$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

כנגד כל הציפיות: מארק מארקס הוא אלוף העולם

בסימן 5: הספרדי הצעיר ניצח במסלול הביתי של הונדה וזכה באליפות

אלון סקיאנו  16.10.16 - 10:19

תגיות: מוטו GP

המרוץ הרביעי לסיום עונת אליפות העולם למרוצים אופנועים, ה-MotoGP, היה ההזדמנות הראשונה של מארק מרקז לזכות באליפות העולם השלישית שלו בקטגוריה הבכירה. מרקז מאוד היה רוצה להעניק להונדה את האליפות במסלול הביתי במוטגי אך לשם כך היה עליו לנצח בעוד עבור צמד רוכבי ימאהה, לורנזו ורוסי, יהיה המרוץ היפני אכזבה עם תוצאות עגומות. למארקז תהיה הזדמנות נוספת גם בשבוע הבא, בפיליפ-איילנד, או בעוד שבועיים במלזיה – המרוץ השלישי ברצף של שלושה, לפני שהעונה מסתיימת ב-11 בנובמבר בולנסיה.

מוטגי הוא אמנם מסלול בבעלות הונדה, אך זהו בעצם מרוץ ביתי לכל היצרנים היפנים. ימאהה וסוזוקי מגיעים למוטגי עם המון גאווה יפנית על הכף. מנהלים יפנים בכירים של היצרנים המקומיים ממלאים את הפאדוק ועל הרוכבים מופעל לחץ מוגבר לנצח ביפן. עבור ימאהה או סוזוקי, אין כמו נצחון במסלול של המתחרים מול הקהל הפטריוטי כדי לגרום ליפנים הקטנים להרגיש גבוהים כמו שחקני כדורסל.

אך תוואי המסלול היפני שמתאפיין בישורות מהירות ופניות איטיות, מחייב יותר מכל, מנוע חזק ויציבות בבלימות חזקות. בדיוק שתי הנקודות החזקות של דוקאטי, דווקא. לעומת זאת, צריכת הדלק בתוואי מסלול כזה שמחייב זמן מצערת פתוחה גדול במיוחד, גבוהה בהתאם – נקודת תורפה של דוקאטי. עם פיגור בן יותר מ-50 נק' בטבלת האליפות, לרוכבי ימאהה כבר אין באמת מה להפסיד בשלב הזה. מארקס יודע, כפי שידע כבר ב-2014 שעל מנת לסיים את המרוץ עם תואר בכיס, יהיה עליו לצבור נקודות גם במוטגי ולא להתעקש על ניצחון בכל מחיר. וכדי להפחית עוד יותר את סיכויי הונדה לראות ניצחון של רוכב שלהם בחצר האחורית שלהם, דני פדרוסה, הרוכב שניצח הכי הרבה פעמים במוטגי, כולל בשנה שעברה, כולל במירוץ במיזאנו, לפני פחות מחודש – התרסק במקצי באימון, שבר את עצם הבריח ונאלץ להיעדר מהמירוץ במוטגי.

כצפוי, היה מארקס אחד מהרוכבים הבולטים במקצה הדירוג, אך המהיר מכולם היה ולנטינו רוסי שהיה היחיד שהצליח להקיף את המסלול הארוך מתחת ל-1:44 דקות, קצת פחות מ-2 עשריות ממארקס וקצת יותר מכך מחורחה לורזנו שהתרסק בהיי-סייד אכזרי לא פחות מזה של דני פדרוסה, אך ניצל ללא פגע וחזר לקצב מהיר מאוד. יכולת שאינה ייחודית ללורנזו, אך ללא ספק שהספרדי מצטיין בה – לא לתת לפציעות להשפיע על המהירות על המסלול. רביעי על הגריד היה אנדראה דוויציוזו על הדוקאטי, ששוב נהנה מרחבת טיפולים ריקה יחסית כשיריבו לקבוצה (הם ממש לא חברים), יאנונה עדיין נעדר כתוצאה מהפציעה בגבו. טוב, לא בדיוק. הקטור ברברה מילא את מקומו של יאנונה בקבוצת המפעל ומיק ג'ונס האוסטרלי ניצל את קשריו הטובים של טרוי בייליס בדוקאטי כדי לקבל את הדוקאטי שברברה השאיר בקבוצת אווינטיה. על כל פנים דוויציוזו האיטלקי ישמח לנצח על האופנוע האיטלקי במגרש היפני ולהפוך להיות הרוכב התשיעי שמנצח מירוץ העונה.

הראשון שמילא את המשימה שלו היה מארק מארקס. התותח הספרדי עקף את שני רוכבי ימאהה והתמקם בהובלת המירוץ אותה שמר עד לדגל השחמט כשהוא מנצח את המירוץ החמישי שלו העונה. רוסי, שזינק מהפול פוזישן ניסה לאתגר את מארקס אבל לא היה לאף אחד סיכוי להתקרב לזנב ההונדה RC213V מלפנים. אפילו לא רוסי, הדוקטור של ה-MotoGP. בהקפה השביעית אופנוע הימאהה M1 מספר 46 איבד אחיזה תחת בלימה לפניה 10 האיטית ובזאת סיים רוסי את המירוץ. ללא נקודות והשליש השני במשימת האליפות של מארקס, הושלם. את המקום השני ירש בן קבוצתו של רוסי, לורנזו. הספרדי לא יכול היה להתקרב למארקס, אך המקום השני הספיק כדי לשמור על אפשרות מתמטית בה מארקס לא יזכה באליפות השנה.

בהקפה ה-20 גם האפשרות הזו נגוזה כשגם הימאהה מספר 99 ניער מעליו את לורנזו באיבוד אחיזה. ובפעם הראשונה השנה פרשו שני רוכבי ימאהה מאותו מירוץ. תוצאה עגומה מאוד לימאהה והצלחה מסחררת למארקס בשנת ה-50 של הונדה בזירת אליפות העולם. מארקס זכה בניצחון חמישי ובכך חתם אליפות עולם חמישית בסך הכל. שלישית מתוך ארבע העונות שלו בקטגוריה הבכירה. וכל זאת, כשנותרו עוד שלושה מירוצים לסיום העונה, על גבי אופנוע שנחשב נחות בהרבה מיריביו. או לפחות כך פתח את העונה.

לפני 10 שנים רוסי היה מוחץ אתמארקס. כמו שמחץ בעבר את ביאג'י, ג'יברנאו, סטונר (בהצלחה חלקית) ולורנזו. אבל מארקס הוא יורש ראוי לגדול מכולם. מארקס מצליח לשכפל את ההרגשה שרוסי השאיר בנו שוב ושוב כשהוא מדהים אותנו ומבצע, בקלילות מרגיזה לפעמים, את הבלתי אפשרי. כנגד כל הצפיות, מארק מארקס הוא אלוף העולם 2016. המלך מת, יחי המלך החדש!

תוצאות מירוץ MotoGP מסלול מוטגי, יפן. סבב מספר 15 מתוך 18:
1. מארק מארקס – הונדה
2. אנדראה דויציוזו - דוקאטי
3. מאבריק וינאליס - סוזוקי
4. אלייש אספרגרו - סוזוקי
5. קאל קראצ'לו – הונדה

טבלת האליפות:
1. מארק מארקז – 273 נק'
2. ולנטינו רוסי – 196 נק'
3. חורחה לורנזו – 182 נק'
4. מאבריק וינאליס – 165 נק'
5. דני פדרוסה – 155 נק'