$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

גוויעתה של מכונית המשפחה האמריקנית

שברולט נפרדה השבוע מהאימפלה אחרי למעלה מששה עשורים

ניר בן טובים  01.03.20 - 10:10

תגיות: שברולט

בסרטון: אנשי GM מתעדים את רגע עזיבתה של האימפלה האחרונה ב-27 בפברואר, 2020

בסוף השבוע האחרון אירע במפעל GM בהמטרמק דטרויט פסק זמן שזעזע חלק ניכר מעמודי התווך של תעשיית הרכב האמריקנית; אחרי 62 שנים על פס הייצור, מעל 16 מיליון מכירות  ו-10 דורות, שברולט גלגלה את האימפלה האחרונה מפס הייצור על רקע גסיסתן של מכוניות הסדאן הקלאסיות שנרמסו על ידי הביקוש הגדל לרכבי SUV. המכונית האמריקנית מודל 2020, בצבע אדום, נרכשה על ידי אדם פרטי שנותר אנונימי לבקשתו תמורת סכום של 30 אלף דולר, שעה שברקע נערך המפעל המרכזי לטיפול בכלי רכב חשמליים בהשקעה כוללת של 2.2 מיליארד דולר, בהם גם ה-GMC האמר החדש.

האימפלה שהוצגה ב-1956 במסגרת תערוכת 'מוטורמה' הושפעה בעיקר מעיצוביה של הקורבט. היא הוזנקה ב-1957 עבור שנת הדגם 58' והפכה לסיפור הצלחה כלכלי עבור GM ומאוזכרת לעתים בנשימה אחת כמכונית שהייתה לה השפעה תרבותית לא פחות עמוקה מזו של פורד מודל T. היא פותחה בראשית כמכונית משפחתית סטנדרטית במרכב 4 דלתות מסורתי ולמרות שמדי פעם הופסק ייצורה לסירוגין, שברולט הייתה נכונה להתניע את הכותר ב-3 או 4 פעימות על פני 50 שנה: בין 1957-1985; 1994-1996 והפעם האחרונה ב-1999 עד הדור האחרון (2018-2019).  הדור הרביעי שלה מתוך עשר נחשב למוצלח ביותר מבחינת מכירות (מעל 1 מיליון מסירות בשנה!).

שברולט המשיכה לרענן את האימפלה כולל עם מרכבי קופה שריריים וקבריולה אופנתיים ולקבע את מעמדה כסמל מוטורי בכמה מנקודות המפנה החשובות בהסטוריה האמריקנית (המהפכות של שנות ה-60 בין היתר), ולא נרתעה גם מלהפוך אותה לטורפת כבישים זללנית עם מנועי V8 בנפח 5.7 ל' תרומת שברולט קורבט בשנות ה-90; אלה היו גרסאות ה-SS הספורטיביות שנחשבו יחסית נדירות, והגיעו עם חבילות שפותחו עבור הקאפריס V8 המשטרתית - כיול מתלים ייעודי (בולמים קשיחים יותר) והספקים של 260 כ"ס ומערכות פליטה משופרות.  

האימפלה החלה להסגיר סימני החלשות בתקופת המעבר של ג'נרל מוטורס לפלטפורמות "ידידותיות" יותר וחסכוניות לפני וגם פוסט המשבר הכלכלי ב-2008. לא עוד הנעה אחורית ובלוקים כבדים אלא רצפה משותפת והנעה קדמית שביחד סימנו את הכוון של התעשייה לצמצום הוצאות, שיפור הבטיחות ואיחוד טכנולוגיות. הדור הנוכחי שלה משתמש פחות או יותר באותם יסודות מאז 2014 ויש בו אפילו שרידים מדגמי סאאב 9-5. אולם מאז 2010, האימפלה שרויה בנסיגה חדה במכירות ומדי שנה שבו בכירי GM לשולחן כדי לדון בעתידה. בשנה האחרונה דיווחו בדטרויט כי נמכרו בארה"ב רק 50 אלף אימפלות, לעומת יותר מ-1 מיליון רכבי SUV של המותג האמריקני. האימפלה, כמו רוב מכוניות הסדאן בקבוצה גססה ולמעשה נחרץ גורלה.

האימפלה הנוכחית עדיין זמינה בישראל (מנוע  3.5 ל' V6 עם 305 כ"ס) במחירים שנעים בין  230 ל-260 אלף שקלים. כרנולוגית, האימפלה החלה את דרכה בארץ בסוף שנות ה-90 תחילת ה-2000 אבל מעולם לא הותירה חותם על הענף בשל צריכת דלק מופרזת והמבנה המסורתי של השוק המקומי שמעדיף מכוניות משפחתיות בפרופורציות "אירופאיות". אם יש לכם אימפלה, אולי שווה לשמור אותה לפרק האספנות של חייה.