$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

המהפכה החשמלית: סין, גלקסיה רחוקה מאוד

נתונים חדשים שפורסמו לאחרונה ממחישים את הפער שפתח השוק הסיני בהחדרת כלי רכב חשמליים ביחס לשאר העולם. וגם, מהי המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בסין? לא מה שחשבתם

ניר בן טובים  30.11.22 - 13:50
מכונית חשמלית מסוג Xiaopeng P7 שהוצגה בתערוכת הרכב בסין ביולי האחרון (צילום: Getty)
מכונית חשמלית מסוג  Xiaopeng P7 שהוצגה בתערוכת הרכב בסין ביולי האחרון (צילום: Getty)

אחד מכל חמישה כלי רכב שנמכרו בתשעת החודשים האחרונים בסין היה מצויד במערכת הנעה חשמלית מלאה, כך עולה על פי מאגר נתונים חדש שריכזו בארה"ב ובסין, מאת חברות COX אוטומטיב וחברת JATO. נמסר כי בתקופה זו עלו לכבישים 2.9 מיליון כלי רכב חדשים, וכי הביקוש לדגמים חשמליים גדל באופן רציף בזכות חבילת ההטבות של הרשויות עבור מי שבוחר להתנייד ברכב ידידותי לסביבה, בין אם מדובר בהנחות בשימוש במקומות חניה או בהפחתת אגרות בכבישים מהירים. כיום, מחצית מסך מכירות הרכב החשמלי בכל העולם נרשמו בסין.

נפח המכירות בסין משקף את הפערים העצומים שנפערו בינה לבין ארה"ב והאיחוד האירופי במכירת רכבים חשמליים בשנים האחרונות. המדינות החברות באיחוד האירופי מסרו 716,983 כלי רכב חשמליים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022, אולם נתונים אלה גדלים אם מוסיפים לכך את מדינות אנגליה, נורווגיה ושוויץ, שאינן חברות באיחוד. בארה"ב, שימו לב, ההפרש גדול עוד יותר - פי 4 לטובת השוק הסיני.

בקרב מכוניות הנוסעים באירופה, רק 10% מהווים את החלק המחושמל, 22% היברידיים, 9% פלאג-אין הייבריד (במגמת ירידה), בנזין 37% ודיזל שממשיך בשיעור התכווצות עם נתח של 17% בלבד. למרות זאת, מומחים ב-JATO מעריכים כי שיעור החדירה של הרכב החשמלי באירופה יצמח בצורה תלולה בשנים הקרובות, כאשר ב-2025 נתח המכוניות החשמליות מכלל השוק יהיה כמעט שליש, וב-2030 כבר יהווה את הרוב המוחלט - 70%.

בחלוקת נפחים לפי מדינות באיחוד האירופי, גרמניה מוביל עם 273 אלף רישויים לרכב חשמלי מתחילת השנה. אנגליה רחוקה ממנה עם 175 אלף יחידות, צרפת 140 אלף, שוודיה 58 אלף, הולנד 46 אלף, בלגיה 25 אלף וכך גם אוסטריה.

המותג המוביל במכירת כלי רכב חשמליים באירופה הוא פולקסווגן, על כלל חטיבות הליבה. היצרן הגרמני העלה לכבישים 30 אלף יחידות רק באוקטובר האחרון, ובמקום השני קבוצת סטלנטיס עם 19,291 רישויים לרכב חשמלי. ב.מ.וו במקום השלישי עם 11,788 מסירות וקבוצת רנו במקום הרביעי - 10,717 מכוניות חשמליות. טסלה במקום השמיני - 5,792 מכוניות.

הביקוש לרכב חשמלי מושפע כמובן ישירות מהמצאות תשתית מתאימה והנגישות אליה. וגם בתחום זה, סין מובילה את התעשייה; כמעט 85% מהמסופים המהירים ו-55% מהמסופים הסטנדרטיים הוצבו בסין. בשנה שעברה הותקנו 680 אלף עמדות טעינה - כפול מאירופה, ופי שבע יותר מארה"ב. בכל הכרוך בתחנות אולטרא מהירות, סין הקימה תשתית ל-470 אלף מסופים, בהשוואה ל-50 אלף באירופה ו-20 אלף בלבד בארה"ב. 

הסינים קונים את מה שהם צריכים
דירוג המותגים בסין בין ינואר-אוקטובר מצביע כי חברת BYD מחזיקה בנתח דומיננטי במכירת רכב חשמלי/מחושמל עם כמעט שליש מכלל המכירות. במקום השני קבוצת SAIC עם 11%, טסלה 7.3%, ג'לי-וולוו 5.5% וקבוצת GAC עם 4.8%. על אף השליטה המוחלטת של BYD בפסגה, המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בסין היא מסוג מיקרו EV, ה-וולינג מיני, ממנה נמסרו יותר מ-357 אלף עותקים מתחילת השנה.

מדובר ברכב עירוני שלוש דלתות, שני נוסעים פלוס שתי חיות מחמד ותא מטען רדוד מאחור, פרי פיתוח משותף של SAIC ו-ג'נרל מוטורס באורך של 2.9 מ', רוחב 1.49 מ' והנעה אחורית. הספק זעום של 27 כ"ס בקרביים, ובפנים מצויד סוללת 9.3 קווטש וטווח נסיעה מרבי של 120 קילומטרים, עם טעינה שאורכת 6.5 שעות במסוף AC. הביצועים הם לא משהו להתרברב בו, שכן האצה ל-100 קמ"ש אורכת 31 שניות והמהירות המרבית היא 100 קמ"ש. מחירו בהמרה לדולרים, כ-4500 דולר.

הסינים, שהיו צמאים לפתרון שימושי לפקקת בין גורדי השחקים וגם לא זקוקים ולא יכולים לעבור 100 קמ"ש, קפצו על המיזם כשהוצג ביולי 2020 תוך שהם מחמיאים לחברה בזכות העיצוב ותחושת החלל, וגם האבזור; לא מדובר ברכב חשמלי דוגמת AMI של סיטרואן שאינו מחייב רשיון נהיגה, אלא רכב לכל דבר עם מערכת ABS,  בקרת אקלים, חיישני חניה, לוח מחוונים דיגיטלי וחלונות חשמליים. כמובן שאין לו סיכוי לצאת את גבולות סין מטעמי בטיחות, הספקים וכדומה. אולם הוא ממחיש את היחס הנכון בין רכב לעלות רכישה לבין צורך יומיומי נטו למי שמתגורר בערים הצפופות.