זינוק חד במכירות רכבי יוקרה בישראל

רבעון א' מסתכם בעליה של 20% במכירות רכב חדש. כמעט כל המותגים רשמו גידול. במקביל - חגיגות בפלח היוקרה

ניר בן טובים  07.04.21 - 09:31
מרצדס S קלאס החדשה (צילום: עולם הרכב)
מרצדס S קלאס החדשה (צילום: עולם הרכב)
תחילת כתבה

שוק הרכב הישראלי מתאושש ממשבר הקורונה כמי ששוגר מלוע של תותח. אחרי שבחודש ינואר נשבר שיא כל הזמנים עם קרוב ל-50 אלף מכירות, מסתמן שהמגמה נמשכת. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב המסכמים את מכירות רבעון א' של שנת 2021, נמצא כי במהלך חודשי ינואר-מרץ חל גידול של 20% בקירוב במסירות כלי רכב חדשים, כאשר מבט מעמיק יותר מגלה שמתוך כ-60 מותגי רכב המשווקים במחוזותינו, אחוזים בודדים חוו קיטון ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. יתרה מכך, נראה שסגמנט היוקרה - ובמיוחד שלוש המובילות מגרמניה, רשמו עליה תלולה. בסך הכול נמסרו מעל 100 אלף מכוניות בין ינואר-מרץ, שעה שבחודש מרץ לבדו הצטרפו לכבישים 26 אלף מכוניות, לעומת כ-19 אלף בשנה הקודמת (בעיצומה של המגפה).

באגף העממי, אין הרבה שינויים ביחס לדירוג שהורגלנו לראות בשנים עברו. במקום הראשון יונדאי שרושמת גידול של 20%, טויוטה במקום השני עם צמיחה של 24%, קיה עם עליה של 13%, סקודה עולה ב-6% ומיצובישי ב-2%. מה שמצליחה לשקם את עצמה מהקרשים היא חברת מאזדה שהגדילה את מכירותיה ב-40% ביחס לנתונים הזהים בשנת 2020. גם סיאט ממשיכים לגדול עם עליה של 20% וחברת רנו עם 19%.

בהמשך הטבלה מדווחת חברת פיג'ו על זינוק חד בשיעור של 60%, כמו גם סובארו עם 58% וחברת MG עם עליה של 61%. את הצמיחה המרשימה ביותר מוצאים בקרב מותגים שבשנה הקודמת נשענו על כרעי תרנגולת; חברת פיאט למשל זינקה ב-103%, פורד עם 219% ושימו לב לאופל - 208%, נתונים שהמותג הגרמני היה רוכש בכסף לפני כשנתיים. בצד השני של המדרכה, אפשר למנות ירידות בודדות בקרב מותגי הונדה (-19%), פולקסווגן (-24%), סיטרואן (-3%), איסוזו שיורדת ב-21% וגם קרייזלר עם ירידה של 17% (משווקת למעשה רק דגם אחד - פסיפיקה). גם ניסאן קטנה ב-4% וכן חברת סוזוקי ב-13%. בקרב המותגים הסינים החדשים (הדומיננטים יותר) המשווקים בישראל, חברת GAC מסרה מתחילת ינואר 60 מכוניות (עליה של 275%), איוויס 10 כלי רכב ו-מקסוס עם המיניוואן איוניק-5 מסר 3 עותקים.

פרמיום פסטיבל

בפורום היוקרה מנהלות ביניהן קרב התשה חברות אאודי ו-מרצדס, כאשר שתיהן מדווחות אודות עליה של 22% עם יתרון מסוים למותג מאינגלושטט. הפער המשמעותי של אאודי נעוץ במכירת רכבי SUV שם היא מסרה בחודשים הראשונים של השנה קרוב ל-960 יחידות לעומת 651 במרצדס. אולם בעוד שתי אלה מתקוטטות קרוב לצמרת, חברת ב.מ.וו שהתייצבה במקום השלישי מזנקת בכמעט 99% במסירות רכב חדש ביחס לאשתקד - 887 מסגמנט הסדאן-קופה והיתר מקבוצת ה-SUV אל 1,545 בסך הכול. 

בהמשך אנחנו מוצאים את מותג Jeep שצמח ב-80%, וולוו גדלה ב-34%, לקסוס ב-22%, קאדילק ב-177%, לנד רובר ב-24%, אלפא רומיאו עם גידול דרמטי של 330% ומותג MINI עם גידול של 32%. מותג היוקרה הצרפתי DS גדל אף הוא בכמעט 28%. מותגים שהצטרפו השנה לז'אנר, כמו ג'נסיס מסכמים את החודש הראשון שלהם בענף עם מסירה של 33 כלי רכב.

מותג הצעירים Cupra מסכם חודש ראשון עם 21 מסירות. מותגים שהצטמקו מעט בצד הפרמיום הם יגואר שירדה ב-72%, אינפיניטי ב-67%. מותגי הספורט-קצה שומרים על יציבות: פרארי מסרה 8 כלי רכב ב-3 החודשים האחרונים, בנטלי 6, פורשה 79 (זינוק של 10%). אסטון מרטין מסרו מכונית אחת.  

הנמכרות

על פי פרסומי איגוד יבואני הרכב, המכונית הנמכרת ביותר בישראל היא טויוטה קורולה עם למעלה מ-5,000 יחידות. אחריה יונדאי איוניק עם 4,021, קיה פיקנטו (המיני הנמכרת בישראל) עם 3,794 יחידות. ה-SUV המשפחתי הפופולרי בארץ, מספרית הוא קיה ספורטאז' עם 2,715 יחידות, ואחריו מיצובישי אאוטלנדר עם קרוב ל-2,000 מסירות וסקודה קודיאק עם 1,974 יחידות (דגם מחודש שלו יוצג באירופה ב-13 באפריל). מותג סיאט שולט בסגמנט הג'יפונים הקומפקטיים עם 1,875 יחידות של ארונה וצמודה אליו הסופר מיני סיאט איביזה עם 1,865 יחידות (מתיחת פנים שלה צפויה בשבוע הבא יחד עם ארונה). דגם הפלאג-אין הנמכר ביותר הוא קיה נירו PHEV עם 1,437 יחידות ורכב ה-4X4 המוביל בישראל הוא סובארו פורסטר עם 1,126 יחידות.

כניסות מעניינות לטבלה הן של מותג טסלה, שעתיד למסור כאן 230 מכוניות מודל 3. הישג מרשים גם למותג MG שהצליח למסור 430 יחידות של רכב הפלאג-אין החדש EHS. עוד עולה כי חברת פורשה הצליחה למסור בארץ 10 מכוניות מדגם הטייקן החשמלי (חבילת 4S). פיאט תתחיל בקרוב לשווק את ה-500e החשמלית (רכב תקינה/הדגמה נרשם בטבלת המסירות). פרארי כבר הספיקה למסור כאן 2 מכוניות מסוג פרארי רומא ו-488 פיסטה אחת.