$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מתי משתלם לקחת רכב צמוד מהעבודה?

לא מעט שכירים מעדיפים לוותר על עסקאות ליסינג תפעולי שמציע המעסיק. "רוב הנטל הכלכלי נופל בימינו על העובד ולא על המעביד"

ניר בן טובים  05.08.21 - 14:59

ברכות. התקבלתם לעבודה חדשה והמעסיק מציע לכם במסגרת החוזה לקבל גם רכב בליסינג תפעולי? זה לא בהכרח משתלם. הבעיה היא שעל מנת להבין מתי זה כדאי ומתי לא, צריך לבצע חישובים די מורכבים. כדי שנוכל לתמצת את הערכים ביקשנו מחברת 'חשב - רכב' להתגייס למשימה, וזו בדקה כדאיות ביצוע עסקת חכירה טיפוסית של רכב משפחתי בליסינג תפעולי. הבדיקה התייחסה לרכב משפחתי קלאסי, שבחזיתו הורכב מנוע בנפח 1600 סמ"ק או 1,200 סמ"ק טורבו (קבוצה 3), תוך שהעובד גומא מידי שנה 25 אלף קילומטרים (מחצית המרחק בעיר) ומוחזק במשך 5 שנים. מחירו של הרכב עומד על 135 אלף שקלים, והמס הכולל שהעובד משלם עומד על 43% מהברוטו. 

על פי נתוני חברת 'חשב - רכב', כאשר הניכוי החודשי משכר הברוטו גבוה מ-3,440 שקלים, לא משתלם לעובד לקבל רכב צמוד ממעסיקו. לדברי משה קצין, מנכ"ל החברה, כמובן שאם העובד נוסע מרחק מצטבר נמוך יותר או משתמש ברכב משומש שמחירו נמוך מהרף הממוצע, גדלה עוד יותר העדיפות להשבת הרכב למעסיק. "הכדאיות לקבלת רכב מהמעסיק עולה ככל שמדובר על היקף נסועה שנתית משמעותית. אולם זאת כמובן בהנחה כי העובד לא מוגבל בהיקפה", הוא מוסיף.

וכמה עולה הרכב הצמוד לעובד השכיר מידי חודש? קחו נשימה ארוכה. מתוך הנתונים עולה, כי בהתאם למספרים לעיל, הפסד השכר החודשי נטו לפי מס שולי, כולל דמי ביטוח לאומי בשיעור של כ-40% מגיע לכדי 1,961 שקלים. לכך יש להוסיף 229  שקלים בגין רכיב הוויתור על חלקו של המעביד בפנסיה (זאת בהנחה כי ב- 50% מהמקרים אכן נעשה ויתור). בנוסף, העובד משלם גם מס על שווי השימוש בגובה של 1,439 שקלים. לפיכך, סה"כ עומד הסכום על 3,629 שקלים.

בונוס?
ניתן לתהות ובצדק, היכן ההטבה? במשך שנים הורגלנו לחשוב כי בהייטק העובד משלם רק את גובה המס בגין השימוש ואילו המעסיק סופג את עלויות החכרת הרכב. זו מציאות שאינה קיימת עוד, כך מסביר דגן רונן מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק ' הייטקזון'. "כיום, ברובן ככולן של חברות ההייטק, העובד משלם את עלויות מעסיק וכמובן משלם את שווי השימוש. במקרים מאוד מאוד נדירים החברה סופגת את העלויות. לצד זאת, מסביר דגן, כי נקודת האיזון בפועל נקבעת לפי קילומטרז' הנסועה. הליסינג הופך למשתלם אחרי יותר מ–-20 אלף ק"מ בשנה. למעשה, מסביר רונן, עובדי ההייטק יודעים שכיום הליסינג דרך מקום העבודה אינו כלכלי עבורם, בעיקר בשל מס שווי שימוש המנופח. מחישובים שערכנו, עלות חודשית ממוצעת של עסקת ליסינג להייטקיסט, עומדת על יותר מ-4,000 שקלים נטו. אין ספק כי השוק משווע לאלטרנטיבות ראויות ומשתלמות יותר".

כמה אנחנו מאבדים בשנה על רכב פרטי

'חשב-רכב' בחנה גם את העלויות הריאליות של אחזקת רכב פרטי בישראל תוך התייחסות לנתוני השוק ב-2021. מהתחשיב עולה, כי גובה ההוצאה על אחזקה שנתית של מכונית טיפוסית חדשה בעלת מנוע 1.6 ל' שנוסעת מידי שנה 22 אלף קילומטר, מגיע ל-43,554 שקלים. כיצד הגיעו לסכום הזה? החזר ההון, שהוא ירידת הערך של המכונית בשקלול היוון לתקופה של חמש שנות בעלות, מהווה את מרכיב ההוצאה הגבוה ביותר שעומד על 14,363 שקלים לשנה. עבור רישיון שנתי ישלם העובד סכום של 1,727 ועבור ביטוח מקיף וחובה 5,826 שקלים. לכך יש להוסיף הוצאה בגובה של 5,507 שקלים בגין תיקונים וחלפים, 252 שקלים להחלפת צמיגים וסכום של 14,979 תמורת דלק. סה"כ, כולל הוצאות שונות בגובה 899 שקלים: 43,554 שקלים לשנה, או בחישוב חודשי: 3,629 שקלים.