$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סקודה סופרב פלאג אין - חשמל אלגנט

החיבור בין המשפחתית הגדולה של סקודה למערכת הנעה חסכונית וחזקה מניב חבילה ייחודית, גם אם לא פורצת דרך

בועז קורפל
בועז קורפל  15.10.22 - 12:50

תגיות: סקודה

”תסביר לי בבקשה מה ההיגיון לחשמל את הסופרב ולא את הקודיאק? הרי יש יותר ביקוש לדגמי SUV מאשר לדגמי סדאן אז האם לא מדובר כאן בפספוס?” שאל אותי חובב רכב במהלך המבחן לגרסת הלורן אנד קלמנט היוקרתית בזמן שעצרתי לטעון את הסוללה המוגבלת שלה. “יש להם את הסקודה אניאק והיא SUV חשמלית מלאה ובעתיד הרחוק הם יחשמלו את כל מה שיוצא מהמפעלים שלהם בצ’כיה, אז צריך לתת מענה לכל קשת הלקוחות ולא לוותר על אלה שנוהגים בדגמי הסדאן והם אכן עשו זאת בה בעת עם האוקטביה ועם הסופרב שקיבלו מערכות פלאג אין” השבתי למתעניין ההוא.

יש בה מידה רבה של היגיון בן זמננו למרות שחלק מהמערכות שלה נותרו קצת מאחור בהשוואה למכוניות חדישות אבל את התחמושת המלאה של הסופרב שתישאר כאן שנים רבות, שומרים בסקודה לשנת הדגם 2024 ואז נקבל דור חדש עם טכנולוגיה ממש מעודכנת ולא שעטנז של מערכות חדישות ויעילות בשילוב מנוע ותיבת הילוכים מהדור הקודם. אין זה אומר שיחידת הכוח הזאת איננה מנגנת היטב והיא מספקת 218 כוחות סוס עם מונט של 41 קג”מ בקירוב וזינוק מרשים מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 7.7 שניות, אבל אי אפשר להתעלם מכך שמדובר במנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר ובתיבת הילוכים בת 6 מהירויות ולא במנועים ובתיבות ההילוכים המודרניות של תאגיד פוקלסוואגן אאודי. זה עוד יבוא.

נגיעה קלה בעיצוב ותוספת במשקל בשם היעילות
מעצבי רכב ומתכנני רכב חיים בעולם שכולו פשרות. גם הסופרב בגרסת הפלאג אין היא אחת שכזאת וזה מתחיל בעיצוב החיצוני שלה שפרט לגריל החדש שמסתיר בתוכו את שקע הטעינה ולמיתוג iv בזנב המכונית, לא תמצאו שום הבדל בינה לבין אחותה במונעת בנזין. גרסת 4X4 שנמכרת כאן גם כן, מצוידת בקישוטי אופי אחרים בשונה מהגרסה הנבחנת שהיא כולה היגיון ופרקטיקה.

גם הביהט הפרקטי מצאנו פשרה בין תוספת המשקל בגלל הנוכחות של הסוללה וגם צמצום נפח תא המטען, אחת החוזקות של הסופרב, אבל מנגד המכונית הפכה לחסכונית מאוד למי שחי בצד המאופק של החיים והיא מאפשרת נסיעה חשמלית מלאה לטווחים יעילים של 50 ק”מ כאשר הסוללה טעונה עד גדותיה למרות שהיצרן מדווח על 59 ק”מ בתקן WLTP. כדאי לזכור כי אלה הם ימי הדמדומים של הטבת המס ממדינת ישראל שלא ממש מתאמצת לעודד את הציבור לעבור לתחבורה ירוקה ועדיין גרסת הפלאג אין מאפשרת הטבת מס עד שהשנה תסתיים וזה נותן נופך כלכלי נוסף למכונית שאיננה זולה והיא נמכרת בגרסה היוקרתית ב-265 אלף שקלים (כולל אגרת רישוי) שהם כעשרת אלפים שקלים יותר מגרסת הבנזין באותה רמת גימור.

רגע לפני שנגיע לנסיעה ולביצועים של הכלה מפראג, נזכיר כי מדובר באותה פלטפורמה בדיוק שעליה בנויות המכוניות בגרסאות האחרות. התוספת של הסוללה (13kwh) גזלה נפח של 100 ליטרים מהנפח העצום הזכור לטוב בסופרב עם מנוע הבנזין. מדובר ב-485 ליטרים בגרסת הפלאג אין במקום 585 ליטרים בגרסת הבנזין. אבל כמו שכבר אמרנו, מכונית היא תמיד עניין של פשרות וכאן הנפח הוא זה שמשלם את המחיר לטובת טווח הנסיעה החשמלי החסכוני.

הסוללה עצמה נטענת כמקובל בדגמי פלאג אין בזרם חילופין AC בלבד ושקע הטעינה נמצא בגריל הקדמי ומי שהחניה שלו מונעת גישה ישירה מעמדת הטעינה למכונית, יצטרך להתארגן על כבל טעינה ארוך במידה מספקת במקום לחפש תמרונים יצירתיים. הסוללה נטענת בפרק זמן של 3.5 שעות ויש אפשרות מדודה לרגנרציה בזמן הנסיעה, אך יחד עם זאת ניתן לטעון את הסוללה באופן יזום על ידי מנוע הבנזין (קחו בחשבון את צריכת הדלק) וגם ניתן לקבוע את רמת האנרגיה בסוללה באחוזים על מנת שזאת תישמר לקילומטרים האחרונים בתנאי נסיעה איטיים בפקקים בדרך הביתה או לעבודה. אין כאן פריצת דרך בלעדית של סקודה בעניין הזה, אולם מדובר ביישור קו עם טכנולוגיה שהופכת יותר ויותר לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום והתפעול של מכונית מחושמלת בחלקה או חשמלית מלאה.

עיסוי לנהג ורמקולים בכל פינה
גרסת L&K שנבחנה אצלנו במשך כמה ימים סיפקה לנו רשימה לא קצרה של פינוקים החל בכל מה שקשור למערכת המולטימדיה שפועלת גם במחוות יד ומערכת הסטריאו של קנטון עם 11 רמקולים (רק בגרסת L&K), דרך בחירת מצבי הנסיעה השונים החל במצב נוחות ועד למצב ספורטיבי וחשמלי וכמובן האלמנטים המוכרים ברמת הגימור הזאת לרבות מושבי עור (כולל תפעול חשמלי עם זכרונות), מפתח חכם, חלון שמש ופתיחת דלת תא מטען חשמלית, מצלמות היקפיות. מעל לאלה המושבים הקדמיים מאווררים בימי קיץ או מחוממים בימי החורף והנהג זוכה גם לאפשרות הפעלת עיסוי בחלק הגב של המושב שלו. מי שיחפש תפריטי משנה בתוך הפונקציה הזאת של העיסוי כמו במכוניות יוקרה לא ימצא אותם ויצטרך להסתפק בפעולה אחת, אבל בנסיעות הארוכות שהיו לנו בעת המבחן זה בהחלט סייע לנסיעה נוחה יותר וגם לא היו תלונות מהנוסע בצד הנהג שהמושב שלו לא כולל את התכונה הזאת.

לצד כל הפינוקים הללו, ועם תוספת ראויה של 2 כריות אוויר מאחור (9 בסה”כ) לא מצאנו שום דבר חדש או ליתר דיוק, חדשני במכונית ובכמה מקומות אפילו מצאנו רכיבים ומערכות שדורכות במקום ואחת הדוגמאות היא מערכת בקרת השיוט שלא מופעלת מההגה כמו במכוניות רבות אחרות של פולקסוואגן/סקודה/סיאט/קופרה אלא באמצעות ידית קטנה ונסתרת משמאל להגה. ההגה עצמו עם שני חישורים והוא מגיע מהאוקטביה שנחתה כאן מזמן וגם ידית ההילוכים שייכת לפרק אחר בהיסטוריה שכבר חלף ובמקום ידית בעיצוב חדשני או מתג מרכזי כמו שראינו בדגמים אחרים של הקונצרן, מישהו החליט בסקודה לסחוט את הלימון ולנקות את המדפים של המכלולים שנשארו במלאי ולהרכיב את זה בסופרב פלאג אין שלנו. כל זה אמנם עובד בצורה טובה וחלקה, אבל אלמנט החדשנות והטכנולוגיה המתקדמת נשאר מחוץ למכונית כאשר סוגרים את הדלתות שלה והוא יגיע ככל הנראה בסופרב הבאה שתוצג ב-2023 ותגיע לפחות שנה לאחר מכן לישראל.

מבחן הטווח ואיכות הנסיעה
קיבלנו את המכונית עם סוללה מלאה וטווח אפשרי של 50 ק”מ. נחסוך לכם את דיון הכדאיות של דגמי פלאג אין ואת רשימת השיקולים בעד ונגד של הרוכשים של מכוניות מהסוג הזה בכלל. מי שרוכש מכונית פלאג אין יודע באופן מובהק מה הוא מקבל ומהי התועלת מול העלות והאם יש בעיניו כדאיות כלכלית ללכת על פלאג אין בתוספת של עשרת אלפים שקלים.

ברירת המחדל של הנסיעה היא חשמלית, כל עוד יש מיץ בסוללה והסופרב שלנו עשתה זאת בצורה אלגנטית. אמנם לא בדקנו את נתון הזינוק מעמידה ל-100 שהיצרן מציג עם 7.7 שניות וגם לא את המהירות המרבית שחוצה את ה-200 קמ”ש אבל כאשר האנרגיה של אוזלת, המכונית התעוררה לחיים האמתיים שלה והמומנט שמגיע בסל”ד נמוך של 1,500 הוא זה שמשפיע על התנופה; לא משנה באיזה מצב המכונית הייתה, היא נענתה בשמחה לספק את הכוח בלי תלונות או קולות גבוהים.

תוספת המשקל מועילה להורדת מרכז הכובד ויש בכך שיפור של היציבות בנסיעה בפיתולים מהירים והמתלים האדפטיביים שלה הופכים את העניין לריחוף נעים. המומנט הנ”ל של המנוע יורד לגלגלים הקדמיים דרך תיבה בת 6 מהירויות והתגובה לשינויי המהירות טובה ומהירה וכאשר עברנו למצב ספורטיבי ותפעלנו את ההילוכים ידנית, המכונית שיתפה פעולה והרגישה קצת יותר זריזה. לא מדובר במכונית ספורטיבית מלאה, אבל כשהיא עולה על בגדי הספורט היא גם מתנהגת ככה.

הסופרב שלנו הגיעה עם גלגלי 19 אינץ’ בעיצוב נאה והצמיגים התמודדו בכבוד עם כבישי ארצנו המשתפרים בעיר ובכבישים המהירים. תיבת ההילוכים כוללת מצב בלימה רגרנטיבית מוגבר שמסייע בבלימת המכונית וניסינו להשתמש בו בכניסה קצת יותר מהירה לפניות וגילינו שהיציבות נשמרת ותוספת הבילמה מבורכת למרות שעל הסוללה עצמה זה לא עשה שום רושם והמסקנה היא לחזור אל שקע הטעינה ולשכוח מהניסיון לטעון את הסוללה ולו במעט בזמן הנסיעה, זה עובד טוב יותר במכוניות חשמליות מלאות ופחות בפלאג אין שכאמור מרגישה שיש מעט חשמל בסוללה וכבר מתנפלת על האנרגיה הזאת ולא מאפשרת יותר מדי אגירה רגרנטיבית.

מערכות הבטיחות של הסופרב מקבלות ציון 7 מתוך 8 של משרד התחבורה ומערכות העזר המוכרות פועלות מצוין והנסיעה תחת בקרת שיוט אדפטיבית הייתה חלקה וההתראות פעלו כראוי וצריכת הדלק הסופית אחרי פרק התלהבות ספורטיבי הראתה 14.7 קילומטרים לליטר ובהתחשב במשקל המכונית שמטפס ל-1,750 ק”ג זה היה נתון שהפתיע לטובה.

האם זאת הכלה שצריך להביא להורים?
קטגוריית המשפחתיות הגדולות ע”ע מכוניות המנהלים הצטמצמה באופן משמעותי בשנים האחרונות. הקרב בין הסופרב לבין הסונטה של יונדאי היה אחד הגדולים שידע שוק הרכב הישראלי לפני כמה שנים כאשר המאזדה 6 הלכה ודעכה וגם פורד מונדאו, קיה אופטימה ופיג’ו 508 ואופל אינסיגניה רק זינבו בשתי המכוניות האלה בנגיסות קטנות. ההיעדרות של הסופרב מהשוק המקומי (פרט ליבוא המקביל) התרחשה על רקע המהפכה החשמלית ואולי זה הרחיק מעט במחשבה את העניין שהיא נפקדת והאניאק החשמלית ממש לא מילאה את מקומה.

עכשיו היא כאן, והיא תמשיך להגיע וחבל שלא בגרסת סטיישן שאותה אנחנו מוקירים באמת. הסופרב משווקת כאן בשורה ארוכה של רמות גימור ומנועים שונים ומזכירה נשכחות את התקופה שהיא הייתה חביבת חברות הליסינג בפלח מנכ”לים. הגרסה שנחתה כאן באיחור לא אלגנטי של שלוש שנים מאז הוצגה בחו”ל השאירה רושם טוב ראשית בזכות שמירה על ערכים מוכרים של הסופרב לדורותיה ובעיקר מידות המכונית והשימושיות הגבוהה שלה יחד עם איכות נסיעה שאיננה נופלת ממכוניות שמוגדרות יוקרה. האבזור העשיר וההרכבה של המכונית ברמה הגבוהה עשוי להצדיק (פרט למיסים המטורפים שלנו בישראל) את מחירה וכמובן שמערכת החשמל תורמת את שלה בעניין, אולם מי שילך עליה יישאר עם עודף נאה בכיס אחרי סיבוב באולמות המכירה של היוקרתית כי הסופרב נמכרת בפחות מ-300 אלף שקלים.

הסופרב L&K פלאג אין איננה זולה ושפע האבזור מתמודד עם תג המחיר בצורה מכובדת. עמדת טעינה ביתית תמלא את הסוללה הקטנה שלה תוך 3 שעות וחצי ממצב ריק למצב מלא ואם אתם מאלה שנוסעים עד 100 ק”מ ביום ויש לכם עמדה גם בעבודה, אז הביקורים שלכם בתחנות הדלק יצטמצמו דרמטית. למרות שפע האבזור יש בה מערכות שנמצאות בסוף החיים של סקודה ומעניין לראות מה יהיה בסופרב הבאה. אל תחפשו בה טכנולוגיה פורצת דרך כי אין בה שום דבר כזה, אבל היא כוללת את כל מה שצריך שהופך את הנסיעה לנעימה, שקולה וחלקה ובזכות השדרוג הבטיחותי גם לבטוחה יותר ובעיקר חסכונית.

סקודה סופרב פלאג אין L&K
אורך: 4.918 מטרים
רוחב: 1.864 מטרים
גובה: 1.479 מטרים
בסיס גלגלים: 2.836 מטרים
נפח תא מטען: 485 ליטרים
סוללה נטענת: 13 קילו וואט

מנוע: טורבו בנזין 1.4 ליטר 156 כ”ס
מנוע חשמלי: 11 כ”ס
הספק משולב: 218 כוחות סוס
מומנט משולב: 40.8 קג”מ

תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים 6 מהירויות
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 7.7 שניות (יצרן)
מהירות מרבית: 225 קמ”ש (יצרן)

ציון בטיחות: 7 משרד התחבורה
זיהום אוויר: 1

מחיר: 265,000 שקלים כולל אגרת רישוי