$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הלך האוטו: הכנופיות סימנו את הרכבים החדשים ביותר

בפוינטר מדווחים על צמיחה תלולה בגניבות של רכבים חדשים משנת הדגם האחרונה. זינוק בערי פתח תקווה ותל אביב

ניר בן טובים  28.09.23 - 10:35
(צילום: צוות פוינטר)
(צילום: צוות פוינטר)

תגיות: גניבות רכב

מחסור בכוח אדם, חורים במשילות ופרצות בגדרות במעבר לשטחי הרשות. כל אלו ממשיכים להתניע את כנופיות גנבי הרכב בישראל וכנופיות הפשע לגנוב לכם את הרכבים באין מפריע. גם הפעילות הקדחתנית של יחידת אתגר, שהוקמה לטיפול בפשיעה קשה ומסוכנת מסוג זה, לא יכולה לסתום את כל מסלולי הבריחה ולסכל את המעורבים. הדוח האחרון של חברת המיגון והאיתור פוינטר, שוב מחדד עד כמה קשה להתמודד עם התופעה.

בדוח המסכם את רבעון שלוש, פוינטר מצביעים על כמה תופעות חדשות ומדאיגות. אחת מהן היא גידול פי 3 בגניבת רכבים חדשים לגמרי משנת הדגם 2023, כאשר אלו היוו 7% השנה לעומת 2.5% בשנה הקודמת. כפי שדיווחנו כאן בכמה הזדמנויות, ארגוני הפשע כבר לא רק מנסרים את המכוניות לחלקים אלא פשוט מנהלים סחר/מכר בשטחי הרשות של המכוניות בשלמותן, תוך הפעלת "מגרשי מכירה" מרוכזים משל מדובר בעסק לגיטימי לכל דבר.  בפילוח הנתונים, עולה עוד כי הדגמים המבוקשים ביותר הם בני שנתיים-שלוש, משנת ייצור 2021 ואילו רכבים משנת 2020 מהווים 17% מכלל הגניבות.

שיטת הגניבה הנפוצה ביותר היא שימוש במשבש סלולרי שיוצר ערפול על מערכות האיתור לפרק זמן קצר, ובחלון זה מאפשר להם להתחבר למחשבי המכונית ולהמלט מהמקום או לבצע פריצה אלימה בשיטה אחרת. שאר השיטות הן שכפול מפתח, גניבת מפתחות מבית הלקוח, תקיפה אלימה ישירה של מחשב המכונית (כרבע מכלל הניסיונות) וכן גניבות על ידי מורשה - אדם שקיבל גישה לרכב מהבעלים ומנצל זאת כדי לשכפל מפתח. 

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר: "שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל", הוא מעיר. "אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים אשר מגרש פירוק המכוניות נמצא בקשר, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים. משזה נמצא, "הטכנולוג" שנמצא ברכב המוביל, מפעיל את אמצעי השיבוש ומתחיל במלאכת התנעת הרכב. בו בזמן יש מי מהחולייה שצופה ומזהיר על התקרבות של אנשים או כוחות משטרה למקום".

מבחינת איזורי פעולה, מסתמן שינוי מהותי; אם אזור השרון היה היעד העיקרי, מוכה הגניבות עד היום, הרי שבו נרשמה ירידה של כמעט 20%, בעוד תל אביב ופתח תקווה התברגו במקום הראשון; שתי הערים המרכזיות עם גידול של 100% בנסיונות הגניבה ל-34% מכלל הניסיונות. ירידות דרמטיות נרשמו דווקא בדרום (-33%).. השפלה, ירושלים והצפון עם ערכים דומים לרבעונים קודמים. 

בסיכום הנתונים, התמונה נראית כך: עליה של 162% בניסיונות גניבת רכב ביחס לאשתקד, וצמיחה של 115% ביחס לרבעון השני של שנת 2023. גנבי הרכב ממשיכים לפעול לכל אורך היממה, עם עליה משמעותית בניסיונות הגניבה לאור יום.