$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

תקווה לתחרות לרדבול, או דומיננטיות של וורשטאפן?

אליפות העולם בפורמולה 1 מגיעה בפעם השלישית למסלול הרחובות המוזר בג'דה ערב הסעודית, ודווקא בגלל שמדובר במסלול מהיר יחסית עם מספר רצפים של פניות מהירות ולפחות 3 קטעים ארוכים של מהירות מירבית, ייתכן שהדומיננטיות של רדבול לא תהיה כל כך בולטת ביחס למתחרים

משה פינצ'בסקי  16.03.23 - 18:32
רדבול (צילומים: Getty)
רדבול (צילומים: Getty)

תגיות: פורמולה 1

מאפיין נוסף שמיוחד לבחריין, ונמוך משמעותית בג'דה, הוא רמת השחיקה שפני המסלול גורמים לצמיגים. תקוות שווא לטעמי, שכן לא זיהיתי איזו חולשה במכונית של רדבול - גם לא בפניות המהירות, או בישורות. אפילו האוהד האופטימי ביותר של מרצדס או פרארי יכול לקוות רק לפער קטן יותר במרוץ בג'דה מאשר בבחריין, אבל לא לאיזה מהפך. מאחר ועקיפות בג'דה הינן קלות יחסית לא ניתן להמר על כיוונון המכונית לביצועים בדירוג על חשבון ביצועים במרוץ, ולקוות להחזיק מעמד. המהפך היחיד שיכול להיות, הוא שפרארי ומרצדס תהיינה מהירות מאסטון מרטין, ואפילו לגבי זה אני לא בטוח, במיוחד לגבי מרצדס.

המסלול בג'דה הוא מסלול מיוחד מאד - פשוט משום שהוא נבנה בתקציב לא מוגבל ותחת מגבלות הבטיחות המודרניות, אבל איך שהוא מכל זה צץ מסלול, שאולי אין בו שינויי גובה אבל אתגר יש ובייחוד קיימת בו סכנה אמיתית. הרצפים של פניות מהירות בין קירות הצמודים למסלול יוצרים מצב בו יכולות להיגרם תאונות שרשרת במהירות גבוהה מאד, פשוט בגלל שהנהגים מאחור אינם יכולים לזהות בזמן את המתרחש לפניהם, ואין לאן להימלט. הבעיה הייתה מאד ברורה, ולכן בעלי המסלול, ביצעו שינויים למסלול, והרחיקו את הקירות מקצה המסלול בצורה שתורמת לטווח הראייה של הנהגים קדימה. אני לא חושב שמישהו רוצה תרחיש כמו בספא 2019 במרוץ ה-F2.

אם נחזור לשאלת הביצועים היחסיים של המכוניות, הרי שבבחריין, נראה היה שרדבול פשוט מהירים בכל סוג פנייה, מהירים בישורת ושומרים על הצמיגים ברמה אחרת לחלוטין מפרארי ומרצדס. רמה אחרת? אסטרטגיית הצמיגים של רדבול פשוט שמה לצחוק את פרארי ומרצדס, כאשר רדבול היו מסוגלים להשתמש פעמיים בצמיגים הרכים ביותר, להיות איתם מהירים יותר ולשמור את הביצועים הללו יותר זמן, מאשר פרארי או מרצדס על צמיגים קשים יותר. כמו הבדיחה של עדיף להיות עשיר ובריא על עני וחולה.

אמנם המסלול בג'דה, מתאפיין פחות בבלימות והאצות חזקות מאשר בחריין אבל יש גם את זה שם, ובכל מקרה, רדבול היו מהירים גם בפניות המהירות בבחריין. כך שלא יהיה מהפך. נקווה לסגירת פערים ושפרארי ומרצדס יצליחו לתת פייט.

אסטון מרטין היו מאד תחרותיים במרוץ בבחריין; למעשה, במהלך המרוץ, אלונסו היה הנהג השלישי הכי מהיר. אילולא היה תקוע מאחורי מכוניות המרצדס והפרארי הוא היה מסיים קרוב בהרבה לפרז. לא חושב שהיה נותן פייט אמיתי על המקום השני אבל לפחות היה נראה באותו המרוץ. הבעיה היא שמכוניות האסטון נראו סובלות בפניות המהירות ובמיוחד בישורות. אלונסו היה צריך לחכות לנפילת ביצועים במרצדס ובפרארי בכדי לעקוף. בג'דה, חייבים מהירות בפניות המהירות לפחות, שכן, עם ה-DRS, מכונית ללא מהירות גבוהה שם פשוט תעקף פעם אחר פעם, על ידי מי שמאחור.

בעוד רדבול משייטים להם בניחותא אחרי בחריין, בפרארי ובמרצדס שורר בלגן רבתי. צפוי מאד בקבוצה האיטלקית, אבל מאד לא במרצדס. הקולות מהנהגים ואפילו מטוטו הם חסרי תקדים, מאז 2014. המגבלה התקציבית לא תאפשר להם לבזבז כמה שהם רוצים בכדי לבחון כל כיוון אפשרי.

בפרארי, סיר הלחץ האיטלקי התחיל את העונה הכי חזק שלו, ואז רק מגביר; קיים לטעמי חשש אמיתי להתרסקות, עקב המאבקים הפנימיים האלה ברמה שתדפוק את הקבוצה לכמה שנים קדימה. הסיכוי היחיד (שוב, לטעמי האישי), הוא אם יביאו את סימונה רסטה לתפקיד הפיתוח הראשי ושאלקין וכל הבכירים האמיתיים יגידו שוב ושוב, שאין יותר החלפות, וגם אין יותר פיטורים ויש בעיקר גב שלהם, למי שבקבוצה, לעבוד קשה, אפילו להיכשל, עד שההצלחה תגיע. הסיכוי לכך נמו, כי זה היה ברור לטעמי כבר בעונה שעברה והם לא עשו את זה, לא נתנו את הגב לבינוטו, ועכשיו הם נכנסים לעוד מערבולת של עריפת ראשים, האשמות וכשלונות. הופ חזרנו לתחילת שנות התשעים ה"עליזות".

מבחינה טכנית, פרארי סבלו גם מאיזו בעיה לא ברורה לגמרי עם יחידת הבקרה האלקטרונית. במכה אחת הלכו כנראה 2 יחידות כאלה אצל לקלר, ובשעת כתיבת שורות אלה, מתפרסם שלקלר יחליף את היחידה שלו וכמובן יספוג עונש על הגריד, ממש "בוסט למורל". סאיינז מצידו, כצפוי מבחינתי לא הפגין את המהירות של שארל ושוב ייאבק לבדו מול מכוניות המרצדס והאסטון מרטין. אפשר לדעתי למחוק את פרארי ממה שכתבתי בתחילת הכתבה הזו. צריך יהיה צירוף נסיבות חריג מאד בכדי שאחד מנהגי הפרארי יתחרה על ניצחון ביום ראשון.

לא יצא לי להתייחס לבלגן במקלארן אבל יש פה השוואה מעניינת. במקלארן שנה שנייה כבר שהתכנון נכשל, אבל לא שומעים על עריפות ראשים בעיתונות אלא על ניסיון מרוכז לפתור את הבעיה. נכון שמדובר בכאב לב עבור לנדו במיוחד, אבל לעומת הקולות במרצדס ומה שהולך בפרארי, ניתן ללמוד ממקלארן איך מנהלים משבר בצורה נכונה. פיצוצים והדלפות לעיתונות ופיטורים כענישה על אי הצלחה, לא פותרים בעיות כאלה.

ספציפית, מקלארן טוענים שהם גילו באיחור, קונספט תכנוני (והכוונה היא בעיקר לצד האווירודינמי) נכון יותר, והתוצאה היא שהם עברו להשקיע בתכנון החדש במקום להשקיע בפיתוח המכונית הנוכחית. כאב כרגע, תמורת פוטנציאל גבוה יותר בהמשך. בהנחה שלא מדובר באיזה תרוץ אזי צפויה לנו מכונית חדשה ושונה ממקלארן שבשאיפה תחזיר אותם להתמודדות ישירה בחוד. קשה להעריך את הקבוצות האחרות, והמצב כרגע, וכרגיל הוא צמוד מאד, כך, שנדרש מעט מאד בכדי לשנות את הסדר והנהגים יכולים לעשות את ההבדל.

באלפין משהו חורק, אבל עדיין יש תקווה שהם יתאפסו על המכונית שלהם. לתחושתי בבחריין, אוקון כיוונן את המכונית יתר על המידה לדירוג, ואילו גאסלי עשה ההיפך. בסוף גאסלי הוציא מזה משהו, בעוד שעל המרוץ של אוקון, קשה לדבר. לפעמים טעות אחת מוציאה נהג מפוקוס וגוררת טעות אחר טעות.

אלפא טאורי הם חידה מבחינתי. נכון שמדובר בקבוצה נפרדת מרדבול, במיוחד בתחום הטכני, אבל משהו שם מוזר. יש שנים בהן יש אכן הפרש עצום בין רדבול לאלפא טאורי, אבל במקום להתקדם משנה שעברה, הם רק התרחקו.