$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מבחן: אאודי Q4 e-Tron

אאודי Q4 אי טרון החדש הוא קרוסאובר חשמלי סולידי ומהודר אבל בסביבה קשוחה

בועז קורפל
בועז קורפל  28.05.23 - 11:03

תגיות: אאודי

לכל מכונית באשר היא יש את הקהל שלה שמאופיין בדרך כלל בחתך אחיד לפי מאפיינים אישיים כמו גיל, מעמד, סגנון וסולם עדיפויות דומה. כך גם לאאודי Q4 החשמלית שנחתה אצלנו בעולם הרכב של ערוץ הספורט למבחן דרכים בן כמה ימים, מכונית שלא נהנתה בכלל מכמויות של מזל החל מלידתה. הנהגים שאוהבים את אאודי מגיעים בדרך כלל מתוך המותג עצמו והם רגילים ואוהבים את תפיסת העיצוב החיצוני והפנימי, את הממשקים של תפעול המכוניות ואת האיכות והיוקרתיות הספורטיבית של רוב הדגמים.

ה-Q4 הוצגה כאן לפני שנתיים יחד עם אחותה הספורטיבית ה-GT שבעצמה זכתה לכותרות נפלאות ובהמשך אף קטפה את תואר מכונית השנה בגרמניה ב-2022. אבל כאן בישראל, אנשי אאודי הבטיחו לכול העיתונאים שנכחו באירוע החשיפה של ה-Q4 כי זהו הקלף החזק האמתי שמביא בוננזה גדולה ותשובות טובות לכל מי שזקוק לרכב פרימיום קרוסאובר חשמלי משוכלל, מעוצב, בטוח ובעל טווח נסיעה ארוך.

אחרי ה-e-TRON המקורית שהייתה הסנונית החשמלית הראשונה, הנה מגיעה סוף כל סוף מכונית שבנויה על פלטפורמה חשמלית מלאה שנקראת MEB  והיא סוד הקסם של החשמליות הרבות לבית פולקסוואגן-אאודי-סקודה, וההתרגשות הייתה גדולה והציפיות רבות לנוכל שורה של גרסאות ורמות גימור עליהן דובר באותם ימים של תום.

אלא שאיש לא שיער כי חודשים ספורים אחרי האירוע הנ”ל תפרוץ מלחמה באירופה והעולם יעצור מלכת ותעשיית הרכב הגרמנית בעיקר תחטוף את אחת מסטירות הלחי הכואבות ביותר מאחר ומפעלים שונים של מערכות ורכיבים של המכוניות של תאגיד פולקסוואגן נמצאים באוקראינה המושבתת וגם משבר השבבים העולמי לא הסתיים ומהנדסי הקבוצה יחד עם מחלקת השיווק נדרשו לקבל החלטות אמיצות אודות גרסאות נטולות מערכות בגלל המחסור הקריטי הזה.

ברקס באספקות
המשמעות המידית של כל ההתרחשויות הנ”ל הייתה עצירה באספקות של המכוניות למדינות שונות וישראל היא אחת מהן. הציפייה נמשכה ימים ארוכים מאוד ורק בתחילת השנה החלו להגיע המכוניות הראשונות ואיתן כמה פשרות בגלל אותם אילוצים אם כי החבילה הכללית לא הייתה רחוקה במהותה מהדגם שהוצג. אותם הלקוחות שהוזכרו בתחילת הסקירה ימצאו כאן את רוב הפרמטרים שהם רגילים אליהם, אלא שהפעם הם משנים כיוון במידה מסוימת ומשאירים את הספורטיביות בצד וגם את חלק מהמערכות והמכלולים המוכרים כמו מושבים חשמליים מלפנים, תפעול מערכות בלחצנים ומתגים בהגה וגם הנעה כפולה על עקרונות טכנולוגיית הקוואטרו המיתולוגית.

DNA עם טוויסט חשמלי
החזות החיצונית משדרת נוכחות אלגנטית וחזקה של אאודי ואי אפשר לטעות בה ורק הגריל הקדמי האטום מסגיר את היותה חשמלית מובהקת. המכונית נמתחת לאורך 4 מטרים ו-58 סנטימטרים עם בסיס גלגלים של 2.76 מטרים, יותר ממשפחתית רגילה שמגיעה במקסימום ל-2.72 מטרים. עם רצפה שטוחה, הניצול של הנפח הפנימי מצוין והנוסעים מלפנים ומאחור נוחה ומרווחת כאשר תנוחת הנהיגה טובה מאוד והנהג נהנה מכמות גדולה של ביטחון עצמי גם בזכות ההגה החתוך מתחת ומלמעלה בכדי לאפשר מבט מלא על לוח השעונים הדיגיטלי שמעוצב בשפת אאודי קלאסית כמו מסך המולטימדיה ושאר הלחצנים והכפתורים של מערכת המיזוג ובחירת מצבי הנסיעה. הכפתור/לחצן היחיד שאיננו בנמצא הוא לחצן ההתנעה והכיבוי כי די בלחיצה על דוושת הבלם בכדי להעיר את המכונית לחיים וכאשר עוזבים אותה ויוצאים ממנה, היא מכבה את עצמה עד לנסיעה הבאה.

רשימת האבזור טובה מאוד וממשק התפעול במסך המולטימדיה (לא בעברית) קל להפעלה ואיכות ההקרנה על המסך טובה מאוד לרבות איכות הצילום של המצלמות שמקיפות את המכונית. למרות שאין ל-Q4 גג פנורמי, עדין כמות האור שנכנסת מבעד לחלונות טובה מאוד והתחושה היא שלא נוסעים במכונית אפלולית. מערכת השמע של סונוס עם שלל הרמקולים עושה עבודה טובה מאוד וגם רמת בידוד הרעשים החיצוניים גבוהה מאוד.

קשה להאמין שרוב המכוניות שתעלנה על הכביש תהיינה עם החבילה הבסיסית במחיר 290,000 שקלים וסביר להניח כי הלקוחות יבקשו את התוספת המתבקשת של חבילת Tech Pack במחיר של 28,000 שקלים נוספים שמציעה לוח שעונים דיגיטלי, תאורת LED מטריקס שניתנת לעיצוב אישי, תצוגה עילית עם מציאות רבודה, מערכת סאונד מרובת רמקולים ומצלמות היקפיות וגם מערכת ניווט עם עומסי תנועה לאלה שנמאס להם מ-Waze.

כמה יש בסוללה?
אחת הסוגיות המאתגרות שהאאודי e-TRON הראשונה התמודדה איתן הייתה טווח הנסיעה. האתגר היה לסחוט את הסוללה ולהתקרב לנתון המוצהר של היצרן וזה לא תמיד קרה בהצלחה. אאודי הוסיפה עדכון והאריכה את הטווח לאותן מכוניות, אבל במקרה של ה-Q4 מדובר בסיפור אחר. המכונית היא האחות של סקודה אניאק ושל פולקסוואגן ID5 ואסור לה להיות בעלת טווח נסיעה קצר מאלה ולפחות להציע טווח זהה. באאודי מצהירים על טווח מרבי של 511 ק”מ בין הטעינות, בנוסף טווח מרבי ממוצע של 592 ק”מ ומעל אלה טווח של 674 ק”מ בנסיעה עירונית בלב והכול בתקן WLTP. “נפח” הסוללה הוא 77 קוט”ש ובנתוני צריכת ההספק במבחן שלנו הגענו ל-16.8 קוט”ש ל-100 ק”מ, כלומר 458 ק”מ בין הטעינות ולטעמנו זהו טווח טוב מאוד.

עיון ברשימת הנתונים המשמעותיים של המכונית מראה כי היא יכולה לזנק מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 8.5 שניות וזה נתון יפה למכונית שמשקלה 2 טונות והמהירות המרבית שלה מוגבלת ל-160 קמ”ש. אם אתם מאלה שחובבים את הלחיצות המלאות על הדוושה בין הרמזורים, אז כדאי לדעת כי תצטרכו מפת מטענים מהירים באזור שלכם כי יכולת הטעינה של המכונית בעמדות מהירות מאפשרת לקבל 150 קילוואט-שעה ולמלא את הסוללה עד 80 אחוזים תוך חצי שעה בתנאים אופטימליים של עוצמת זרם במטען וטמפרטורת סוללה נכונה. אם כבר הגעתם הביתה וחיברתם אותה לכבל של העמדה הביתית, שם העבודה תתבצע בניחותא עם יכולת טעינה של 11 קילוואט-שעה שתמלא את הסוללה עד גדותיה תוך 8-9 שעות אם סחטתם אותה עד האלקטרון האחרון.

משפחתיות ופונקציונאליות
חובבי מכוניות ספורטיביות שיחפשו מענה לתשוקה שלהם באולם של אאודי, ידלגו על ה-Q4 ובצדק. היא נועדה להיות רכב משפחתי עם טווחי נסיעה ארוכים, נוחות טובה לארבעה נוסעים ואבזור איכותי עם חומרים באיכות גבוהה למכלולים שמהם היא עשויה. תא המטען שלה מאפשר 520 ליטרים הגיוניים וציון הבטיחות שלה בחו”ל 5 כוכבים ואילו כאן בישראל 7 מתוך 8 וזה נחשב טוב מאוד. איכות הנסיעה טובה ושקטה ותחושת הביטחון העצמי של הנהג מהטובות שפגשנו בזכות זווית ישיבה טובה וההגה המעוצב משאיר מקום לראות את כל הנתונים של לוח השעונים הדיגיטלי בכל מצב תצוגה שבחרנו.

נגיעה בדוושת הבלם והמכונית מוכנה לנסיעה חרישית והמשקל הגדול שלה מרגיש כמו נוצה אל מול המנוע האחורי שמספק 204 כוחות סוס ומומנט של 31.6 קג”מ. הנסיעה העירונית מדגדגת את הסוללה אבל הנסיעה בפיתולים בעליות לכיוון רמת הגולן הענישו אותה אבל בכל שלב לא הורגשה חרדת טווח כי בירידות הופעלה רגנרציה חזקה ששימחה את הסוללה באנרגיה טריה מהטבע.

המחיר של המכונית כולל חבילת התוספות איננו מהזולים בקטגוריה. האיחור הלא אופנתי שהמכונית הגיעה ארצה כשהיא חסרה חלק מהמכלולים המתבקשים בחתך הזה של המכוניות כמו מושבים חשמליים, גג פנורמי, מערכת בקרת שיוט חכמה שמופעלת בהגה ולא במנופים מאחורי ההגה כמו בדגמים הישנים, כל אלה קצת מקהים את עוקץ החדשנות אבל כשנוהגים בה ונהנים מהנסיעה זה נדחק הצידה. בשורה התחתונה, זה שהכבישים אינם מוצפים בדגם הזה היא ההוכחה שהיא מיועדת לאנשים מיוחדים שסולם הערכים שלהם לא מתעדף עיצוב צועק וגימיקים מכאן עד אינגולשטט אלא יותר פונקציונאליות ונסיעה נוחה ושקטה ובטוחה. לזה שהחרטום כולל ארבעה עיגולים שזורים זה בזה יש את המחיר שלו, תעשו את החשבון בעצמכם.

אאודי Q4 40
אורך: 4.588 מטרים
רוחב: 1.865 מטרים
גובה: 1.632 מטרים
בסיס גלגלים: 2.764 מטרים
משקל: 2,020 ק”ג
נפח תא מטען: 520 ליטרים
סוללה: 77 קוט”ש
טעינה מהירה: 150 קוט”ש
טעינה ביתית: 11 קוט”ש

מנוע: אחורי
הספק: 204 כוחות סוס
מומנט: 31.6 קג”מ
זינוק מעמידה ל-100: 8.5 שניות
מהירות מרבית: 160 קמ”ש מוגבלת
טווח נסיעה ממוצע: 521 ק”מ
טווח נסיעה במבחן: 458 ק”מ
ציון בטיחות חו”ל: 5 כוכבים
ציון בטיחות משה”ת: 7

מחיר: 290,000 ללא חבילת תוספות טק-פק
מחיר חבילת תוספות: 28,000 שקלים