$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מצלמות נגד רוכבי אופנוע, על המדרכות

אחד ממנועי ההכנסות הגדולים של עיריית תל אביב צפוי להשתכלל בקרוב, מה שיעשיר את קופתה בעוד מיליוני שקלים

ניר בן טובים  19.01.23 - 13:28
(צילום אילוסטרציה: פולגז)
(צילום אילוסטרציה: פולגז)

לפני ימים אחדים הודיעה מאיה נורי, חברת מועצת עיריית תל אביב, על פיילוט חדש: התקנת מצלמות ייעודיות בשטח העיר שיאכפו רכיבת אופנועים וקטנועים על המדרכות: "עבדתי עליה במשך 3 שנים. המשמעות – 100% סיכוי לקבל קנס לכל אופנוע שנוסע על המדרכה. ממש כמו נת"צים. הפיילוט יתחיל היום ברחבת ברודצקי. ולאחר שינחל הצלחה, יתפשט לכל המקומות המיועדים לפורענות (רחבות של מרכזים מסחריים, פארקים, גינות ציבוריות וכו׳)", כך היא כתבה לאחרונה והוסיפה ברשת החברתית: "מוזמנים לשלוח לי בפרטי מקומות שהאופנועים שם נוסעים על המדרכה ומסכנים את הולכי הרגל והילדים שלנו."

בשיחה עם גורם בעירייה, נאמר לנו כי הצפי הוא להכנסות נוספות של מיליוני שקלים בשנה, אולם מדובר בפרוטות: על פי נתונים שהתקבלו בעקבות בקשה של התנועה לחופש המידע, במהלך השנים 2021-2020, חילקה עיריית תל אביב לא פחות מ -2.9 מיליון דוחות וקנסות בסכום מצטבר של 661 מיליון שקלים.

כאשר צוללים לתוך הנתונים, מגלים כי העבירה השכיחה ביותר, או ה"רווחית" ביותר היא "שימוש שלא כדין בנתיב נסיעה שסומן כנתיב תחבורה ציבורית". למעשה, בין השנים 2020-2021 היקף הקנסות בעבירה זו, כולל תשלום הפיגורים, הסתכם ב-272.02 מיליון שקל, המהווים כ-46% מסך קנסות החנייה בעיר בתקופה זו. ללא חישוב הפיגורים, ערך הקנסות בעברה זו עומד על 224.8 מיליון שקל. לצד האמור, במדרג העבירות שהעשירו את קופתה של העירייה, נמצאת גם העמדה או חניה של הרכב במקום אסור: היקף הקנסות כולל הפיגורים עמד על 97.33 מיליון שקל, והעמדת רכב על המדרכה, עבורה היקף הקנסות הכולל עמד על 54.1 מיליון שקל.

עו"ד אסף ורשה יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מציין כי על פי הערכות, התרחשו בתל אביב עשרות תאונות דרכים בשנה היוצאת, וזאת בעקבות נסיעה שלא כחוק של רוכב אופנוע או קטנוע על המדרכה: "מעבר להיבט התעבורתי של העניין, ברבים מהמקרים, מדובר על רוכבים ללא ביטוח חובה, שפגעו בהולכי רגל, והסבו להם נזקים שנאמדים בעשרות ומאות אלפי שקלים. הרוכבים, ימצאו את עצמם במוקדם או במאוחר נתבעים בגין הנזקים שגרמו ומאולצים, מכוח פסק דין לשלם פיצויים".

לאור המחלוקות שעלו בנושא, ביקשנו לקבל הבהרות מצד יוזמת המהלך, מאיה נורי , על מנת שניתן יהיה לקבל תמונה מייצגת של מבנה המהלך ותרומתו, לשיטתה לבטיחות הולכי הרגל והסובבים:

יש לכם הערכה כמה עבירות של רכיבה על מדרכה מבוצעות בחודש?
אין לנו הערכה, זה לאור פניות של הציבור וגם שלי כתושבת תל אביב. כרגע אנו בפיילוט בו אנו בוחנים את כמות העבירות. זה התחיל מכך שבאותה רחבה ילדים רצים ויש מקרים של בהלה של הורים וריבים עם הרוכבים. תחושת חוסר ביטחון. ניסינו לחשוב על פתרונות אחרים וזו תופעה שקיימת בכלל העיר.

לא מעט רוכבים עולים על המדרכה רק לצורך חנייה
זה אסור. גם עליה לצורך חניה אסורה. אנחנו לא מוכנים שאנשים יחנו על המדרכה באותן רחבות. כרגע בתעדוף ראשון אנו הולכים על מקומות בהם אופנועים לא אמורים להחנות. הם יכולים להחנות במקומות שלא מפריעים להולכי הרגל.

אז עיריית תל אביב מצאה עוד שיטה לייצור מזומנים?
בתור מישהי שהבת שלה כמעט נפגעה. מלא ילדים קטנים. אתה לא מבין איזו סכנת נפשות. אופנועים צריכים להבין שלא חונים כך. שיכלו פחות מדקה ולא ייכנסו ללב רחבות ואיפה שיש ילדים, משפחות, הולכי רגל שלא רוצים להיות בסטרס שמא יידרסו אותם. אנחנו רוצים שתהיה רגולציה וסדר.