אושר רשמית מיזוג פיאט-קרייזלר עם פיג'ו-סיטרואן

קונצרן PSA פרסם הבוקר (חמישי) כי הגיעו להסכמה עם קונצרן FCA לאיחוד שתי החברות ולהקמת תאגיד הרכב הרביעי בגודלו בעולם

ניר בן טובים  31.10.19 - 09:29
מיזוג בין פיאט-קרייזלר ל-פיג'ו-סיטרואן אושר רשמית (צילום: יצרן)
מיזוג בין פיאט-קרייזלר ל-פיג'ו-סיטרואן אושר רשמית (צילום: יצרן)
תחילת כתבה

לאחר יממה של דיונים קדחתניים וגישושים שארכו מספר חודשים, הגיעו הבוקר (חמישי) מועצת המנהלים של קונצרן PSA (פיג'ו-סיטרואן) והדירקטוריון של קונצרן FCA (פיאט-קרייזלר) להסכם שיתוף פעולה לפיו יאוחדו כל המותגים תחת הנהלה מאוחדת בחלוקה שווה של 50/50. כך דיווחה הבוקר הנהלת פיג'ו-סיטרואן באתר החברה הרשמי ודרך סוכנות הידיעות רויטרס. 

"השיחות סללו את הדרך להקמתה של קבוצה חדשה עם משאבים עתירים שיהיו 50% בבעלות בעלי המניות של פיג'ו-סיטרואן ו-50% בבעלות בעלי המניות של קונצרן פיאט-קרייזלר. באקלים שנתון לשינויים תכופים, עם אתגרים חדשים באופק בתחומי הקישוריות, החשמל, מערכות נהיגה שיתופיות, נהיגה אוטונומית ומישורים אחרים, היישות המאוחדת הזו תוכל לגייס את כל משאביה כדי להאיץ פיתוחים ויוזמות חדשות בצורה יעיליה ומהירה", כך פרסמה הבוקר קבוצת PSA. המיזוג מציב אותם במקום ה-4 בתעשיית הרכב בהיקף מכירות (8.7 מיליון יחידות בשנה) והכנסות בהיקף של 170 מיליון יורו.

כפי שפרסמנו אמש (רביעי) כשהחלו לדווח כלי התקשורת בצרפת אודות הדיונים בין שני הצדדים, המיזוג בין פיג'ו-סיטרואן ל-פיאט-קרייזלר עתיד להקים חברת רכב ענקית בשווי של כ-50 מיליארד דולר ולהציבה במקום ה-2 באירופה מבחינת היקף מכירות אחרי פולקסווגן. כמו כן, יביא להידוק מיוחד בין שתי משפחות בעלות היסטוריה מפוארת בענף - משפחת אניילי האיטלקית מצד פיאט ומשפחת פיג'ו הצרפתית.  הדירקטוריון המאוגד יציב תריסר נציגים של פיג'ו-סיטרואן בהנהלה ועוד חמישה נציגים של קונצרן פיאט-קרייזלר, כאשר בצמרת התאגיד יעמוד קרלוס טאוורס, מנכ"ל פיג'ו-סיטרואן. המטה המשותף יפעיל את המותגים וכלל שלוחותיו דרך מתחם של פיג'ו בהולנד. 

שתי החברות בעיצומו של מירוץ לצמצם פערים טכנולוגיים מול חלק מיריבותיהן בכל הנוגע למערכות הנעה חשמליות, תחום שפיג'ו-סיטרואן דוהרת אליו באגרסיביות בשנתיים האחרונות וכבר מעשית גלגלה כלי רכב סדרתיים לכביש. מבחינת הצרפתים החיבור עם המותגים מארה"ב יאפשר להם גישה קצת יותר נוחה לשוק האמריקני לאור הרצון של החברה לשוב לאמריקה אחרי העדרות של קרוב ל-30 שנה וגם יפתח הזדמנויות נרחבות בשוק הסיני.

בקרייזלר כאמור נלחמים בשיניים כדי לעמוד בתחרות ולקצץ הוצאות. החיבור האחרון של האמריקנים עם מותג אירופי, דיימלר-בנץ ב-1998 הסתיים בגירושים מכוערים לאחר עשור של מוצרים בינוניים וכשלים מנהליים שהובילו את התאגיד לפשיטת רגל ב-2009. בכירים בתעשיית הרכב בארה"ב גם מזהירים שוב מפני האפשרות שמיזוג עם מותג אירופי יביא להתנגשות תרבותית עם הקהל האמריקני שעשוי לנהור לפתחם של ג'נרל מוטורס וחברת פורד. "אם יווצר מצב שהנהגים פתאום יבינו שקרייזלר כבר אינו "מוצר אמריקני", כלומר חסר את הזהות הלאומית, זה עלול להתפוצץ להם בפרצוף", כך אומר ג'ון מרפי, אנליסט בכיר מחברת 'מריל-לינץ'.

זה כבר למעלה מעשר שנים, מאז פרוץ המשבר הכלכלי ב-2008 שחברות רכב מנהלות ביניהן שיחות גלויות על איחוד מותגים כדי לצמצם עלויות ייצור. בשנים האחרונות התגבשו הסכמי שיתוף פעולה בין פולקסווגן לפורד, טויוטה-סובארו ועוד, אבל תחת אפיקים מסוימים הנגזרים מפיתוח טכנולוגיות של רצפה, מנועים ומכלולים אחרים. זוהי הפעם הראשונה מזה תקופה ארוכה שהוכרז על שידוך בין שני תאגידי רכב בסדר גודל כזה. ימים יגידו איך תראה מערכת היחסים המורכבת הזו בעתיד ומה תהיינה ההשלכות על תת החטיבות והמותגים הפנימיים. 

הדפס