$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הרוטורי חזר: מאזדה הציגה MX-30 פלאג אין

הטכנולוגיה נועדה לספק למכונית הקומפקטית יכולת משולבת בין בנזין לחשמל

ניר בן טובים  15.01.23 - 07:34

תגיות: מאזדה

ה-MX-30 e-Skyactiv R-EV חונך עידן טכנולוגי שאסור להקל בו ראש, לפחות עבור מאזדה. החברה היפנית, שעד לפני שנים אחדות נמנעה מלטמון את ידיה בשטקרים ובשקעים, מציגה לפנינו גרסה היברידית פלאג-אין ראשונה שלה עבור ה-MX-30 החשמלית שיצאה לשווקים בשנת 2020. בתמצית, הגלגלים מקבלים כוח אך ורק על ידי המנוע החשמלי, בעוד מנוע בוכנה סיבובי (וואנקל) משמש כמגדיל טווח. נציין רק כי ה-MX-30 אינו דגם הפלאג-אין הראשון של מאזדה - המקום הזה שמור ל-CX-60 היוקרתי.

בניגוד לרוב ההיברידיות הנפוצות, מאזדה הקימה את כל התשתית על מערכת טורית, בה הגלגלים מונעים באופן קבוע על ידי מנוע חשמלי בהספק של 125 קילוואט/170 כ"ס - ובו מנוע בוכנה סיבובי קומפקטי/ גנרטור מגדיל את הטווח הכולל במידת הצורך. חלק מהותי מהגישור בין המערכות השונות הוא מנוע רוטורי קטן נפח (830 סמ"ק) בעל הספק מרבי של 55 קילוואט/75 כ"ס שעובד עם הזרקת בנזין ישירה ויחס דחיסה גבוה של 11.9:1, שניהם משפרים משמעותית את יעילות המנוע. בנוסף, בוצעו צעדים לשימור האנרגיה והפחתת החיכוך בעת פעולתו, כך שמדובר ביחידה מאוד חלקה בזמן נהיגה - וגם חסכונית.

טווח הנסיעה החשמלי הטהור הוא 85 קילומטרים לפי מחזור WLTP. ניתן לטעון את הסוללה תוך שעה ו-30 דקות באמצעות מטען AC תלת פאזי בקופסת קיר של 11 קילוואט. בתחנת טעינה מהירה DC, הסוללה נטענת בין 20 ל-80 אחוז תוך כ-25 דקות. בנוסף, הגנרטור המופעל על ידי מנוע רוטורי מייצר חשמל לנסיעות ארוכות יותר ללא טעינה - ומגדיל את הטווח הכולל ליותר מ-600 קילומטרים. יחידת ההנעה מופעלת על ידי סוללת ליתיום-יון בהספק של 17.8 קווטש בתחתית המרכב - ומיכל דלק של 50 ליטר שהותקן על הסרן האחורי. במחזור ה-WLTP המשולב לרכב פלאג-אין, ה-MX-30 e-Skyactiv R-EV צורך רשמית 1.0 ליטר בנזין ל-100 ק"מ, המקביל לפליטת CO2 של 21 גרם/ק"מ. בנוסף, ישנה צריכת חשמל של 17.5 קוט"ש ל-100 ק"מ. 

לרכב מספר מצבי כיול שיוצרים הבחנה מסוימת, אם כי מלאכותית בנהיגה ומוקדשים ברובם לוויסות צריכת האנרגיה של של הסוללה. מצב EV מיועד לנסיעות יומיומיות למרחקים קצרים; כאן הוא משוטט אך ורק בזכות אנרגיה מהסוללה במתח גבוה עד שרמת הטעינה שלה ירדה לאפס. רק אז, יחידת הוואנקל הסיבובית מופעלת ומייצרת את האנרגיה החשמלית הנדרשת לנהיגה. המצב הרגיל של המחשב, משלב נהיגה חשמלית עבור ביצועים מקסימליים: עד רמת טעינת סוללה של 40 אחוז, הרכב פועל אך ורק עם אנרגיה מהסוללה לפני שהמנוע הרוטורי מתערב. לאחר מכן, רמת הטעינה נשמרת בסביבות 45 אחוז. 

כמו כן, ניתן להשתמש במצב 'טעינה' כדי להגדיר מפלס ספציפי של הסוללה, אותה ניתן לבחור במרווחים של עשרה אחוזים. לדוגמה, ניתן לסמן שהקילומטרים האחרונים במסגרת נסיעה ממושכת יוזרמו אך ורק באנרגיה מהסוללה. ללא קשר למצב הנהיגה הנבחר, המהירות המרבית מוגבלת ל-140 קמ"ש. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 9.1 שניות, שזה לא רע בכלל לרכב שמשקלו 1.7 טון.

מאזדה MX-30 e-Skyactiv R-EV מוצע בחמש רמות גימור. כמו ב-MX-30 הכל-חשמלי, המחירים מתחילים ב-35,990 יורו בגרמניה. לדגם החדש יש כמובן סימני זיהוי בלעדיים -תג מאחור, סמל רוטור בפגושים הקדמיים והעיצוב הייחודי של חישוקי האלומיניום בגודל 18 אינץ', וכן הטבעת סמל המנוע הרוטורי המשולש על משענות הראש בקבינה. המכירות יחלו בחודש הבא באירופה. עוד מוקדם לדבר על אם ומתי נראה אותו בארץ. עד כה, נמכר בישראל הדגם החשמלי המקורי באפיק של יבוא מקביל בלבד.