$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

BYD טאנג - 74 כוחות סוס ו-45 אלף שקלים לכל נוסע

שוק הרכב הישראלי נמצא בנקודה שבה יצרניות הרכב מסין הולכות ומרחיבות את מגוון הדגמים שלהן אחרי טבילת האש הראשונה של חלקן עם דגם חשמלי אחד. אחד מהם שרוצה להשתלב בקרב המשפחה המורחבת, הוא BYD טאנג

בועז קורפל
בועז קורפל  14.04.23 - 08:33

תגיות: BYD

אז כן. המותגים הסינים הולכים וכובשים נתח הרבה יותר משמעותי. וזה מורגש בכל פינה. בלובינסקי למשל מציעים את ה-MG4 החדשה, ממש בקרוב שתצטרף לאחות החשמלית שלה שהייתה (מי זוכר) החשמלית הכי נמכרת בישראל עם כמעט אלף מכוניות בשנה. גם סקאייול מוסיפה גרסה ל-ET5 וגם Aiways שמוסיפה בימים אלה את U6 לדגם הקיים. מותגים נוספים כמו ORA יעשו זאת בקרוב אף הם עם תוספת של דגמים מעבר לסנונית הראשונה שהגיעה לכאן.

לעומת אלה, יש מותגים ש”עלו להתקפה” כבר ביום הראשון להגעתם ארצה עם כמה מכוניות והבולטת שבהן היא BYD שהחלה את דרכה כיצרנית סוללות ורק ב-2003 היא נכנסה לתחום ייצור כלי רכב - והיא זאת שהביאה לארץ הקודש את ATTO 3 שהפכה במהירות כמעט חסרת תקדים ללהיט מכירות ולצידה שתי מכוניות שמדגדגות את מועדון היוקרה.

הראשונה היא האן שאולי תגיע אלינו בעתיד למבחן והאחרת והמשמעותית מבין השתיים הנ”ל היא טאנג המיועדת לשבעה נוסעים והיא מוצעת לנהגים בישראל ברמת גימור אחת מבחינת המפרט הטכני והאבזור פרט לאפשרות בחירת צבעים ללא קשר למחיר הרכב שעולה על הכביש ב-316 אלף שקלים.

הגעתם של שלושת הדגמים לישראל איננה מהלך של חיבה יתרה לנהג הישראלי אלא אסטרטגיה שיווקית שהחברה הסינית נוקטת בה באופן גורף עם כניסתה לאירופה ממש בימים אלה לרבות עסקת ענק עם חברת השכרת רכב גדולה באירופה שרכשה לא פחות מ-100 אלף מכוניות חשמליות מהיצרנית הסינית כאשר הפנים של BYD מופנות לאירופה וזאת אחרי שבשנה שעברה הייתה BYD במקום הראשון במכירות בסין מבין החברות הסיניות עם קרוב למיליון מכוניות כאשר בראש הרשימה היוקרתית בסין ניצבת פולקסוואגן עם מכירות של 3 מיליון כלי רכב ב-2022.

הדגם שקיבלנו למבחן הוא הטאנג שעבר מתיחת פנים והוא מיועד לשבעה נוסעים. הטאנג כבר ערך טבילת אש באירופה ב-2021 בנורבגיה שידועה בחיבתה לכלי רכב חשמליים והוא נמכר שם במחיר של 64,000 יורו, מחיר שאיננו זול כלל ועיקר אבל עדיין זול מול דגמים יוקרתיים אירופאים אחרים בעיקר כאלה שמגיעים מגרמניה. למרות כל אלה, ב-BYD לא מסמנים את הגרמניות היוקרתיות כיריבות אלא יותר את הקוריאניות ובקרוב נראה מה יהיה המאזן מול קיה שתתחיל למכור את ה-EV9 לשבעה נוסעים שעל פניו יציע סטנדרט אחר עם בשלות אירופאית ותקנים מעודכנים בבטיחות כמו שנמצאים בדגמים האחרים שלה.

74 כוחות סוס לכל נוסע
אנחנו בדרך כלל פותחים את הסקירה עם העיצוב החיצוני והפנימי והאבזור לסוגיו ורק לאחר מכן מגיעים למערכת ההנעה ולביצועים אולם כאן, אי אפשר להתעלם מהפיל שבחדר ששקול ל-518 כוחות סוס ולמומנט של 70 קג”מ בקירוב ובחישוב קל מדובר ב-74 כוחות סוס לכל נוסע אם התפוסה מלאה והרבה יותר מכך ככל שמספר הנוסעים קטן יותר.

”מה פשר הספק המנועים הזה? האם הביצועים של המכונית היו פחות טובים אם היה מדובר ב-450 כוחות סוס או רחמנא ליצלן עם 350 כוחות סוס?” שאלנו את עצמנו וגם ענינו בפסקנות: “לא”. אין שום צורך במנועים כה חזקים במכונית משפחתית שתגובת הדוושה שלה מהירה, חדה ומידית וזה רק יכול לשבש את אווירת המשפחתיות הנעימה שיכולה לשרור בה אם הנהג יחליט לפתע להשתעשע בין הרמזורים ולאתגר את המנועים והסוללה. אפשר להניח כי מהנדסי BYD השתמשו במלאי מנועים שנמצא ברשותם ולא התעקשו להתאים מנוע אחר או להנמיך את עוצמת המנועים הקיימים וחבל, זה לא הופך את המכונית בשום מקרה למצטיינת ומאידך זה יכול היה להיות ממש לטובתה אם צריכת האנרגיה הייתה מצטמצמת וטווח הנסיעה יכול היה להיות ארוך יותר.

רגילה מבחוץ ומפוארת מבפנים
הטאנג נמתחת לאורך של 4.90 מטרים ובסיס הגלגלים שלה מציע 2.82 מטרים שהולמים רכב עם 7 מקומות ישיבה. לו היה מדובר במכונית שיצאה מסדנת העיצוב בימים אלה היינו אומרים שמדובר בהחטאה כי אין בה אלמנטים מיוחדים או מרגשים והיא “עוד קרוסאובר” אבל יש להביא בחשבון כי לא מדובר בגרסה החדישה ביותר אלא במכונית שהוצגה בתערכות שנגחאי ב-2014 ושנה לאחר מכן החלה להימכר בסין לרבות גרסאות פלאג אין וגרסאות בנזין לצד הגרסה החשמלית המלאה. השוק הישראלי מקבל את הטאנג בדמי ימיו כאשר אין לו תחרות חשמלית אמתית בפלח השוק של 7 מקומות אלא אם מדובר בדגמי יוקרה יקרים ממנו או בדגמים היברידיים כמו קיה סורנטו, טויוטה היילנדר, ניסאן איקסטרייל ודאצ’יה ג’וגר.

יש ל-TANG את כל מה שצריך ברשימת האלמנטים העיצוביים הקרוסאובריים  החל בגלגלים עם חישוקים גדולים במידה 22 אינץ’, מסילות על הגג, מרווח גחון של 18 אינץ’ ותא מטען בנפח 940 ליטרים כאשר שורת המושבים השלישית מקופלת כמו שלדעתנו יהיה ברוב הזמן. אבל למרות זאת אין ולו אלמנט אחד שגורם למבט להיעצר עליו או גורם ללסתות להיתקע במצב פתוח. מצד אחד אי אפשר לקרא לעיצוב שלו משעמם אבל מצד שני אפשר לומר בוודאת שהעיצוב חסר ריגוש ואם יש כבר משהו שמצא חן בעינינו זה העיצוב של הדלת האחורית ומערך התאורה בזנב שלה.

בתוך המכונית הסיפור שונה לחלוטין. לא, היא איננה חובטת מתחת לחגורה לדגמי היוקרה שבארצנו אבל כמו שהמעצבים לא פסחו על שום אלמנט בעיצוב החיצוני, כך הם עשו גם בעיצוב הפנימי ובשונה מהתחושה החיצונית הפעם זה מרגיש טוב יותר. כן, אפשר לזהות שמדובר “התאמצות סינית” עם המון שטחי עור ותפרים וכנראה שמחלקת המחקר של BYD לא העמיקה בלימוד הטעם האירופאי האנין ובוודאי כשמדובר בארץ ים תיכונית חמה ולחה. ועדיין, האווירה נעימה ואיכותית בזכות הגוונים שנבחרו ומרחב המחייה טוב מאוד לרבות שני המושבים בשורה השלישית שמשתחלים אליהם בלי בעיות מיוחדות והם מציעים נוחות מפתיעה שיכולה להימשך לזמן רב.

החלק הקדמי ותא הנהג עשירים באבזור החל במושבים חשמליים, מסך בגודל 12.8 אינץ’ שניתן לסיבוב אופקי או אנכי בהתאם להעדפת הנהג כולל בלחיצת כפתור מההגה. עוד מצאנו משטח טעינה אלחוטי לטלפון ומעל התנוסס גג פנורמי. ניתוח הביצועים של מערכות הרכב והאבזור היה קצת פחות מזהיר לאור העובדה שלא ניתן ליצור קישוריות למערכת התצוגה והמכונית צויידה בכרטיס SIM ייעודי והמצב עלול להימשך עד חודש מאי אז המכוניות יעודכנו מרחוק בתוכנות הנדרשות לפי הבטחת היצרן. המערכת הרגרנטיבית איננה מאפשרת נסיעה בשיטת ONE PEDAL עד לעצירה מלאה וניתן להפעיל את המנועים בשני מצבים: חסכוני וספורט כאשר המצב הצנוע מבין השניים מספיק בהחלט לכל מה שנדרש ואין שום צורך לעבור למצב ספורט כי הספק המנועים מחפה על הכול בכל שלב.

הטאנג שנקרא על שם אחת השושלות הכי חשובות בסין, לא עבר עדיין מבחק ריסוק באירופה וספק אם זה יקרה בעידן הנוכחי אלא אולי כאשר הטאנג יגיע בדור הבא שלו. אם זה מרגיע מישהו אז נאמר כאן כי גרסת הפלאג אין עברה מבחן ריסוק בסין וזכתה ל-5 כוכבים. המכונית מציעה שורה של מערכות סיוע לנהג לרבות התראה על מכונית בשטח מת, התראת סטייה מנתיב ללא תיקון, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום, מצלמות היקפיות ועוד והכול מסתכם לציון 6 של משרד התחבורה בסולם הבטיחות.

נסיעה והתנהגות כביש
כבר התרגלנו לנהיגה ונסיעה במכוניות חשמליות והעניין הזה ימשיך ללוות את כולנו בשנים הבאות ביתר שאת. הטאנג לא מפתיע בעניין ואיכות הנסיעה שלו טובה בסה”כ אם נישאר באזורי הנוחות שהמכונית מיועדת לה והכוונה היא לא לרדת לנסיעת שטח ולא להתחפש ללואיס המילטון למרות העוצמה של המנועים כי עדיף לוטאנג לשייט בנוחות בכבישים מהירים ולהתנהל בעיר בנוחות סבירה מפאת חישוקי הגלגלים והבולמים הקשיחים שלו. בדרך כלל הנסיעה שלו שקטה (פרט למהירויות נמוכות בהן המכונית מפיקה צליל אזהרה). עודף הכוח גורם למכונית להרגיש קלילה למרות שמשקלה מדלג מעל לשתי טונות ובמקרה של תפוסה מלאה עם מטען מאחור היא מגיעה למשקל כולל של קרוב ל-3 טונות ואסור לשכוח זאת ולהתפתות ללחיצות דוושה עמוקות או לאתגר את הרכב בפיתולים מהירים.

המכונית מציעה סוללה של 86 קוט”ש שעל פניו גדולה יותר מכל הסוללות שפגשנו לאחרונה שרובן ככולן סביב 77 קוט”ש. אבל צריכת האנרגיה איננה צנועה במיוחד למרות שהיצרן מדבר על טווח של 400 ק”מ בין הטעינות בתקן WLTP הרי שהצלחנו לסחוט 345 ק”מ בנסיעה משולבת שהייתה לעיתים מאומצת בכדי לחוש את התאוצה המובטחת של 4.6 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש.

ריגול קבוצתי
כבישי ישראל אינם שטופים באלפי טאנגים והסיבה ברורה ונעוצה בשתי סיבת עיקריות:
א. מחירה של המכונית חוצה את ה-300 אלף שקלים 
ב. לא כל אחד זקוק למכונית עם 7 מקומות ישיבה

רוכשי הטאנג הקימו ביוזמתם קבוצה פעילה מאוד בוואטסאפ וביקור חטוף בקבוצה באדיבות אחד מהחברים בה העלה שביעות רצון גבוהה מאוד מצידם של בעלי המכוניות למרות שהם מודעים היטב למגבלות של המכונית שבעיקר נוגעות לחוסר בשלות במערכות מסוימות כמו למשל אי התאמה לטלפונים, חוסר אפשרות קריאת צריכת הספק בזמן אמת וגם טעינה חד פאזית שמעלה את משך זמן הטעינה הביתית להבדיל מטעינה תלת פאזית.

לדעתנו, בהיעדר אופוזיציה אמתית של חשמלית 7 מקומות במחיר דומה וביחס לדרישות השוק למכוניות מהקטגוריה הזאת בפרט ולמכוניות חשמליות בכלל, הרי שהתמורה למחיר של הטאנג מצוינת. מדובר במכונית משימתית טובה והסיבה שמשפחות רוכשות אותה במקום מכוניות זוללות בנזין או מכוניות היברידיות שמוצעות במחירים דומים ויקרים יותר והחיסכון פחות טוב בהיברידיות מאשר בחשמל. אל תקחו את הכוח למקומות שבהם המכונית לא מיועדת להיות כמו טיולי שטח או ביצועי מסלול כי המשקל והמבנה שלה יהיו לרועץ, אבל סעו בה להנאתכם בנסיעות יומיומיות רגילות ובעיקר רגועות ותגיעו למסקנה שאנחנו הגענו אליה פרט לעובדה כי זהו רכב חשמלי 7 מושבים הזול ביותר בשוק.

BYD טאנג

אורך: 4.87 מטרים
רוחב: 1.95 מטרים
גובה: 1.72 מטרים
בסיס גלגלים: 2.82 מטרים
מרווח גחון: 18ס”מ
נפח תא מטען: 235 ליטרים (לפני קיפול מושבים) 940 ליטרים (בקיפול שורה שלישית)


מנוע: שני מנועים חשמליים
הספק: 518 כ”ס
מומנט: 69.3 קג”מ
הנעה: כפולה
סוללה: 86 קוט”ש
טווח נסיעה מוצהר: 400 ק”מ (345 ק”מ בפועל)

זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 4.6  שניות
מהירות מרבית: 180 קמ”ש

מחיר: 316,000 שקלים