חד פעמית: סקודה מציגים ספורט-קבריולה

האקדמיה להנדסת רכב ותכנון מציגה את הקונספט השביעי בתולדותיה - סלאביה קבריולה

ניר בן טובים  21.07.20 - 08:25

תגיות: סקודה

תחילת כתבה

31 סטודנטים מאקדמיית ההנדסה של חברת סקודה במלאדה בולסלב הציגו את הקונספט השביעי בתולדות מסגרת הלימודים הפורייה של חברת הרכב הצ'כית - סקודה 'סלאביה קונספט'. זוהי מכונית קופה-קבריולה חד פעמית המבוססת על רצפת סקודה סקאלה (ב. גלגלים 2.64 מ') עם השראות מרכבי הראלי ההיסטורים של המותג הוותיק. "חיברנו את העבר המפואר של סקודה עם ההווה והעתיד", כך סיפרו החניכים בסיום המיזם שתחילתו עוד בשלהי השנה הקודמת ונחתם ממש לאחרונה.

הכותר 'סלאבה' מקורו באופניים שהגו מייסדי המותג לורן וקלמנט (1895), אך אלמנטים מרכזיים בעיצוב של הסלאבה מתכתבים עם ארבעה גלגלים  - מכונית ראלי-סיבולת מ-1957, ה-סקודה 1000OHC. לדברי התלמידים, המעבר ממכונית בוגרת ומאופקת כמו סקודה סקאלה למהדורה חצופה וצעירה העמידה בפניהם קשיים לוגיסטים ותכנוניים מורכבים שחייבו אותם "לחשוב ממש מחוץ לקופסא" כך מעירים. "לא יכולנו לעשות הכול מאפס; החיווט, הסרנים, מערכות ההיגוי והבלימה כולן מהסקאלה, אבל כל היתר זה רק אנחנו". 

עוד הם אומרים כי "היינו צריכים לחזק את המרכב מלמטה אחרי שהסרנו את התקרה כדי למנוע עיוותים על הצירים, ובעצם משם המשכנו להוריד את כל הדלתות ולרתך שתיים חדשות לפני קורות B (הקורות המרכזיות)". בשלב הבא עמדה מולם משימה לא פחות מסובכת שכרוכה בגילוף מחודש של כל אזור הזנב. "השתמשנו בתכנון קלאסי, בולט, דו-מושבי עם קשתות ומושבי ספורט שיוצרים סגירה של המדף האחורי עם מבנה "בועה" שגולש עד לראשי היושבים". לנו בכל אופן היא קצת מזכירה את רנו ווינד הכושלת (2010-2013) , אבל לא נקלקל להם את החגיגה היצירתית.

את התמה הספורטיבית חיזקו עם רכיבים שתמצאו בדגמי ה-RS של סקודה; חישוקי 20 אינץ', מערכת פליטה עם יציאות מוגדלות וממברנה מחוזקת לצלילים מורחבים, מושבי ספורט עם רתמת חגירה 4 נקודות, דוושות ספורט, גלגל הגה ספורטיבי ועטפו את הכול מבחוץ ומבפנים עם סימונים כחולים בגוון נאון מיוחד שהולם את הצבע הלבן פנינה החיצוני (White crystal blue). עוד ממתקים בסלאבה מגיעים בדמות מערכת צלילים משובחת עם 320 וואט וסאב וופר 2250 וואט, וכן זוג קורקינטים חשמליים תחובים בתא המטען. "זה בשביל הקילומטר וחצי האחרונים", כך ציין מנהל המכון אלוס קאוויר.

הסטודנטים טוענים שלא רצו לקפוץ מעבר לכל הגיון ברמת הביצועים, ולכן שידכו לסלאבה מנוע 1.5 ל' טורבו עם 150 כ"ס, תיבת 7מהירויות דו-מצמדית והנעה כפולה (מצמד הלדקס מסורתי עם וויסות כוח בין הסרנים). נתוני האצות לא פורסמו, אך על משקל של 1.2 טון אנחנו בטוחים שאינה מאכזבת. 

מה הלאה?

האקדמיה של סקודה הוקמה ב-1927 והכשירה עשרות אלפי מהנדסי רכב, מעצבים ומנהלי פרוייקטים שהשתלבו בהצלחה גדולה בתחום הרכב באירופה ובשאר העולם, אך רק משנת 2014 פועלת שם תכנית "רכבי קונספט" עבור התלמידים משלב המחשב ועד לפס הייצור. מעל 900 חניכים לומדים כיום ב-13 מרכזי לימוד וכל הבוגרים, ללא יוצא מן הכלל מגויסים בסופו של התואר לעבודה בתוך חברת סקודה (או נשכרים לעבודות באחד ממותגי הליבה של קונצרן VW).

ומה באשר לרכבי הקונספט? אלו רכבי "לימוד" מהם מלקטים רעיונות לייצור סדרתי, ולכן מכונית כמו סלאבה-קבריולה לא ממש נמצאת על הכוונת של סקודה בשלב הזה, וודאי לא בתקופה מאתגרת בצל משבר הקורונה.