$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מאחורי הרשתות: טבלאות העוקבים של קבוצות ליגת העל

ההתעצמות של מכבי חיפה מהקמפיין האירופי, העלייה בפופולריות של בית"ר י-ם והמצב של מועדוני האוהדים ביחס לשאר. בפייסבוק, באינסטגרם ובטיק טוק - מי השולטות בסושיאל?

אלעד קליין
אלעד קליין  14.07.23 - 14:00

תגיות: ליגת העל

מה שהחל כמהפכה של תחילת שנות ה-2000 בתוכנות מסרים מיידיות והפך בשנת 2020 לדרך עיקרית לתקשורת בין אנשים, כבר ידוע בשנת 2023 כאחד מכלי ההפצה מהחזקים ביותר של גופים וארגונים מכל הסוגים ומכל הענפים - אלו כמובן הרשתות החברתיות.

תגובות רשמיות, הודעות WELCOME, סרטונים משעשעים שמחברים את הקהל, תמונות, הודעות. למעשה, קבוצות הכדורגל בארץ ובחו"ל מפעילות באופן שוטף את הרשתות החברתיות שלהן עבור הקהל הרחב ויכולות להשיג דרך כך מטרות שונות. תאמינו בזה או תשנאו את זה, אבל אפשר ללמוד הרבה מאוד על ארגונים דרך הרשתות החברתיות שלהם - בכמויות העוקבים, בנראות ה-FEED באינסטגרם, במידת היצירתיות בטיק-טוק, באופן ההתנסחות, בגרפיקות ובקיצור, עולם ומלואו בכף ידנו.

באוקטובר 2022, רגע לפני שריקת הפתיחה של העונה שעברה, סקרנו את הרשתות החברתיות של קבוצות ליגת העל ומדדנו אותן לפי פרמטרים שונים. נזכיר כי קבוצות ליגת העל זוכות לתגמול ממנהלת הליגות לכדורגל בגין הפעלת הרשתות החברתיות שלהן על סמך קריטריונים שונים שבהם המועדונים צריכים לעמוד כדי לקבל את המענקים. יצאנו שוב לבדוק מה מצב הסושיאל של קבוצות ליגת העל והבאנו אותו בפניכם - כמויות העוקבים (פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק) והמשמעויות הנגזרות מכך.

*דירוג הפייסבוק נעשה על בסיס כמות הלייקים לעמוד ולא לפי כמות עוקבים
**סדר הקבוצות בידיעה לפי סדר טבלת ליגת העל. טבלאות העוקבים מרוכזות בגרפיקות המצורפות
*** ב-3 הקטגוריות הראשונות - כמות העוקבים באוקטובר 2022

מכבי פ"ת (לא נמדדה בעונה שעברה)
לייקים בפייסבוק: 5,200 לייקים
עוקבים אינסטגרם: 4,800 עוקבים
עוקבים בטיקטוק: 580 עוקבים
משמעויות: אחרי עונה אחת, הקבוצה של אבי לוזון חוזרת לקדמת הבמה של הכדורגל הישראלי ותנסה להתמודד מחדש עם הסטיגמה ארוכת השנים על מיעוט האוהדים. ייאמר לזכות המועדון כי גם בליגה הלאומית הוא ממשיך לנסות לצבור קהל צעיר ממחלקות הנוער של המועדון ולמשוך אוהדים נוספים ולא מן הנמנע שעם עבודה נכונה ברשתות החברתיות - לצד הצלחות מקצועיות - המועדון יוכל למשוך אליו עוקבים נוספים ולהפוך את הדור הצעיר והמוכשר שצומח במועדון למזוהה יותר עם הקבוצה.

הפועל חדרה
לייקים בפייסבוק: 5,600 (עלייה של 100 לייקים)
עוקבים אינסטגרם: 4,425 (עלייה של כ-500 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 1,200 (עלייה של כ-700 עוקבים)
משמעויות: עמוד האינסטגרם של המועדון לא מביא איתו בשורה משמעותית, ומפרסם גרפיקות וולקאם ותוצאות. עם זאת, בעמוד הטיק-טוק מנסים עולים סרטונים יצירתיים שלרוב מקבלים עשרות אלפי צפיות. בכמות העוקבים נרשמה עלייה יחסית משמעותית ברמת האחוזים, אך במועדון עדיין לא מצליחים למשוך קהל כדי להתמודד בכמויות עם שאר קבוצות ליגת העל.

בני ריינה
לייקים בפייסבוק: 9,000 (עלייה של 700 לייקים)
עוקבים אינסטגרם: 7,600 (עלייה של 2,000 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 11,600 (עלייה של כ-9,000 עוקבים)
משמעויות: זאת הייתה עונה דיי חלומית מבחינתה של בני ריינה. העולה החדשה אמנם הסתבכה מעט במאבקי התחתית, אך נשארה בצדק בליגת העל והיא כבר עם הפנים קדימה לעונה נוספת. במועצה מהגליל התחתון, בה גרים כ-20,000 תושבים, משקיעים זמן ומחשבה ברשתות החברתיות עם תכנים רבים ומגוונים ברשתות החברתיות השונות. בטיק-טוק עולים תכנים רבים עם מבט מקרוב על השחקנים מהדשא ומחדר ההלבשה, אך כעת יצטרכו להתמודד במועדון עם עזיבתו של כוכב הרשת - האפסנאי "ככה" - שעבר לבני שפרעם וכיכב בסרטונים הפופולריים של ריינה.

מ.ס אשדוד
לייקים בפייסבוק: 8,500 (עלייה של 300 לייקים)
עוקבים אינסטגרם: 6,600 (עלייה של 900 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 5,800 (עלייה של כ-5,000 עוקבים)
משמעויות: ניכר שהקבוצה מעיר הנמל מתדהרת באחד מהשפות הגרפיות היפות בליגת העל, עם שילוב נכון של צבעי המועדון וגרפיקות מקוריות בעמוד האינסטגרם. בטיק-טוק אשדוד משתמשת בעיקר בקטעי וידאו ממשחקים ומחדר ההלבשה, אך פחות נוטה להשתמש בטרנדים או בסרטונים משעשעים. בכל אופן, גם באשדוד, כמו בשאר הליגה, מגמת עלייה משמעותית בטיק-טוק.

בני סכנין
לייקים בפייסבוק: 71,000 (עלייה של 12,000 לייקים)
עוקבים באינסטגרם: 22,100 (עלייה של 700 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 7,500 (העמוד הוקם במהלך העונה)
משמעויות: בשונה מכל קבוצות ליגת העל, הקבוצה הפופולרית ביותר במגזר הערבי צמחה באופן משמעותי בפייסבוק. עמוד האינסטגרם של המועדון משלב תמונות וגרפיקות משחק בלבד, אך בטיק-טוק מפרסמים במועדון סרטוני וולקאם יצירתיים ומספקים הצצה קלה לאימוני הקבוצה - אך נראה שיש מקום ליותר תכנים הומוריסטיים שיחברו את אלפי אוהדי הקבוצה גם בדרכים משעשעות ובזוויות אחרות.

הפועל חיפה
לייקים בפייסבוק: 12,000  (ללא שינוי)
עוקבים אינסטגרם: 9,200 (עלייה של 800 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 12,500 (עלייה של  11,200 עוקבים)
משמעויות: משהו טוב קורה בסושיאל של הפועל חיפה. אנשי המדיה של המועדון החליטו לנקוט באסטרטגיה "אגרסיבית" בטיק-טוק עם סרטוני וולקאם מופרעים על גבול הפסיכדליים - שעוררו עניין גם בקרב אוהדי קבוצות אחרות. בצד האדום של הכרמל משתמשים בטרנדים טיק-טוקיים ובגדול מנסים להפוך כל דבר אפשרי למשעשע. בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם אין הרבה שינוי, אבל השינוי האמיתי שהאוהדים מחכים לו הוא כנראה בעיקר במצב של הקבוצה על הדשא.

הפועל ירושלים

לייקים בפייסבוק: 19,700 (עלייה של 1,000 עוקבים)
עוקבים אינסטגרם: 11,200 (עלייה של 1,800 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 11,500 (עלייה של 10,300 עוקבים)
משמעויות: שני סיפורים מעניינים עולים מהרשתות החברתיות של הקבוצה. האחד, שכבר ציינתי בעבר בנוגע לחנות המרצ'נדייז של המועדון, הוא הנטייה של האדומים מהבירה להעניק יחס שוויוני עבור קבוצת הגברים ועבור קבוצת הנשים כאחד. הסיפור המעניין הנוסף הוא שלהפועל ירושלים יש יותר עוקבים בטיקטוק מאשר באינסטגרם - וזה יכול לתת לאנשי המועדון סיבות לאופטימיות בפלטפורמה. עוד אציין כי יש שוני כמעט מוחלט בין התוכן העולה באינסטגרם לתוכן העולה בטיק-טוק של הקבוצה, גיוון חשוב ומשמעותי בהיבטי סושיאל.
מכבי נתניה
לייקים בפייסבוק: 24,000 (עלייה של כ-700 לייקים)
עוקבים באינסטגרם: 21,700 (עלייה של 3,300 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 16,600 (עלייה של 11,100 עוקבים)
משמעויות: עונה שבה היהלומים הגיעו מרחק נגיע מגביע המדינה והניפו את גביע הטוטו באה לידי ביטוי גם ברשתות החברתיות וגם כאן, בדומה להפועל ירושלים, נרשמה צמיחה משמעותית בטיק-טוק. גם בקבוצה של רן קוז'וק מפרידים תכנים כשהאינסטגרם מקבל גוונים רשמיים יותר של הודעות וולקאם, ראיונות ועדכונים בעוד הטיק-טוק נותן את הכבוד לאוהדים ולמבט פנימה על חדר ההלבשה עם השחקנים.

הפועל ת"א
לייקים בפייסבוק: 80,000 (עלייה של 700 לייקים)
עוקבים אינסטגרם: 43,000 (עלייה של 3,000 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 14,500 (עלייה של כ-6,000 עוקבים)
משמעויות: האדומים מתל אביב פתחו עידן חדש עם המינצברגים ומשדרים ברשתות החברתיות מסרים רבים לקראת שנת ה-100 של המועדון. הפועל ת"א צמחה השנה במספרים בעמוד האינסטגרם שלה ובעמוד הטיק-טוק שלה בעונה קשה שבה הקהל שלה הפגין תמיכה גם ברגעים הקשים והמסוכנים בתחתית ליגת העל - וגם ברשתות.

בית"ר ירושלים
לייקים בפייסבוק: 68,000 (עלייה של 2,000 לייקים)
עוקבים אינסטגרם: 98,200 (עלייה של 17,500 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 48,100 (עלייה של כ-25,000 עוקבים)
משמעויות: "גם בתקופות הכי קשות", קוראים האוהדים בצהוב-שחור ביציעים והעונה הם ללא ספק הצליחו לדחוף את הקבוצה שלהם קדימה למרות הרבה סימני שאלה שריחפו סביב פתיחת העונה. עם גביע נוסף בארון התארים וגם תקריות פחות נעימות באותו גמר גביע, הצהובים מהבירה הגיעו בהמוניהם ליציעים ומסתבר שגם לרשתות חברתיות. המספרים למעלה מספרים את מה שהיה ניתן להרגיש גם במהלך העונה - הצבע הצהוב חזר ללחיים של אוהדי בית"ר ירושלים.

הפועל פ"ת (לא נמדדה בעונה שעברה)

לייקים בפייסבוק: 15,000 לייקים
עוקבים אינסטגרם: 7,400 עוקבים
עוקבים בטיקטוק: 1,700 עוקבים
משמעויות: מצד אחד, לאוהדי הכדורגל בישראל יש הרבה ציפיות מהקבוצה הפופולארית שחזרה לליגה הבכירה אחרי היעדרות של 8 שנים. מצד שני, למלאבסים יש עוד עבודה לעשות כדי להפוך לפופולארית יותר גם ברשתות החברתיות אחרי שרק עלתה ליגה. בכל אופן, בהתאם לכמויות הקהל שהביאה הקבוצה כבר בליגה הלאומית, סרטוני הוולקאם היצירתיים והמעורבות של הקבוצה בכל הרשתות החברתיות עשויה להוביל לתוצאות טובות גם ברמת העניין ברשתות החברתיות.

הפועל באר שבע
לייקים בפייסבוק: 60,000 לייקים (עלייה של 1,100 לייקים)
עוקבים באינסטגרם: 46,500 עוקבים (עלייה של 5,500 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 26,800 עוקבים (עלייה של 11,500 עוקבים)
משמעויות: בבירת הנגב מתמקדים הקיץ במכירת כל המנויים לאיצטדיון טרנר וביציעים האוהדים חולמים לחוות שוב את טעם האליפות. בינתיים, התוכן ברשתות החברתיות מגוון ומושך אליו כמויות שמציבות את באר שבע ברביעיה הראשונה בטיק טוק ובאינסטגרם. בפייסבוק, הרשת המסורתית והוותיקה מבין כולן, ב"ש לא נכנסת לרביעייה הראשונה ונשארת צמודה מאוד לבני סכנין.


מכבי תל אביב

לייקים בפייסבוק: 167,000 לייקים (עלייה של 2,000 לייקים)
עוקבים באינסטגרם: 137,000 עוקבים (עלייה של 10,000 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 45,700 עוקבים (עליי של 20,700 עוקבים)
משמעויות: כמו שאר הקבוצות הגדולות, גם מכבי תל אביב חוותה צמיחה בעיקר בטיק טוק בו היא משלבת סרטונים מקוריים, ראיונות ומשתפת את שחקני הקבוצה בטרנדים החמים בפלטפורמה. עם זאת, היריבה המושבעת מהכרמל הגדילה את כמויות העוקבים שלה במספרים גבוהים יותר העונה.

מכבי חיפה
לייקים בפייסבוק: 169,000 לייקים (עלייה של 6,000 לייקים)
עוקבים באינסטגרם: 198,000 עוקבים (עלייה של 26,000 עוקבים)
עוקבים בטיקטוק: 130,600 עוקבים (עלייה של כ-70,000 עוקבים)
משמעויות: פיד דינמי ומגוון, תדירות גבוהה של פוסטים וגם עיצובים ל-HIGHLIGHTS. העלייה המשמעותית בכמויות העוקבים, במיוחד באינסטגרם ובטיק טוק, קשורה כמובן להצלחה באירופה וכניסתם של הירוקים לתודעה של אוהדי כדורגל באירופה. התכנים בטיק טוק מורכבים מתכנים שעולים באינסטגרם אך גם מתכנים משעשעים וקומיים שמתאימים לפלטפורמה.

* הערה - לבני סכנין יש 71,000 לייקים בפייסבוק. נפלה טעות במספר הרשום בגרפיקה, סכנין במקום הרביעי בליגה בטבלת הפייסבוק.