$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

עוד צעד "קטן": סיטי טרנספורמר בדרך לייצור

הננסית המתקפלת של סיטי טרנספורמר הישראלית עושה צעד נוסף בדרך לגרסת הייצור CT-2. עד אז, התרשמנו כאן בישראל מדגם ה-CT-1. מה כולל המפרט ומה צופן העתיד?

רן סגל  22.02.24 - 20:00
צילום: רונן טופלברג
צילום: רונן טופלברג

"סיטי טרנספורמר" היא חברה ישראלית, שהוקמה לפני כעשור במטרה לייצר רכבים זעירים, אבל כאלו שיוכלו להציע "קצת" יותר. ב-2021 חשפה החברה את ה-CT-1, מעיין דור שביעי לסבב אבות טיפוס, אך כזה שגם יכול להפגין את כישורי המכונית הננסית, כשאחד מהם בא לידי ביטוי בלוגו החברה המדמה שתי מכוניות סטנדרטיות ובמרווח ביניהן משתחלת הקטנטנה המתקפלת, ואולי גם כמה שנראה כאות T כביטוי למילה Transformer (משנה צורה). אולי.

בזמנו שאפו בחברה להגיע לייצור סדרתי כבר ב-2024, אך בשיחה עם ד"ר אסף פורמוזה, מנכ"ל ומייסד החברה, המטרה כרגע היא תחילת ייצור במחצית השנייה של 2025, זאת לאחר סבב גיוס נוסף שעתידה החברה לעבור. העיכוב נבע כמובן ממגפת הקורונה, משבר השבבים וחומרי הגלם, אך ניכר כי בסיטי טרנספורמר בטוחים במוצר והמשך הדרך, הודות לכמה משקיעים השותפים לחזון החברה, כאשר השוק העיקרי אליו הם מכוונים הוא זה האירופאי שמהדק את החבל סביב כניסת רכבים גדולים למרכזי הערים, כפי שהיינו עדים לאחרונה בפריז, שם הוחלט שרכבים גדולים ישלמו יותר על חניה, במקביל לערים אירופאיות נוספות שיאסרו כניסת רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית בעשור הקרוב.

אודי מרידור, מייסד שותף וסמנכ"ל תפעול ואסטרטגיה, ציין שבשנים האחרונות רכבים הגיעו לכדי תפוסת 50% מהשטחים הציבוריים, כך שרכב קטן וחשמלי יכול להפחית באופן משמעותי את העומס על התשתיות והמרחב העירוני. לצד זאת מוסיף מרידור כי החברה תפנה גם לשוק הרכבים השיתופיים, שכן רוב זמנו של הרכב הוא מבלה בחניה.

כעת, הדגם הראשון של החברה, בו ממש ניתן לנהוג, הגיע לישראל להתרשמות מקומית ראשונה. ה-CT-1 עליו למעשה יתבסס ה-CT-2 שיגיע בסופו של דבר לייצור בטורינו, איטליה ובמחיר כניסה של 16,000 יורו (לפני מיסים). יצאנו לנסיעת התרשמות קצרצרה בכבישי קריית עתידים בת"א, מקום מושבה של החברה. אז מה דומה ומה שונה בין הדגמים:

מנועים, סוללה וביצועים
על ההנעה עדיין אחראיים שני מנועים חשמליים השוכנים בסרן האחורי, 7.5 קילוואט כל אחד, כך שההספק המשולב עומד על קצת יותר מ-20 כ"ס, אך אל דאגה, ה-CT-2 שוקלת רק 585 ק"ג (כולל סוללה), מה שמאפשר לה תנועה עירונית זריזה יחסית עם 5 שניות ל-50 קמ"ש ואף להגיע עד 90 קמ"ש. למיקרולינו 2.0 למשל הספק של 17 כ"ס וגם היא מסוגלת להגיע ל-90 קמ"ש.

בהתאם, היא גם מסוגלת לצאת מחוץ לעיר, וכאן נכנסת לתמונה הסוללה שבקיבולת של 16 קוט"ש בלבד. מדובר בקיבולת סוללה שאנו כבר יכולים לפגוש בדגמי פלאג-אין גדולים וכאן היא מאפשרת טווח נסיעה של 180 ק"מ, או 120 ק"מ עם מזגן. כן, יש גם מזגן, לעומת כאלו נעדרים כדוגמת סיטרואן אמי. במיקרולינו אגב, מצהירים כי עם סוללת 14 קוט"ש הם מסוגלים להגיע ל-230 ק"מ.

טעינה מ-0% ל-100% אורכת 4 שעות וחצי משקע ביתי (תלת פאזי), כאשר בחברה בחנו בעבר אפשרויות שונות למבנה הסוללה, כמו למשל תאים נשלפים, בדומה לאופניים חשמליים, כך שיהיה אפשר להטעין במשרד, אך בשלב זה הוחלט להישאר עם סוללה אחודה כדי לשמר אופציה לטעינה מהירה בעתיד.

מידות, עיצוב ותא נוסעים
כדי לשמור על היציבות כאשר המכונית במצב הצר ורוחבה עומד על מטר אחד בלבד (צר ב-30 ס"מ מרנו טווייזי למשל), המהירות מוגבלת ל-40 קמ"ש, מה שיספיק לכל תנועה עירונית צפופה ובוודאי לתפקד כמו דו-גלגלי בפקקים למשל. במצב הפתוח, רוחבה מגיע ל-140 ס"מ, מה שמספק לה יציבות טובה יותר ומהירות מקסימלית של 90 קמ"ש. ורק חשבו על התסריט הבא – רובנו נוסעים לבד ברכב, אבל תופסים 4 מקומות חניה סטנדרטיים, כאשר 4 רכבי סיטי טרנספורמר יכולים להתכנס בתוך חניה אחת (אורכה פחות מ-2.5 מטר), חיסכון של 75% בתפוסת הרכבים.

התמונות בכתבה הן של ה-CT-1 שמוגדר עוד כאב-טיפוס, ובהתאם מכלולים שונים הגיעו מיצרניות שונות, כמו למשל ההגה שהגיע מפיג'ו, שכן בחברה חיפשו הגה קטן מספיק. לצד זאת, בסיטי טרנספורמר אפשרו לנו הצצה אל שרטוטי ה-CT-2 תחת ידיו של המעצב אייל קרמר, שגם הוא מייסד שותף בחברה. תמונות לא נוכל לפרסם, אך נספר שהעיצוב החדש מקנה לרכב מראה קשוח יותר ותחושה פחות צרה וגבוהה הודות למשחקי עיצוב מעניינים, גם שדה הראייה רחב יותר הודות לעיצוב חדש של הקורות הקדמיות לדוגמא, וכדי להקל על יציאה מהרכב במצב הפתוח "ניתקו" את הקשר בין הציר הקדמי לאחורי, כך שלא נוצרת בליטה רחבה. עוד שינויים כוללים למשל מראות צד חדשות ומפוצלות ודלת תא מטען אחת ולא מפוצלת כמו ב-CT-1.

גם תא הנוסעים עוצב מחדש ובהתאם יהיה גם הגה מקורי. המראה הרמוני יותר וכולל לוח מחוונים דיגיטלי עם כל הנתונים הנחוצים, ולצידו מסך מולטימדיה אופציונלי, למי שיבחר לא לשדרג יוצב במקומו מעמד ייעודי לטלפון הנייד עם סנכרון מסוים אל הרכב. הדלתות נפתחות כמקובל והן שופרו עם תאי אחסון נוספים, כאשר דלתות המספרים יוצעו כאופציה ותוצע מערכת שמע של Morel הישראלית. יהיו גם מושבים חדשים וצרים יותר כדי לאפשר מרווח מחיה משופר ליושב מאחור (בסיס גלגלים של 180 ס"מ). בעתיד תוצא אופציה לשני מושבי ילדים במקום מושב בודד לנוסע בוגר.

ולסיום, בוודאי תהיתם כיצד רכב ננסי שכזה יכול גם להיות בטוח, ולכן בחברה שלבו בדגם את טכנולוגיות Ride Vision שגם היא חברה ישראלית. מערכת זו תוכל לספק לנהג התרעות שונות כגון התרעת התנגשות, התרעת שטח מת וגם לזהות האם סביבת הרכב פנויה לטובת הרחבה בטוחה.