$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פגישה מחשמלת עם לקסוס RZ 450e

ה-SUV החדשני של מותג היוקרה היפני מבשר על דור מושקע ואיכותי של רכבים חשמליים מפוארים

בועז קורפל
בועז קורפל  19.03.23 - 14:46

תגיות: לקסוס

הפרסומים אודות דגם חשמלי מלא וחדש מתוצרת לקסוס היו מוקדמים מדי. אולי מוקדמים היא איננה המילה המדויקת. אבל גם לקסוס UX לא הייתה החשמלית המלאה המדויקת - יצרן היוקרה היפני טרם השלים באותם ימים את ההכנות לחשמלית על מלא, כלומר על סוללה מלאה באנרגיה - והתוצאה הייתה יריית פתיחה בכמה גרסאות שאחת מהן היא גרסה חשמלית מלאה אבל עם טווח נסיעה מוגבל ותנאי מחייה פחות מרווחים בעיקר בחלק האחורי. מדוע? הפלטפורמה שעליה הייתה בנויה ה-UX הייתה גלובלית מודולארית שמתאימה גם לדגמי הייבריד וגם לדגמי בנזין, והיא הייתה רחוקה מלהיות חשמלית פרופר, כמו שכתוב בספר.

גלגול של השעון כמה שנים קדימה ל-2022 ושם כבר נחשף הסיפור החשמלי הנכון. האחות לבית טויוטה שנקראת bZ4x משוגרת לאוויר העולם עם גרסה חשמלית שפותחה יחד עם סובארו כאשר אי שם במרתפי טויוטה סיטי בטוקיו עובדים מהנדסי ומעצבי לקסוס במרץ רב על גרסה משלהם - גרסה עם פרשנות מוקפדת, יוקרתית, מאובזרת ומיוחדת של אותה גברת אבל ממש לא עם אותה אדרת פרט לכמה דברים טכנייים מתחת לאותה כסות חיצונית שאינם נראים לעין. אבל בהחלט כאלה שעושים למכונית חיים טובים בהיבטי איכות נסיעה וטווח חשמלי ראוי.

עם טריקים ובלי שטיקים
בלקסוס ידעו כי מונחת על כתפיהם משימה לא קלה. מעצם היותם יפנים, הם לא יכולים “לזעזע את העולם” כפי שאמר מוחמד עלי לאחר שזכה באליפות העולם באגרוף במשקל כבד. אבל למרות זאת, חייבים לקסוס, אולי אפילו מחויבים לזכות בתואר כי ממש בקרוב פלח היוקרה של דגמי SUV ילך ויתרחב מעבר לiX3 של ב.מ.וו, XC60 של וולוו, מרצדס EQC כי עוד ועוד מתמודדות חדשות תצטרפנה לקטגוריה המצטופפת מקוריאה, סין ושבדיה והקרב יהיה מר. 

על פניו, הונחו בפני המהנדסים והמעצבים כמה נתונים חשובים כנתוני פתיחה והעיקריים שבהם הם שמירה על ערכי לקסוס בתחום העיצוב והשפה המיוחדת של הדגמים במשפחת ה-SUV שהוצגו בשנתיים האחרונות בלקסוס NX החדש ולאחרונה גם בלקסוס RX החדש.

"ביקשנו לשמור על אזור הנוחות המוכר ללקוחות שלנו לא ליצור זעזועים. המטרה הייתה ליצור פרשנות מעודכנת ומודרנית לדגם החשמלי שלנו בלי הרפתקאות מיוחדות", אמר אחד מבכירי לקסוס באירוע ההשקה העולמי שנערך בדרום צרפת. עם יד על הלב, הם הצליחו מאוד בעניין הזה למרות שהייתה להם הזדמנות דווקא לפתוח משהו אחר וחדש לגמרי, אבל חייבים לזכור שמדובר בחברה יפנית קנאית ושמרנית באופיה שלא נוטה להתפרע כמו יצרניות חדשות בשוק שמבקשות ליצור פאניקה. מהנדסי החברה יודעים (גם) היטב, כי משק כנפי הפרפר בטויוטה סיטי יכול להתפרש בצורה אחרת במקומות אחרים בעולם ומזה הם חייבים להינמע בכל מחיר.

גם כאשר חשבנו שדגמי NX ו-RX הצליחו לגרד את הפסגה, גילינו כי בלקסוס בחרו בכל זאת בדרך שונה כאשר מדובר בפלטפורמה החשמלית eTNGA ומידות המכונית הנדיבות הוכיחו זאת. ה-RZ נמצאת בין שני הדגמים הנ”ל מבחינת המידות שלה; מדובר במכונית גדולה שאורכה מתקרב לחמישה מטרים ובסיס הגלגלים שלה נמתח ל-2.85 מטרים שמפרגנים בצורה מובהקת לנוסעים מאחור ותא המטען מציע נפח נדיב של 522 ליטרים.

קווי העיצוב מאוד לקסוסיים. ואי אפשר לטעות בזהות היצרן. השינוי בעיצוב שעון החול בחזית והחרטום החצוף והמחודד האטום לכניסת רוח נראה אגרסיבי אבל לא יתר על המידה. גם קווי הגוף של המכונית משייכים אותו למשפחת ה-SUV של לקסוס למרות שמשיכות הקווים החדות יותר יוצרות הבדל מהעיצוב החלק של האחים שלה ובכדי לשים חותמת ברורה על העניין, מגיע זנב המכונית שכולל זוג כנפונים מחודדים ומיוחדים בחלק העליון וגם פנסי איתות רוחביים חדשים שמתחברים בפס אור רוחבי לכל רוחב דלת תא המטען. המיתוג של היצרן ממוקם במרכז (אמרנו דיוק?), באותיות קידוש לבנה.

אם מפרקים לגורמים את העיצוב החיצוני של הלקסוס RZ 450e אפשר לזהות שם מוטיבים ברורים של לקסוס. המכונית יפה לכל הדעות וכל אחד ששאלנו בדרך מצא בה משהו שדיבר אליו ובסה”כ החבילה בשילוב חישוקי הגלגלים במידה 20 אינץ’ (קיימת גם מידה של 18 אינץ’ עם טווח נסיעה גדול יותר) וגם כאשר נכנסים פנימה מתגלה סיפור דומה.

לרגע חיפשנו את ההפתעות ואת החידושים שמביאה מכונית חשמלית אבל ההנדסה המינימליסטית השאירה את רשימת הכפתורים והמתגים ובוחרי המצבים השונים במצב מינימלי כאשר כל הפעולות הקשורות לאופי תפעול המכונית נמצאות בתפריטים במסך המולטימדיה בגודל 14 אינץ’ שפגשנו בדגמים האחרים של לקסוס אם כי בפרשנות חשמלית עם תפריטי צריכת אנרגיה ומצבי נסיעה מוכרים אך בתוספת מצב נסיעה לטווח רחוק, מצב שלא מתחשב בפינוקים של הנהג ומרכז את כל המאמץ של הסוללה בשמירת טווח על חשבון כל השאר.

האווירה בחלק הקדמי של ה-RZ זהה לזו שבדגמים המוכרים של לקסוס - ואין כאן שום חידוש החל בסביבת הנהג והנוסע ועד לעיצוב הדלתות וידיות הפתיחה שהגיעו מהדגמים האחרים. הרגשנו שלקסוס בלמו את עצמם בעניין הזה כי אתה לא יכול לדבר על חדשנות מצד אחד ולשחק בשמרנות מצד שני. ולכן, בכדי להבין סופית מה הם רצו להשיג כאן, חזרנו לשיחה נוספת עם אחד ממנהלי הפרויקט בניסיון נחוש יותר להבין מה מסתתר שם, ולמה לקסוס לא ניצלו את המומנטום של הדגם החדש בכדי לבצע מהפכונת, כמו למשל להחליף את ידיות הכניסה לרכב לידיות שקועות כמו במכוניות חשמליות אחרות ודוגמאות נוספות.

 התשובה הייתה אותה תשובה כמו בניסיון הקודם: "הדגמים שלנו שומרים על קו זהה והשפה שלנו קלאסית ונטולת הרפתקנות ספרטנית. אם תרצה חידושים אז תן הצצה בגג הפנורמי שמשנה את השקיפות שלו או בהגה YOKE החדש שיגיע בעוד שנתיים, אבל הסיפור האמתי נמצא מתחת למרכב כי מצד אחד רצינו ליצור זהות חשמלית שתתקשר לדגמים הקיימים ויחד עם זאת ליצור חוויית נסיעה ונהיגה שלא נמצאת בשום דגם אחר”. התשובה הזאת הבהירה לי סופית את הפילוסופיה הלקסוסית החשמלית: קחו עוד מהלקסוס שאתם מכירים אבל בסגנון מעודכן עם חוויית נהיגה ונסיעה אחרת.

איך עושים מטעמים מאותה סוללה
הסוללה של ה-RZ 450e מגיעה בקיבולת של 71.4 קילו וואט, נתון זהה לאחות מבית טויוטה. השם של הדגם 450e מרמז על הטווח המרבי של הנסיעה אבל הנתון הרשמי האמתי הוא 436 ק”מ בין הטעינות עם חישוקי 18 אינץ’ לגלגלים ולכן בלקסוס נקטו בשיטה המוכרת של עיגול לטובה והחליטו שהדגם יהיה 450 כי 436 לא מסתדר טוב בעין, גם לא בגימטריה. הספק המנועים המשולב של ה-RZ מציע 313 כוחות סוס בזכות מנוע קדמי בהספק 204 כוחות סוס ומנע אחורי בהספק 150 כוחות סוס.

המנועים יושבים על הצירים החדישים של המכונית בטכנולוגיית Excel E ואספקת הכוח שלהם מנוהלת באמצעות טכנולוגיית Direct 4 שקובעת על פי הפרמטרים המשתנים של מצב המכונית את כמות הכוח מכל מנוע ולא פחות חשוב מכך את חלוקת הכוח של המנועים, בינם לבין עצמם. התוצאה המתקבלת מצוינת: נסיעה אחידה וחלקה עם תגובת דוושה חדה וזריזה שמעיפה את ה-RZ מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 5.3 שניות עד למהירות מרבית של 160 קמ”ש כאשר כיול המתלים והבולמים מיטיב עם המכונית ככל שהמהירות עולה, וככל שמעמיסים עליה דרישות ביתר תובענות.

תוסיפו את חוויית הנסיעה השקטה שלקסוס חרטו על דגלם ותקבלו נסיעה ונהיגה איכותיים כצפוי. זה לא משנה באיזה מצב נסיעה נהגנו, חסכוני או ספורט, הזמינות של הכוח היא עניין משכר במכוניות חשמליות וכאשר זה מתורגם לביצועים מבוקרים ולא לקפיצות חדות, זה הופך למעדן מוטורי אמתי.

חצי מיליון שקלים
המכונית החדשה שהשיוק שלה יתחיל פה ממש בקרוב, מגיעה בשלוש רמות גימור: קיושו במחיר 450 אלף שקלים, האדורי במחיר 470 אלף שקלים ואילו בקצה העליון נמצאת גרסת טאקומי במחיר חצי מליון שקלים והיא כוללת את אותם המנועים ומארז סוללות שלדברי לקסוס ישמור על 90 אחוזים מכוחו גם בשנה העשירית לחייו. גם מערכת הבטיחות המלאה של לקסוס מוצעת במכונית החדשה והיא בטכנולוגיית LSS 3.0 עם כל המאפיינים האפשריים בחיזוק של מצלמות וחיישנים אבל לאלה שאוהבים פינוקים מציעה המכונית היקרה גם תצוגה עילית, גג פנורמי עם שקיפות משתנה בלחיצת כפתור, שמיכת חימום חשמלית למושבים האחוריים ואי אפשר בלי מערכת שמע מפוארת אז הפעם מדובר ב-13 רמקולים מבית מארק לוינסון.

הבטיחות הפאסיבית של המכונית שופרה אף היא בזכות חיזוקים ושימוש במתכות קלות ברמת מתיחות גבוהה שמקשיחה את חוזקם של אזורים חשובים בהם הנוסעים נמצאים. הסוללה היא חלק מהפלטפורמה והיא שוכנת מתחת לרצפת המכונית וגורמת להגבהה מסוימת של הרצפה עצמה ויש שיחושו בכך בפעמים הראשונות שייכנסו למכונית ולשם כך הם יצטרכו להתרגל להניף את עצמם קצת יותר בכדי להתמקם על מושבי העור המחושמלים והמחוממים. אם בדגמים מסוימים (בעיקר אלה שמכוונים ללקוח האמריקאי הוותיק) מצאנו אזורים בגימור עץ או דמוי עץ, הרי שבמקרה הזה העצים נשארו בטבע והמכונית כולה עשויה חומרים סינטטיים בשילוב (דמוי) עור, פלסטיק מסוגים שונים ובד.

תחת השמש של אירופה, חם
ארזנו במזוודה כמה פריטי לבוש חמים שיתאימו לחודש פברואר באירופה, אבל השיגעון האקלימי העולמי הגיע גם לדרום צרפת ובמקום גשם ומזג אוויר סגרירי, פגשנו ימי שמש נעימים ואף חמימים. וכך ללא שום מגבלות ראות טובה או גשם וכבישים חלקים, הרגשנו בטוחים יותר לצאת לנסיעה של כמה שעות באזור פרובאנס בכבישים מסוגים שונים, להרגיש עד כמה שניתן את תכונות הנהיגה והנסיעה של ה-RZ ובסופו של אותו יום גיבשנו את התובנות האפשריות אודות הכוכבת החשמלית החדשה שמצטרפת בימים אלה לשוק הרכב בישראל.

ראשית נאמר כי התזמון של ההגעה ארצה מרגיש מדויק. והביקוש לדגמים מהסוג הזה עדיין גבוה רגע אחרי שעליית המיסים ועתיד מיסוי הנסועה עדיין משחקים לטובת רוכשי מכוניות חשמליות. שנית, הארסנל של לקסוס יהיה מלא יותר ויציב יותר עם הצטרפותה של ה-RZ 450e החשמלית החדשה, והקרב מול היריבות מגרמניה, שבדיה, קוריאה, סין ובקרוב איטליה וצרפת יהיה קרב חם ועיקש יותר. מה עוד? איכות הנסיעה הגבוהה והשקטה משלימים את חבילה שמתאימה ללקוחות המסורתיים שלא אוהבים להשתגע ואוהבים להתפנק בלי להשאיר סכומים שעוברים את רף חצי מיליון השקלים למכונית היוקרה החשמלית הכי מאובזרת - ואם יש גם עסקת טרייד אין, אז מה טוב.

נקודה שלישית וחשובה לא פחות היא הטעינה וצריכת האנרגיה של המכונית. כאמור, עם חישוקי 18 אינץ’ היא מציעה טווח נאה בתקן WLTP שנושק ל-440 ק”מ בתנאי שתתנהגו יפה לסוללה בלי לסחוט אותה ובלי להאיץ כמו משוגעים בין הרמזורים וזה גם לא מומלץ על פי כירופרקטורים מומחים. טיפוס לחישוקי 20 אינץ’ יעלה את רף העיצוב אבל יגבה מחיר של כמה עשרות ק”מ בצריכת האנרגיה ויהפוך את הטיפול במהמורות לפחות נוח. המכונית כוללת ווסת טעינה ביתי בשיעור 11 קילו וואט וזה אומר שבטעינה ממערכת תלת פאזית אפשר למלא סוללה עד גדותיה בטווח של עד 7 שעות.

עמדות הטעינה המהירות בכבישי ישראל ישמחו למלא את הסוללה שיודעת לקבל זרם ישר והספק עד 150 קילו וואט ולהגיע ל-80 אחוזים מהקיבוליות של הסוללה תוך 30 דקות כמקובל בעולם החשמלי אבל שם התשלום על כל קוט”ש יהיה יקר כמעט פי 4 בהשוואה לטעינה ביתית אז קחו זאת בחשבון.

חובבי השיטה של לקסוס ימצאו כאן בית חם וחסכוני. וזה נכון בעיקר לאור ההישגים בתחום הבטיחות ושורה של פטנטים וגימיקים מגניבים מעבר לאלה שהכירו בקרוסאוברים ההיברידיים. אלה שלא בטוחים עדיין שהם מוכנים להיכנס לתחום החשמל הסיני עם טאנג של BYD, או עם החשמלית החדשה של VOYA, יקבלו בלקסוס החדשה מכונית תפורה למידותיהם המחושמלות.

לקסוס RZ 450e

אורך: 4.91 מטרים (כולל תפוח גרירה)
רוחב: 1.9 מטרים
גובה: 1.6 מטרים
בסיס גלגלים: 2.85 מטרים
נפח תא מטען: 522 ליטרים

הנעה: חשמל מלא
מנוע קדמי: 204 כ”ס
מנוע קדמי: 150 כ”ס
הספק משולב: 313 כ”ס
הנעה: כפולה

זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 5.3 שניות
מהירות מרבית מוגבלת: 160 קמ”ש
סוללה: 71.4 קוט”ש
טעינה ביתית: 11 קוט”ש
טעינה מהירה מרבית: 150 קוט”ש