$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

על הגדר: מאזדה מתחבטת לגבי העתיד של CX-5

הקרוסאובר הפופולרי הפך לאחד מהכלים הרווחים ביותר של מאזדה בשנים האחרונות. האם הוא על בלון החמצן האחרון?

מערכת עולם הרכב  08.02.23 - 13:15

תגיות: מאזדה

על רקע סדרה של חשיפות במשפחת CX, טכנולוגיות עדכניות ושפת עיצוב חדשה, מאזדה יושבת על הגדר ומתחבטת לגבי המשך דרכו של אחד מהכלים האסטרטגיים החשובים ביותר שלה - מאזדה CX-5. הקרוסאובר המשפחתי שהוצג לפני למעלה מעשר שנים הפך לאמת מידה בהיבטים מסוימים בקטגוריה שלו, במיוחד ביכולת הניהוג, אותה ליטש בצורה מהותית בדור השני שהוצג ב-2017. מאז, מיישמת מאזדה מקצי שיפורים מידתיים כדי להשאיר אותו אטרקטיבי ותחרותי מול גלים של מתחרים מאירופה וגם מסין. אבל ה-CX-5, מתקרב אל צומת דרכים.

הדור הראשון כאמור נפרש על פני תקופה של חמש שנים, מ-2011 עד 2016, בעוד שהדור השני, שהופיע לראשונה בתערוכת לוס אנג'לס ב-2016, נמכר משנת הדגם שלאחר מכן, כך שאם נערבב קצת את המספרים מיום מהשקתו, הוא משוטט על הכבישים בערך שש שנים. עד לפני כמה ימים, מאזדה לא התייחסה בכלל אם יקום לו יורש או לא, ואת רוב תשומת הלב הפנתה אל הדורות החדשים - CX-60 שיצא לאחרונה וב-CX-80 החדש שיוצג באירופה באביב, כך שנותרו הרבה סימני שאלה לגביו. 

בהעדר תשובה יותר קוהרנטית, נאלץ להסתפק בחצאי רמיזות; בהצהרה לכלי תקשורת אוסטרלי, מיטסורו וואיקי, מנהל מוצר של מאזדה CX-5 אמר את הדברים הבאים: "אני לא בטוח אם אנחנו הולכים להציג דור המשך של CX-5 - אז אני לא יכול לתת לך כל פרט ופרט מה עתיד להיות." משפט קצר ותמציתי שמוסיף עוד קצת אי וודאות. מצד שני, במאזדה מאוד נזהרים באמירות שלהם בכל מה שכרוך בעתיד, כך שהאמירות שלו בהכרח לא מובילות למבוי סתום.

עוד בעיה של ה-CX-5 נוגעת למיצוב שלו בשנה הבאה. ה-CX-5 מתברג יפה, פרופורציונלית בין ה-CX-30 ל-CX-60 החדש, אולם אף אחד מהם לא יכול להכנס לנעליים שלו בתמחור ובמידות. למאזדה תהיינה, בעצם שתיים או שלוש אפשרויות; הראשונה, שנראית כרגע פחות ריאלית היא להחליף את הדגם, כלומר יאריכו את חיי המדף שלו בעוד מספר שנים על בסיס מתיחת פנים. אפשרות אחרת, נוגעת לפתרון שהוא סוג של פשרה -  לייבא את CX-50 מארצות הברית.

ה-CX-50 שהוצג בינואר אשתקד חולק הרבה דמיון ל-CX-5, הן מבחינת העיצוב שלו והן מבחינת המהות. מדובר בקרוסאובר חמישה מושבים, אולם ארוך ורחב יותר עם 4.72 מ' ובעל בסיס גלגלים גדול בכמעט 12 ס"מ, שתומחר בארה"ב (מיוצר באלבאמה, להבדיל מה-CX-5 שמיוצר ביפן) ב-30 אלף דולר לגרסאות בסיס. בסופו של דבר מאזדה תצטרך לבחון את הביקושים לכלי הרכב החדשים שלה באירופה, ובמיוחד תפקח עין על ה-CX-60 החדש.

ה-CX-5 נמכר ביותר מחצי מיליון עותקים רק באירופה בין 2011-2021, וארה"ב הוסיפה כמעט מיליון באותו פרק זמן. לא צפויה להם החלטה פשוטה בעניינו.