$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

האיחוד האירופי פתח במתקפה נגד הרכב החשמלי מסין

המחירים הנמוכים והכמות האדירה שזורמת לאירופה הדליקו נורה אדומה ביבשת המערבית. "אנחנו פתוחים לתחרות - אבל לא למירוץ לתחתית"

ניר בן טובים  14.09.23 - 09:58
רכב של BYD (צילום: Getty)
רכב של BYD (צילום: Getty)

נשיאת האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין יצאה אמש (ד') במתקפה חסרת תקדים נגד יצרני הרכב הסינים, שלדבריה מציפים את השוק האירופי עם מכוניות זולות שנהנות מסוביסידה ממשלתית (כלומר נרכשות בתעריפי מס מינימיליים באירופה) לעומת יצרני רכב אחרים. אבל האם מדובר באסטרטגיה לגיטימית, או שהאירופים פשוט מנסים לצמצם פערים אחרי שהתעוררו בפיגור?

נשיאת האיחוד העירה כי נוצרו עיוותים בשוק הרכב העולמי בגלל גלי היבוא מסין, ויש לנקוט בצעדים מגבילים כדי לשמר את התחרות עבור היצרנים המקומיים באירופה. "השווקים הגלובלים מוצפים ברכבים חשמליים זולים שמיובאים אלינו מסין. והמחירים שלהם מבוקרים בצורה מלאכותית בזכות סובסידיות ענק מצד הממשלה. אנחנו פתוחים לתחרות - אבל לא למירוץ לתחתית". בשנים 2016-2022 הסתכמו הטבות המס והסוביסידיות הממשלתיות בסין לרכב חשמלי והיברידי ב-57 מיליארד דולר.

הוועדות שדנות בנושא באירופה יבחנו בשנה הקרובה האם להגדיל את המיסוי (שעומד כעת על 10% לעומת 28% שמיובא למשל בארה"ב) על יבוא כלי רכב מסין כדי להיטיב עם התוצרת המקומית, ובינתיים נשמעים לא מעט קולות (מטבע הדברים) במערב שתומכים במהלכים אלו. "מדובר כאן בדבר אחד בלבד - בתחרות לא הוגנת. עיקר הדיון אינו כרוך בבלימת יבוא מכוניות זולות, יעילות מחוץ לשוק האירופי", אומר שר האוצר הגרמני רוברט האבק.

על פי נתונים שנאספו על ידי הנציבות של האיחוד האירופי, נתח המכוניות החשמליות הסיניות שנמכרות באירופה עשוי לצמוח ל-15% בשנת 2025, לעומת 8% כיום, ועוד עולה כי מחירי הדגמים נמוכים ב-20% בממוצע לעומת מקביליהם האירופים. מדובר על רכבים של מותגי BYD, NIO, וכן אקספנג וכן של קבוצת SAIC לה שליטה עם מותג MG האנגלי. 

איגוד יצרני הרכב בגרמניה טוען שהמתקפה של האיחוד האירופי עלולה לסגור אפיקי מסחר, שכן חלק גדול מהמכירות של דגמי ב.מ.וו, פולקסווגן, מרצדס, מקורו בשוק הסיני. "חשוב להשאיר את הצינורות למזרח הרחוק פתוחים לרווחה", כך נמסר מהאיגוד.  צריך לציין בהקשר זה כי גם טסלה מודל 3, רכבים של וולוו, ב.מ.וו, דאצ'יה, מיוצרים בסין ונשלחים לאירופה, ועל כן חשופים לתעריפי מיסוי כבדים שעשויים לייקר את מחירם לצרכן. 

שנה גורלית

שוק הרכב הסיני נמצא בעודף של מיליוני כלי רכב בשנה, ולאור המתיחות עם ארה"ב אין להם הרבה ברירות אלא לכוון את הייצוא של הרכבים לאירופה ואזורים אחרים, כולל ישראל. אולם נשיאת האיחוד נשמעת מאוד מחויבת לשרטט קווים מנחים שיאטו את השוק הסיני כדי לא לקפח את המתחרים: "לרכב החשמלי יש השפעה גדולה על ניקוי זיהום האוויר. אבל כמו שאנחנו לא מאפשרים עיוותים כאלו מבפנים, לא נאפשר אותם מבחוץ". 

לשכת המסחר הסינית הביעה התנגדות, מביעה חשש גדול מפני השלכות שיעיבו על מערכת היחסים הרגישה בין הצדדים ואף טענה כי מדובר בפרוטקציוניזם טהור. "יש להביט על כללי המסחר והרכבים החשמליים הסיניים בצורה אובייקטיבית", כך הם אומרים. סין הידקה את יחסיה עם רוסיה, גם על רקע מלחמת אוקראינה, והאירופים לא אוהבים את הרומן הזה, בלשון המעטה, והם ימשיכו לחפש אלטרנטיבות כדי למזער את התלות בטכנולוגיה הסינית, וכן לחפש חלופה מקומית לרכבים זולים.

בחודשים האחרונים אנו מדווחים תדיר על יצרני רכב אירופים שפועלים לצמצם את עלויות הייצור ולהוזיל את המחירים של הרכב החשמלי העממי, עד לרף של 20-25 אלף יורו, וייתכן שזו תהיה הגישה הנדרשת בשלבים הקרובים. "יכול להיות שהאיחוד האירופי, בטווח הבינוני יצליח לחולל כאן שינוי מול הרכב הסיני. אבל הוא צריך ללכת במקביל אל מדיניות חדשה, שתיושם במהירות ותהפוך את אירופה למאוד תחרותית בפני עצמה", הבהיר סיימון טאליופטרה, פרופ' לאנרגיה, אקלים וכלכלה מאוניברסיטת ג'ון הופקינס לסוכנות הידיעות 'רויטרס'.