הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מושבי עור אאוט, מושבים טבעוניים אין

יצרניות הרכב באירופה מוותרות על מושבי עור לטובת ערכי הקיימות

בועז קורפל
בועז קורפל  29.09.21 - 08:00

יצרניות הרכב בעולם אינן מסתפקות במהפך הטכנולוגי והמעבר למערכות הנעה חילופיות על חשמל ומימן והן מחפשות כל דרך אפשרית להפוך את טרנד הקיימות לרחב ומקיף יותר ובעצם כאן נפתח שדה קרב חדש בין היצרנים על ליבו החומל של הלקוח ועל מצפונו בניסיון לעשות נפשות למכוניות שכוללות כמה שפחות חומרים סינטטיים מזהמים ופוגעים באיכות הסביבה או כאלה שמגיעים ישירות מבעלי חיים. כמה מבתי האופנה היוקרתיים והנחשבים כמו ויקטוריה בקהאם או סטלה מק'רתי החליטו להפסיק להשתמש במוצרי עור בליין המוצרים שלהם וככל שחולף הזמן, עוד ועוד יצרניות רכב מצטרפות לסיפור הזה ואפשר כבר למנות ביניהן את לנדרובר, טסלה, אאודי או ב.מ.וו שמציעות כבר היום מכוניות "טבעוניות" ללא מוצרי עור בתוכן.

בעוד שהיצרניות הנ"ל מציעות מכוניות טבעוניות כאופציה, יצרנית הטנדרים החשליים האמריקנית RIVIAN לא משתמשת בעור בכלל אולם היא נחשבת ליצרן קטן ונישתי בשלב זה וההחלטה החיובית הזאת היא סמלית ולא מעבר. החלטה דומה והרבה יותר משמעותית ניתן למצוא בדברים של חברת וולבו בראיון לבלומברג, שם נאמר כי הם החליטו לוותר כליל על שימוש בעור בעלי חיים בלי קשר לסוג הרכב ולרמת הגימור שלו. היישום של ההחלטה הזאת יתחיל בשנה הבאה כאשר הדגם הראשון שיהיה נטול עור הוא הוולבו C40 Recharge בגרסת פלאג אין. המעבר לנהעה חשמלית של וולבו עד 2030 ילווה במעבר למכוניות נטולות עור ובאותה שנה כל המכוניות החשמליות יהיו טבעוניות לחלוטין.

רובין פייג', ראש תחום העיצוב של וולבו אמר כי מדובר בעצם בדרישה של הלקוחות לראות מכוניות נטולות עור. "הלקוחות שינו את אופי הצרכנות שלהם למוצרים כאלה באופן כללי והמכונית שלהם צריכה להתאים לאופי החדש". לדברי המעצב הראשי של החברה, רמת המודעות של הלקוחות למקורות של החומרים מהם בנויה המכונית עולה ללא הפסקה והמעורבות האישית שלהם בחרדה לנושא הקיימות מעודדת אותם לשאול ולפעול בכיוון של שמירה על ערכי הטבע והמחזור. חברת אינפיניום גלובל ריסרץ' ערכה מחקר בתחום השימוש בחומרים דמויי עור טבעוניים וגילתה כי נתח השוק העולמי יגיע ב-2025 ל-85 מיליארד דולר. עד לשנה הזאת יעלה לרבע סך הרכיבים במכוניות שעשויים מחומרים שניתנים למחזור וכל ספקי המשנה של חברות הרכב יצטרכו לעבור לשימוש באנרגיה טבעית ולא מזהמת אחרת המוצרים שלהם לא יוכלו להיכנס לרשימת הרכיבים של המכוניות כמו במקרה של וולבו שמרגישה אחריות לפעול מעבר לגבולות המפעלים שלה ולספק ללקוחות שלה יותר סיבות לבחור במכוניות שלה.

התחליף של ריפודי העור עשוי להיות מבוסס על חומרי מיקרוטק עם פלסטיק ממוחזר וחומרים ממוחזרים אחרים ובנוסף החברה תשתמש ביריעות שבהם יש צמר אולם הספקים של הצמר הזה ייבחרו בקפידה ויצטרכו להציג תהליך של גידול ראוי של בעלי חיים בתנאים טובים ורק אלה יוכלו להיכנס לרשימת הספקים של החברה.