$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

כך אילון מאסק רצה לטרפד תביעות נגדו בשל תאונות

בספרו הביוגרפי נחשף, כי רצה לעשות שימוש במצלמות הפנים של הרכב כדי לסתור תביעות במקרה של תאונת דרכים בהן מעורבת בקרת הנהיגה האוטומטית

ניר בן טובים  18.09.23 - 10:32

תגיות: טסלה

לטסלה יש הסטוריה מוכתמת בתאונות דרכים, חלקן קטלניות, במעורבות לכאורה של מערכת הנהיגה האוטונומית. אלה הובילו לחקירות בטיחותיות ממושכות של ה-NHTSA, הארגון שאמון על בטיחות הכבישים בארה"ב שמצא לדבריו פגמים בבקרת  ה-'אוטו-פיילוט'. מאסק שלל את הליקויים של ה-NHTSA, וטען שמדובר ב"טעות אנוש" של הנהגים, וכי הטכנולוגיה של טסלה אמינה ובטוחה לשימוש.

על פי הפרסומים בספרו של וולטר אייזקסון, כותב האוטוביוגרפיה של אילון מאסק שיצאה לאור בשבועות האחרונים, מייסד החברה האמריקנית ביקש לגייס את מצלמות הפנים של רכבי טסלה מודל 3 שהוצגו ב-2017, אך לא הופעלו עד 2021, ואשר מתעדות את הרגלי הנהיגה של המשתמשים, כדי להוכיח בבית המשפט במקרה של תאונת דרכים שהאשמה היא של הנהג בלבד - ואינה בשל תקלה במערכת הנהיגה האוטומטית, או ליקוי בהנדסת האנוש.   

הבעיה המשפטית שהתעוררה בשימוש בצלמות נעוצה כמובן בחדירה לפרטיות, שכן מאסק רצה לצלם את הנהגים ללא ידיעתם. הצוות שאמון על מידע סבר שזו פגיעה חמורה באמון בלקוחות, אך מאסק לא רצה לשמוע תירוצים. "אני מקבל ההחלטות בחברה הזו, לא צוות הפרטיות", אמר. "אולי נוכל לקבל חלון קופץ שבו אנחנו אומרים לאנשים שאם הם משתמשים ב-FSD (נהיגה אוטומטית מלאה) נאסוף נתונים במקרה של התרסקות?". על פי הפרסומים בספר, בכירה בצוות הבטיחות שקלה את הדברים והגיבה: "כל עוד אנחנו מעבירים את זה ללקוחות, אני חושבת שאנחנו בסדר עם זה". 

חדירה לפרטיות היא סוגיה מאוד נפיצה בארה"ב וטסלה, כך לפי דירוגים שונים, בהם של קרן מוזילה, נמצאת בתחתית הדירוג בקרב יצרני הרכב בכל הכרוך בשמירה על סודיות ואגירת נתונים. כזכור, בקיץ האחרון הוגשה תביעה מאוד מתוקשרת נגד טסלה בצפון ארה"ב, במסגרתה, נחשפו הקלטות של נהגים "במצבים אינטימיים" בין השנים 2019-2022, סרטונים שהופצו באמצעות מסרונים פנימיים של עובדי טסלה, בינם לבין חבריהם.

רוב התביעות שהוגשו נגד טסלה בעקבות תאונות דרכים נדחו, בין אם בשל טיעונים של טסלה על חוסר תשומת לב של הנהג, שימוש לא נכון בבקרות, או שהמערכת כלל לא הייתה פעילה. למי שלא מכיר את המערכת, נחדד כי מוטמעות בה חמש דרגות של נהיגה עצמונית; התקנית, המאושרת לשימוש היא בדרגה 2 (בקרת שיוט אדפטיבית עם אזהרות ותיקוני נתיב), אולם בטסלה ניתן להפעיל נהיגה אוטומטית בדרגה 3 פלוס, כזו שמתירה לנהג להסיר את מבטו מהכביש במצבים מסוימים. יש לא מעט סרטונים ברשת של נהגים שמנצלים את המערכת הזו בצורה מאוד מסוכנת. 

הדברים שעולים מהספר מדגישים עד כמה אנחנו, והמידע שלנו פרוץ ונגיש וגם את חוסר בשלותה של המערכת והרגלוציה למכונית אוטונומית. לזכותה של טסלה נציין כי למדו להתייחס לערכים של הנהגים בזהירות יתרה ורגישות, אך הסקנדלים עוד לא התפוגגו - והחקירות נמשכות.

כיום בכל אופן, רוב החקירות של ה-NHTSA מרוכזות בהבלטה של אזהרות כדי שלא תהיינה אי הבנות. שימוש במידע, הקלטות במקרה תאונה ברכבי טסלה דורש הרשאה של הנהג, ובכל מקרה של אירוע בטיחותי - נכתב במפורשות בחלון החתימה: "אנחנו רוצים להבהיר שעל מנת להבטיח סודית, המידע שנאסף מהמצלמות לא יקושר למספר הזהות של המכונית שלך".  בהצלחה לנו.