותית מהמשכורת הממוצעת בניגריה.

אחת התקופות החמות ביותר לפרסום חדשות כזב היא כמובן תקופת חלון ההעברות. בחודש ינואר האחרון, דף אוהדים נוסף של השדים האדומים, ‘Manchester United True fan club’, עם מעל 100,000 עוקבים, פרסם בעקביות סיפור שקרי לחלוטין שטען כי ויניסיוס ג'וניור, כוכב ריאל מדריד, עומד לחתום במנצ'סטר יונייטד. בניגוד למקרה של דנוני, כאן מדובר באתר שמתיימר להיות אתר חדשות רציני, עם עיצוב שמזכיר את האתרים הגדולים באנגליה, כולל תמונות של צלמים מקצוענים. ב'אתלטיק' לא הצליחו לאתר את הבן אדם שמפעיל את העמוד, אך קיבלו אינידיקציות שהוא מתוחזק מוויאטנם.

תופעה נפוצה היא גם שימוש בשם של עיתונאים שנחשבים אמינים, על מנת לפרסם סיפורים שקריים. אחד מהם הוא כמובן פבריציו רומאנו, אחד מעיתונאי הספורט המפורסמים ביותר בעולם היום. בחלון ההעברות האחרון, דף אוהדי יונייטד עם כ-1.3 מיליון עוקבים, פרסם בשמו סיפור על ההעברה הסנסציונית ביותר בכדורגל - ההחלטה של ארלינג הולאנד לעזוב את מנצ'סטר סיטי ולעבור ליריבה העירונית בקיץ הקרוב. אותו דף מתוחזק על ידי בחור אלבני, אותו ב'אתלטיק' הצליחו לאתר כחלק מהתחקיר ולשוחח עימו.

"ראיתי את הסיפור על הולאנד בדף פייסבוק אחר ושיתפתי אותו. אני עובד על הדף שלי בערך חצי שעה ביום, והוא מהווה מקור הכנסה משמעותי עבורי". הדף שלו מושך גם הוא לא מעט מפרסמים, כאשר על פי ההערכות, הוא זוכה לכ-2 מיליון צפיות ביום. למעשה, הדף שלו, שמפיץ בעיקר פייק ניוז, זוכה לכמות טראפיק גדולה יותר מכמה וכמה דפים רשמיים של מועדוני פרמיירליג".

אז בסיכומו של דבר, אם אותם אנשים מרוויחים מכך כסף, וברוב המקרים לא באמת מזיקים לאף אחד, מה הבעיה הגדולה? ובכן, מעבר למקרים הברורים של גניבת תמונות ושימוש בשמם של אנשים, מדובר גם בהשפעה של אותו מידע על האנשים שעל הדשא, הכדורגלנים, שמתמודדים כיום עם לחץ גדול מאי פעם. כאשר מאות אלפי אנשים קוראים שאנתוני מרסיאל לא בסגל כי הוא לא מתאמץ באימונים, התגובות יגיעו אליו. כאשר הם קוראים שמרקוס רשפורד עומד לחתום במועדון אחר, בזמן שיונייטד עצמה מודיעה על השעייתו עקב עבירת משמעת, הנזק לתדמית שלו יהיה גדול אפילו יותר מזה שכבר נעשה. הרשת מורכבת מסוגים שונים של גולשים וקוראים, וחלק גדול מהם לא יודעים לעשות את הסינון המתבקש.

סוכן שמייצג את אחד משחקני יונייטד סיפר: "המצב הזה לעולם לא ישתנה. לאף אחד לא אכפת מזה, והרשתות החברתיות עצמן נהנות מזה ולא רוצות להפסיק את התעשייה הזאת. זה יצא מכלל שליטה, וזה רק יהפוך לגרוע יותר עם כניסת האינטילגנציה המלאכותית. גם מועדוני הכדורגל, לטענת הסוכן, מוכנים לספוג לעיתים את הנזק בשביל ה'אנגייג'מנט' והעניין שנוצר סביבם. "יש יותר מדי אנשים שמרוויחים מזה, אני חושש מהדור הבא של התעשייה הזאת", סיכם הסוכן בפסימיות את המצב, כאשר גם העתיד לא נראה מבטיח בכל הנוגע לנושא הזה, ממנו לא מעט אנשים מרוויחים, אך כאמור, יכול לגרום נזק עצום לאחרים.