הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

גול עצמי: ישראל תוקעת לספורטאים זרים מקל בגלגלים

בסקרים האחרונים שנערכו בקרב מומחים זרים, הידרדרה ישראל למקום 54 מתוך 66 בדירוג תחושת הסיפוק שלהם מהאופן בו המדינה שהוצבו בה קולטת אותם. רשיון נהיגה? קחו נשימה עמוקה

מערכת עולם הרכב  25.08.19 - 14:53
צילום אילוסטרציה: (NDS)
צילום אילוסטרציה: (NDS)

מאמר אורח: אנה ניני – יהודה

בין ההליכים המתישים והמיותרים, ששחקן זר וצעיר שמגיע לישראל צריך לעבור, קיימת גם הדרישה לעבור מבחן שליטה ברכב. ספורטאי שלא צבר חמש שנות ניסיון בנהיגה במדינה ממנה הגיע, רשאי לנהוג בתחומי ישראל במשך 12 חודשים מרגע כניסתו לישראל. בתום תקופה זו, הוא נדרש להמיר את רישיון הנהיגה הזר ברישיון מקומי. דבר זה דורש הליך מנהלי מול משרד הרישוי, אשר בסופו מתקיים מבחן שליטה.

לכאורה מדובר על דרישה הגיונית, שכן לכל מדינה יש את הזכות, ואף החובה, להסדיר את רישום פרטי הנהגים בתחומיה, אולם הדרישה למבחן שליטה בתום התקופה נראית מיותרת. תחילה, מאפשרת מדינת ישראל לבעלי רישיון נהיגה זר לנהוג בכבישיה במשך שנה, אשר רק בסיומה, ללא קשר למעורבותם בתאונות או בביצוע עבירות תנועה, מתעורר לפתע ספק בנוגע לכושר ותקינות נהיגתם.

הבעיה אינה רק בעצם הדרישה למבחן שליטה. כל תהליך המרת הרישיון הינו מורכב ומסורבל. תחילה, הנהג צריך להמציא למשרד הרישוי את רישיון הנהיגה הזר שלו. אם הרישיון אינו באנגלית, יש לצרף תרגום לעברית. בשלב הבא, צריך המבקש להגיע לתחנת צילום מורשית על ידי משרד התחבורה, להציג את מסמכי הזיהוי, ולקבל טופס רש"ל 18 ("טופס ירוק").

עם הטופס והמסמכים המפורטים הוא צריך להגיע לאגף ההמרות במשרד הרישוי ולהמתין שעות ארוכות בתור. בשלב הבא, לאחר קבלת הבקשה, הנהג צריך להמתין עד שיקבע לו מועד למבחן. אם מכל סיבה שהיא התהליך לא הושלם בזמן, הוא לא יהיה רשאי לנהוג בישראל, גם אם הרישיון הזר בתוקף. הוא יידרש להוציא רישיון מחדש, על כל המשתמע מכך.

הקושי שמוצב בפני השחקני הספורט הזרים קיים רלוונטי גם לאלפי מומחים זרים ממדינות שונות שמגיעים מידי שנה לישראל. בעידן הגלובאלי מתגבר הצורך של חברות וארגונים עסקיים לנייד עובדים לביצוע תפקידים שונים המצריכים ידע, מומחיות או יכולות ניהול, למרות שלמדינת ישראל יש עניין להקל על שהייתם, בפועל היא מעמידה להם דרישה מיותרת.

ג'ונגל בירוקרטי

לדעתי, מדינת ישראל צריכה לפשט את התהליך המסורבל ולהקל את השהות של הספורטאים הזרים אשר, בסופו של דבר, משרתים את האגודות המקומיות. פתרון אפשרי הינה השארת הדרישה להמצאת אישור שמעיד על מצבו הבריאותי של הנהג, שיצורף ליתר המסמכים הנדרשים, שיועברו באפן אלקטרוני בלי שהנהג יגיע פיזית למשרד הרישוי. למעשה, אין כל סיבה שהנהג הזר לא יתחיל את התהליך עוד בהיותו בחו"ל.

ומה לגבי מבחן השליטה? ככל שמדובר על נהג שצבר ותק שיקבע בנהיגה במדינת המוצא, שבמהלכם לא היה מעורב בתאונות דרכים, ושגיליונו התעבורתי נקי מעבירות תנועה חמורות, הרי שניתן לפטור אותו מביצוע מבחן שליטה. זאת כל עוד שלא ביצע עבירות תנועה גם במהלך השנה בה נהג בישראל.

עניין זה אינו עניין שולי. מומחים זרים רבים מתלוננים על התהליך המסורבל, ואין ספק שחוסר שביעות הרצון קיים גם בקרב הספורטאים הצעירים. ועל המדינה לקחת זאת ברצינות הראויה.  בסקרים האחרונים שנערכו בקרב מומחים זרים, הידרדרה ישראל למקום 54 מתוך 66 בדירוג תחושת הסיפוק שלהם מהאופן בו המדינה שהוצבו בה קולטת אותם. מיקום כה נמוך גורם בוודאות להגברת הקושי בגיוס מומחים שיסכימו להיות מוצבים בישראל לצורך פרויקטים חשובים עבור מדינת ישראל.

הכותבת היא סמנכ"לית חברת  RELO360שעוסקת במתן יעוץ ושירותי ניהול לחברות בינלאומיות בתהליכי רילוקיישן.