סכנת גריטה: קרייזלר תשלם את מחיר המיזוג עם פיג'ו-סיטרואן?

יצרן הרכב הוותיק, מעמודי התווך של תעשיית הרכב האמריקנית עלול להקבר

ניר בן טובים  07.01.21 - 09:14
קרייזלר פסיפיקה
קרייזלר פסיפיקה

תגיות: קרייזלר

תחילת כתבה

המיזוג שהוכרז בין קונצרן FCA (פיאט-קרייזלר) ל-PSA (פיג'ו-סיטרואן) עלול לגבות את הקורבנות הראשונים שלו. ההנהלה המאוחדת, סטלנטיס, שרטטה ציר התייעלות שכרוך בצמצום משאבים והסרת מותגים שאינם רווחיים או נחשבים לבזבזנים כרוניים. על הכוונת שלהם תמצאו לפחות שני שמות מפוארים: חברת קרייזלר, מיצרניות הרכב החשובות בעולם, ומהעבר השני נראה שמקבלי ההחלטות שוקלים להיפרד גם ממותג שברירי נוסף - לנ'ציה, שכיום משווק רכב אחד בלבד בשם אפסילון, סופר מיני שהיקף מכירותיה כמעט שקוף בתעשייה.  

על פי פרסומים של סוכנות הידיעות AP, קרייזלר על הכוונת של סטלנטיס מהרגע הראשון בו הוסכם על איחוד כוחות, מהלך שייכנס לתוקפו באופן רשמי ב-16 בינואר. בגלוי, אף אחד מראשי הדירקטוריון לא דן בתחזיות האסטרטגיות מול כלי התקשורת, וזאת על מנת לשדר איתנות רוחבית בכל שדרת המותגים שמורכבת מ-14 יצרנים אינדבדואלים, כפי שהבטיחו בתחילת המשא ומתן ("אין לנו שום כוונה להיפרד מהמותגים תחתינו", כך אמרו).

ואולם קרייזלר, אחת מ-3 הגדולים בדטרויט (יחד עם פורד ו-שברולט) היא לא בדיוק מודל לבריאות כלכלית; כיום היא מחזיקה בארסנל 4 כלי רכב - מכונית סדאן (קרייזלר 300), מיניוואן (פסיפיקה) ומוביל הנוסעים וויאג'ר על שתי גרסאות, ומדווחת על ירידה תלולה במכירות מדי שנה; בממוצע קטנו מכירותיה ב-20% בארבע השנים האחרונות בצפון אמריקה והסתכמו רק ב-125 אלף כלי רכב ב-2019, או נתח של 0.7% מכלל השוק בארה"ב. רק לשם השוואה, טרום תקופת המיתון הגדול בשנת 2008, קרייזלר מסרה למעלה מ-500 אלף יחידות, ובשנת השיא שלה ב-2005 מסרה 660 אלף מכוניות. בישראל נמכר רק המיניוואן פסיפיקה במחירים שנעים בין 290 ל-350 אלף שקל.

הסטגנציה של קריילזר מציבה אותה בעמדה פגיעה במיוחד, וזאת לאור העובדה שפרופיל הדגמים שמרני ומקרין בגרות לא מחמיאה. "הם נאלצים לשמר את הלקוחות על בסיס רכב אחד, או קוסנפציה אחת - מיניוואן. זה לא משהו שמייצג חיוניות או יצרתיות. אם הקהל החשוב ביותר היום נע לאולמות בטווח של גילאי 40 פלוס וחושק ב-SUV, אז כנראה שהם מבינים שאין מה לחפש אצל קרייזלר. הם בקושי כבר מודעים לקיום שלו כנראה או פשוט שכחו ממנו", כך אומר קארל ברואר, אנליסט מחברת 'קוקס אוטומוטיב'. 

"מגיע לה לשרוד"

לא מעט ביקורת הופנתה בעבר להתנהלות של קרייזלר, כולל תאורים פחות סימפטיים אודות ליקויי איכות שצפו בסקרי אמינות. הקולות בתוך המותג האמריקני בהחלט חוששים לגורלו, ולאחרונה אף שלח אחד מ"יורשי העצר" של היצרן, פרנק רודס ג'וניור, מכתב בהול לקרלוס טאוורס, מנכ"ל פיג'ו-סיטרואן וכן לנשיא צרפת מקרון, בו הוא מנסה לשכנע אותם להבטיח את קיומה של קרייזלר בעתיד על ידי חבילות סיוע כלכליות. "מגיע לה לשרוד", כך ציין, והוסיף כי "קרייזלר תרמה רבות לתעשיית הרכב ב-100 השנים האחרונות. חייבים לשמר אותה ואת המורשת שלה. יש לה גאווה. היא חלק מאמריקה. אנחנו חווים יותר ויותר אמריקאנה (לשונו) הולכת ונעלמת. זה מצער אותי מאוד".  

קשה לחזות מה בדיוק יעשו בסטלנטיס אחרי שהמגדל העצום הזה יתעצב באופן סופי. קרייזלר מכל מקום לא תהיה היחידה שתשלם את מחיר השאפתנות של כל המעורבים; עושה רושם שגם לנצ'יה, שהוקמה ב-1906 ןכבר שנים ארוכות בתהליכי גוויעה עלולה גם היא להקבר תחת ערימה של מותגים הרבה יותר מוצלחים. האיטלקים משווקים בימינו רק את האפסילון כאמור ומכירותיה באיטליה התקזזו השנה בכמעט 40%. ישנם דיווחים שגם מותג DS תחת זכוכית מגדלת של סטלנטיס בשל הפצתו המוגבלת ונפח מכירות מועט אבל בסיטרואן עושים מאמצים כבירים להוריד אותם מהגליוטינה. בחודש מרץ, כאשר יתחילו בפעילות מבצעית משותפת, נדע יותר מי בפנים ומי בחוץ.