$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נמצאה הסוללה שתשנה את חוקי המשחק?

הסוללה היא הרכיב המשמעותי ביותר במכונית החשמלית. טווח הנסיעה - מקור לחרדה. האם לטויוטה הפתרון?

בועז קורפל
בועז קורפל  27.10.23 - 17:51
טויוטה bz4x החשמלי (צילום: יצרן)
טויוטה bz4x החשמלי (צילום: יצרן)

רבים תוהים מתי יגיע הרגע (אם בכלל) שבו מחירי המכוניות החשמליות יתייצבו ואולי אף נראה הורדת מחירים אצל היצרנים כי בכול יום שחולף, הכמות של החשמליות הולכת ועולה וענייני הטכנולוגיה כבר אינם רק נחלת דגמי הפרימיום כי אם בכל קטגוריה ובעיקר במכוניות המשפחתיות.

מומחים בתחום טוענים כי הכול טמון במקום אחד: הסוללה. כל עוד מחירי הסוללות יהיו יקרים, לא ניתן יהיה להוזיל את מחירי המכוניות בתהליכי הייצור וזה מטריד לא מעט יצרניות רכב ובעיקר את היצרנית הגדולה בעולם, טויוטה, שחוששת לאבד את העמדה שלה ומבקשת לשמור על כושר ייצור של 10 מיליון מכוניות בשנה ולפיכך היא מאיצה את תחום הסוללות בכדי להגיע לשוק הרכב העולמי עם התקפה של דגמים חדשים ב-2026 ולמכור לפחות 1.5 מיליון כלי רכב חשמליים מלאים עד אז ולא להסתפק רק באח החשמלי של ה-RAV4 שנקרא bZ4x או בגרסת הסדאן החשמלית שמיוצרת בסין מול טסלה מודל 3 שנקראת (למרבה הפלא) bZ3.

הכירו את הפוספט
נכון להיום, המרכיב היקר ביותר מבין חומרי הגלם מהן עשויה הסוללה הם ניקל, מנגן וקובלט. חומרים אלה מגיעים ממכרות גדולים בעולם שנשלטים על ידי חברות ענק והן מפיקות את החומר ומוכרות אותו ליצרניות הסוללות שנמצאות בעיקר בסין ואלה דואגות לכאורה לריווחיות גדולה על ידי שמירה על מחיר גבוה. אבל בטויוטה (ולא רק) עובדים במרץ על פיתוח סוללה זולה שתהיה עשויה מליתיום-איון ופוספט שיוזילו את העלות של הסוללה בשיעור של 20 אחוזים ובאופן ישיר גם את מחיר המכוניות עצמן.

סוללה זולה וטווחים ארוכים
אחד מהקלפים החזקים ביותר בתחום הרכב החשמלי הוא טווח נסיעה אמתי ארוך ככל האפשר מעבר ל-600 ק"מ וטעינה מהירה שלא תגרום לנהג להמתין שעות ארוכות בעמדות טעינה מהירה בדרכים כאשר השאיפה בחזון העתידי היא להגיע לטעינה בת כמה דקות ולהמשיך עם מטען חשמלי של מאות ק"מ. המפתח לכך נמצא בפלטפורמה החשמלית של הסוללה ומתח העבודה שלה. יונדאי כבר עברו לסוללות של 400 וולט שמאפשרות טווח ארוך ומרחקים יעילים של 400 ק"מ ואף יותר, בטויוטה עובדים על פלטפורמה כפולה של 800 וולט ולדבריהם זה עשוי לקחת את טווח הנסיעה בין הטעינות למרחקים של 800 ק"מ במכוניות משפחתיות. היעד של היצרן היפני לא מתמקד רק במשפחתיות או מסחריות, בטויוטה מתכוונים להסתער על כל הקטגוריות עם אותם כלים טכנולוגיים והקרב בינם לבין תאגיד פולקסוואגן שהיה מרתק בשנים האחרונות ימשיך להיות כזה גם בשנים הבאות, ממש בקרוב.