$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סאאב: הסיפור שאינו נגמר

החברה שמחזיקה את הזיכיון לבעלות על סאאב נכנסה להקפאת הליכים כדי להמנע מפשיטת רגל

ניר בן טובים  14.03.23 - 11:20
סאאב 9-5
סאאב 9-5

תגיות: סאאב

חברת הרכב 'סאאב' היא סיפור מעניין, עם הרבה לקחים, שמשקף תקופה פזרנית ולא אחראית בתעשיית הרכב של סיום העשור הראשון של שנות ה-2000. המותג ידע עליות וירידות לאורך שנותיו תחת בעלות ג'נרל מוטורס עד לנקודת השבר הגדולה ב-2009, אך למרות שהיה צריך להתקפל די מזמן בגין הרשלנות של האמריקנים, יש לו הרבה המשכים לא רצויים שהדבר האחרון שאפשר לומר עליהם הוא, שהם חולקים למותג הסקנדינבי כבוד ויוקרה.   

מתי בפעם האחרונה שמעתם על פשיטת רגל של מותג רכב? בחמש השנים האחרונות זה כמעט ולא מדווח, משום שהתאגידים הגדולים מכנסים תחת מטריה אחת (כמו סטלנטיס) יצרני רכב שונים, חלקם מהקצוות ומזרימים כסף כדי לשקמם או לשפרם. זהו גלגל הצלה שכל מעריץ סאאב היה נאחז בו היום בציפורניים; סאאב, מעשית פשטה רגל בדצמבר 2011 ושנה לאחר מכן נקנתה על ידי קבוצת ההשקעות הסינית-שוודית  National Electric Vehicle Sweden. נזכיר לכם שב-NEVS תכננו לייצר סאאב 9-3 עם הנעה חשמלית, אך לא קיבלו את הזכויות על המותג. השימוש בלוגו נחסם על ידי סקניה, שלא רצתה את הלוגו על מכוניות שייוצרו מחוץ לשוודיה.

קצת רקע. סאאב במקור, לפני כל המכירות, הסחר באיבריה וקלות הדעת של בעלי הבית המזדמנים, היא חברה שוודית בעצמותיה. סאאב הייתה חטיבת ייצור הנשק של Svenska Aeroplan. היא נוצרה בשנת 1937 והמכונית הראשונה, ה-92 עזבה את קווי היצור שלה בשנת 1947 עם שני חידושים - הנעה קדמית על בסיס מנוע רוחבי. בשנת 1969 התמזגה סאאב עם המותג סקניה ובסוף שנות ה-90 נרכשה חלקית על ידי GM, שמאוחר יותר השלימה את הרכישה עליה. סאאב, נמצאת כיום, כפי שצוין בבעלות National Electric Vehicles Sweden, אך אין לה את הזכות להשתמש בשם ובלוגו של סאאב, כך שכלי הרכב אינם מיוצרים יותר החל משנת 2012.

במהלך השנים האחרונות הייתה שרויה החברה השוודית בכאוס מוחלט; בעיות קניין רוחני ללא אישור, תביעות משפטיות, חידוש ייצור 9-3 בשבדיה, הפסקת ייצור עקב מחסור בכסף של הבעלים, עוד איזה שביב תקווה לרכישה נוספת על ידי Mahindra ההודית, פשיטת רגל קרובה עקב חשבונות שטרם שולמו לספקים, בכורה של ה-9-3 החשמלית שנמכרה בלעדית בסין, פיטורים, שיתוף פעולה עם דונגפנג הסינית, ולבסוף הוכרז ב-NEVS שיפסיקו להילחם על המותג סאאב וידביקו את הלוגו שלהם על המכוניות. לא כיף.

בשלוש השנים האחרונות, מדי פעם מופיעה סאאב שנחלצה מהמקבץ האחרון של המפעלים ויוצאת למכירה פומבית. בינתיים, מכוניות סדאן חשמליות החולקות דמיון לרכבי סאאב מיוצרות בסין תחת המותג NEVS. בשנת 2019, לעומת זאת, התברר כי ל-NEVS יש בעיות כלכליות משל עצמה, ועכשיו, אנחנו מגיעים לכותרת האחרונה שהיא ככל הנראה המסמר האחרון בגלגלים של המכונית השוודית; קבוצת NEVS נכנסה להקפאת הליכים. המטרה שלהם, היא להפחית את עלויות התפעול ולהימנע מפשיטת רגל.

בסעיפי תכנית הייעול, היא מתכננת לפטר 320 עובדים, שהם 95% מכלל כוח האדם; זה ישאיר, על ה"רצפה", כעשרים אנשים מכל מיני מחלקות, שלא בהכרח כרוכות אחת בשניה. באתר NEVS תוכלו לקרוא משהו על פרויקט הניידות העירונית, שבו תוכננו מספר דגמים של אוטובוסים להובלה המונית בעתיד. עם זאת, בצורה שחברת NEVS מתנהלת לפי שעה, ייתכן שהכול יקבר תחת ערימת הכשלונות של מנהלי החברה. באותו זמן אגב, נתח השליטה ב-NEVS נקנה על ידי חברת Evergrande Group הסינית, שנקלעה בעצמה למשבר כלכלי (כמה מפתיע). 

סאאב היא חברת רכב מיוחדת, נדירה באופייה, שבאה מעולמות התעופה עם רעיונות מקוריים (מגבים לפנסים זו רק דוגמא אחת) וקהילה אדוקה שהלכה והתחזקה דווקא בשנים הרגישות ביותר שלה. אבל אולי הגיע הזמן להפסיק לגרור את הגוויה שלה מאחורי חברות הזנק ופשוט לתת לה לנוח על משכבה בשלום, ונשתדל לזכור אותה במיטבה.