$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ניתוק צילינדרים: האם תערוכת ז'נבה תפשוט רגל?

לפני שבועות אחדים הוכרז כי החגיגה המוטורית בשוויץ בוטלה ברגע בגלל נגיף הקורונה. כעת מסתמן שהיא עשויה לא לחזור בכלל. "המשבר מכה ביצרנים. יש להם סדרי עדיפויות"

ניר בן טובים  21.06.20 - 14:49
בטיטסטה פינינפרינה (צילום: Getty)
בטיטסטה פינינפרינה (צילום: Getty)

האם תערוכת ז'נבה בסכנה אמתית לפשיטת רגל? האירוע המוטורי המתקיים בשוויץ כבר 120 שנה הפך למוסד בעל חשיבות גדולה בקרב היצרנים וקהילת העתונאים, אולם ביטול האירוע האחרון שהיה מתוכנן למרץ 2020 בשל התפשטות נגיף הקורונה, הסב למארגנים נזקים כלכליים בהיקפים חסרי תקדים. "המשבר מכה ביצרני הרכב ברמה שהם לא הכירו. ברור לנו שיש להם סדרי עדיפויות אחרים", כך מנהל תערוכת ז'נבה, סנדרו מסקווי.

העיר המארחת, ז'נבה שמגלגלת לכיסה סכומים נאים תמורת קיום תערוכת הרכב ו-600 אלף המבקרים במסגרת חלון של כ-10 ימים, הציעה למארגנים הלוואה ל-17 שנים בסכום כולל של 15.8 מיליון יורו, וזאת כדי שהתערוכה הבאה בשנת 2021 בכל זאת תוכל להתקיים וכדי לפצות על הגרעון של השנה החולפת. נכון לימים האחרונים, סירבו ראשי התערוכה להצעה זו.

מסקווי אומר שהוא לא צריך לגולל בפני ראשי העיר נימוקים משכנעים לאי קיום התערוכה בשנה הבאה, משום שבמסגרת סקרים שנערכו לאחרונה בקרב יצרני הרכב, עלה כי מעל 74% כלל אינם נכונים להשתתף בתערוכות רכב, בין אם בשל עניינים כספיים או החלטות אסטרטגיות (הקמת אירועי השקה פרטיים). בנוסף לכך, קיימת אי וודאות בכל הנוגע לנסיעות או טיסות בינלאומיות, מה שעלול להוביל להעדרם של 10,000 עתונאים שדואגים לסיקור תערוכת ז'נבה.

מנהלי החשבונות של תערוכת ז'נבה לא פוסלים גלגלי הצלה מכוון אחר, כמו למשל גופים זרים שישקיעו בתערוכה וידאגו לכך שלא תתפוגג מן העולם. אבל כרגע לפחות, מעריכים כלי התקשורת בצרפת כי תערוכת ז'נבה עשויה להיות הראשונה מבין תערוכות הרכב הגדולות (והחשובות) שתנעל את שעריה לפרק זמן ממושך החל בספטמבר הקרוב (מועד הכרזה רשמי ככל הנראה), וזאת למרות שהייתה היחידה בשנתיים האחרונות שהפגינה חוסן מפני התמוטטות.

מה שהיה כבר לא יהיה

תכונות ההדבקה של נגיף הקורונה פוסלות לחלוטין תערוכות רכב עם מאות אלפי מבקרים ועתונאים המצטופפים אחד לצד האחר, ואף אחד לא יודע אם אי פעם יחזור המצב לקדמותו וכיצד הכלכלה הגלובלית תשוקם עם חיסון או בלעדיו. עוד לפני הנגיף חלה ירידה דרסטית בכמות המבקרים בפריס, פרנקפורט, דטרויט וסין עם נקודת אור יחידה בתערוכת טוקיו שדווקא הציגה גידול בכמות הנכנסים, אך זו גם זו מאמצת שינויים גדולים נוכח המחלה.

אם שום דבר לא ישתנה ברגע האחרון, תערוכת ז'נבה תחלוק גורל דומה לזה של תערוכת הרכב האנגלית שהתקיימה מאז 1903 ונסגרה בשנת 2008 אחרי פרוץ המשבר הכלכלי הגדול. בינתיים, מארגני התערוכות, ובעיקר היצרנים מכשירים אלטרנטיבות כגון תערוכות רכב "וירטואליות" עם השקות מקוונות מרחוק, חלקם עשו זאת אפילו על פי לוח הזמנים שנקבע מראש לתערוכת ז'נבה האחרונה. מסתמן שזה המתווה לפיו יפעלו היצרנים בשנים הקרובות, אולי גם הרבה אחרי כן.