$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

גם המורכב יהיה אשם בתאונת אופניים חשמליים

בפסק דין ראשוני מסוגו, קבע לאחרונה בית המשפט כי במקרה של תאונה במעורבות אופניים חשמליים, לא רק הרוכב אחראי לנזקים שנגרמו בעקבותיה, אלא גם מי שהורכב עליהם

ניר בן טובים  26.10.22 - 13:54
(צילום: משטרת ישראל)
(צילום: משטרת ישראל)

פקודת התעבורה אוסרת הרכבה על גבי אופניים חשמליים, אולם בפועל, לא מעט בני נוער מרכיבים את חבריהם ומזלזלים על החוקים. לכאורה, מדובר על סיכון לקנס אותו נוטל המרכיב בלבד, אולם פסק דין שניתן לאחרונה, משנה את פני התמונה ומטיל אחריות כבדה גם על מי שהסכים להיות מורכב.

מדובר על תביעה לתשלום פיצויים שהוגשה בעקבות תאונה שהתרחשה בשנת 2019 בצומת בכפר ג'דיידה מכר שבגליל המערבי, במעורבות רכב פרטי לבין אופניים חשמליים, עליהם רכבו לא פחות משלושה בני נוער. לטענת נהגת הרכב, היא הגיעה לצומת ובמהלך הנסיעה, תוך כדי שהיא מאיטה את מהירותה, התפרץ לכביש רוכב האופניים החשמליים, מה שאילץ אותה להסיט את הרכב בניסיון למנוע את התאונה, שלא צלח; היא פגעה ברוכבים ולאחר מכן במדרכה.

בעקבות כך, נגרמו לרכב נזקים שהוערכו ע"י שמאי בסכום של 56,984 שקלים. חברת הביטוח איילון שבטחה את הרכב, שילמה לה את תגמולי הביטוח ובשלב הבא, הגישה תביעת שיבוב באמצעות עוה"ד אסף ורשה ומחולה שירין, כנגד הרוכב וחבריו שהורכבו על האופניים. לטענת הרוכב, התאונה התרחשה במהלך נסיעה, בה חברו ישב על "הרמה" של האופניים, ואילו חברו השני, ישב מאחוריו, על הברזל שמעל לגלגל האחורי. על פי עדותו, הוא הגיע לצומת ושם עצר עצירה מוחלטת ובהמשך, גלש לאיטו, פנה שמאלה ותוך כדי שהוא מיישר את הכידון, הבחין בנהגת שסטתה מנתיב נסיעתה שהתנגשה בהם.

כב' השופטת דנה עופר, מבית משפט השלום בעכו, קבעה כי עיקר האחריות לתאונה רובצת על הנערים, רוכבי האופניים. לדבריה, ראשית כל, עדותה של הנהגת הייתה מהימנה ומי שנושא בעיקר האחריות הוא רוכב האופניים, אשר הגיח לתוך הצומת במהירות, מבלי לתת לה זכות קדימה. שנית, צוין בפסק הדין, כי אין חולק שהנערים עשו שימוש אסור באופניים: תקנות התעבורה קובעות בין היתר כי חל איסור על הרכבה, אלא וככל שמדובר על ילד עד גיל 8 שמורכב על מושב ייעודי לכך.  בהתאם לכך, פסקה כי התנהלותם של הנערים, מהווה הפרה בוטה של הוראות החוק.

כמו כן, היא פסקה כי יש להטיל אחריות גם על מי שהורכב על האופניים, ולא רק על המרכיב, וכי יש לראות בנתבעים בבחינת "מעוולים במשותף", אשר חבים כלפי הניזוק ביחד לחוד. לדבריה: "שלושתם בחרו לרכוב על אופניים חשמליים, בתוך כבישי הכפר, כאשר שלושתם רכובים על זוג אופניים אחד, בניגוד לדין ובאופן שמגביל את יכולת השליטה באופניים ואת שדה הראייה של הרוכב". זו הוסיפה  כי "היה עליהם לדעת כי האופן שבו רכבו שלושת הנתבעים על האופניים, סיכן הן את הנתבעים עצמם והן את משתמשי הדרך האחרים".

לצד האמור, נקבע כי גם על הנהגת מוטלת אחריות. לדברי השופטת, על נהג שמתקרב לצומת, חלה החובה לנקוט באמצעי זהירות מספיקים על מנת להימנע מתאונה, תוך שהוא לוקח בחשבון כי יהיו כלי רכב נוספים בצומת ואף לצפות להימצאות הולכי רגל בכביש. אי לכך, נקבע כי היא נושאת ברשלנות תורמת בשיעור של 30% שיקוזז מסכום הפיצוי. סה"כ, נפסק כי חברת הביטוח איילון תפוצה בסכום של 40,186 שקלים, בתוספת שכ"ט עורך דין.

בכל הנוגע לחלוקת האחריות ותשלום הפיצוי בין הנערים, נפסק, כי המרכיב יישא בחובת פיצוי בשיעור של 50% ואילו  שני חבריו, ישלמו בנפרד פיצוי בשיעור של 25%. "הנהג היה גם בעל האופניים החשמליים, גם מי שהחליט להרכיב על האופניים את שני חבריו וגם הנער הבוגר מבין השלושה". לדברי עו"ד אסף ורשה:  "פסק הדין שולח מסר ברור וחד -  על אף שמדובר לרוב על נערים ונערות, בית המשפט מצפה מהם שיפעילו שיקול דעת בוגר ויסרבו להיות מורכבים על אופניים חשמליים, או שייקחו בחשבון כי במקרה של תאונה עליהם יהיה לשלם פיצויים, שיכולים להגיע גם למאות אלפי שקלים".