$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הפוך קטן: WEY קופי 02 במבחן

הדגם השני במשפחת WEY הסינית מנסה לצמצם את המרחק הכלכלי מהקהל הישראלי חובב רכבי הפלאג אין הייבריד

עמית מרצ'לי  13.08.23 - 12:58
(צילום: רועי קור)
(צילום: רועי קור)

תגיות: wey

בכל הקשור להשפעותיו החיובית של הרכב החשמלי על העובר ושב, קיימת הסכמה רחבה גם בקרב גדולי הסולדים. אך זה עדיין מהווה אתגר ברמה המעשית, שכן שבנקודת הזמן הנוכחית אינו מתאים למרבית משקי הבית בישראל. לסוגייה זו בדיוק באה לפצות הנעה פלאג-אין היברידית, אשר מציעה שילוב יעיל בין מנוע בערה פנימית למערכת הנעה חשמלית המאפשרת נסועה לטווח של כמה עשרות קילומטרים. אלא שהטבות מס מפוקפקות שניתנו במרוצת השנים, מנעו מציבור רחב של משתמשים להתנסות בפתרון, וסימנו אותו כלא כדאי ביחס לאלטרנטיבות המקבילות.

מותג WEY, חטיבת היוקרה של ענקית הרכב הסינית גרייט וול מוטורס, נקרא על שם הבעלים של הקונצרן, ג׳ק וואי, ששם בו את שמו ומבטחו. בישראל ובשווקים נבחרים באירופה שווק עד כה דגם אחד בלבד. כעת מצטרף דגם נוסף, שני במספר, כשגם הוא על טהרת הפלאג-אין הייבריד, ומטרתו להנגיש את המותג לקהלים נוספים. בוואי בחרו ‏באסטרטגיית מיתוג מעט מבלבלת, לפיה הגידול בספרה אינו מתאר קפיצה בסגמנט או בטכנולוגיה. להפך, קופי 02 ממוצבת נמוך מאחותה ה-01 בהיצע הדגמים. סביבת המחיר דינאמית גם היא, ומתחילה היכן שרכבי פנאי עממיים מסתיימים, ומסתיימת היכן שרכבי פנאי פרימיום מתחילים. כעת נותר לנסות ולהבין, לאיזו קבוצה היא משתייכת יותר?

חזות והופעה
כשגמלה בליבם של אנשי גרייט וול מוטורס ההחלטה כי ברצונם לחדור לשוק האירופאי, הם ידעו שהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי רתימת טובי המעצבים, המהנדסים ומפתחי המוצר משורותיהם של מותגי הרכב המצליחים באירופה. עיצובית, הקופי 02 ממשיכה את שפת העיצוב של אחותה הגדולה, עם כי בהצלחה פחותה. פרופורציות המכונית השתנו כדי להתאים לצרכים משפחתיים, והגריל עצום המימדים של ה-01 הוצנע גם הוא, ונעשה סולידי יותר. התוצאה הסופית נאה, אך כבר לא תמשוך סקרנים ברחוב.

השוק הסיני אוהב אלמנטים נוצצים, ולא במקרה עיטורי אלומיניום רחבים ומבריקים נבחרו לעטוף את המכונית מכל פינה. אזכורים לסמל המכונית, מונומנט המוצב בכיכר עיר הולדתו של המייסד, פזורים במקומות רבים ומדגישים את הרצון של המותג הצעיר לשוות לעצמו אופי ומורשת ענפה כמו של מותגי היוקרה האירופאיים, גם אם בפועל עוד אין לו כזאת (נוסד בשנת 2016). רמת הכניסה ״פרימיום״ מאובזרת ביחידות תאורה קדמיות ואחוריות בטכנולוגיית LED, דלת תא מטען חשמלית, חיישני חנייה היקפיים וחישוקים בקוטר 19 אינץ'. רכב המבחן ברמת הגימור ״לקשרי״ מוסיף חלונות אחוריים כהים ומגדיל את קוטר החישוקים ל-20 אינץ'. גג שמש חשמלי מוצע כאופציה בעלות נוספת של כ-10,000 שקלים.

תא נוסעים ושימושיות
גם תא הנוסעים מציג דמיון מובחן לקופי 01, אך הפעם בצורה מוצלחת. במרכזו, מסך מולטימדיה בגודל 14.6 אינץ׳ השולט על פונקציות המכונית השונות. מתחתיו, מוצב לוח שליטה על בקרת האקלים בגודל 9 אינץ׳, ואת פרק המסכים חותם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 9.2 אינץ, ותצוגה עילית המוקרנת על השמשה. איכות המסכים טובה ותגובתיות הפקודות נאותה. בתנאים מסוימים יתכנו השתקפויות, אך אלה לא יפריעו לתפעול השוטף גם בזמן נהיגה. נקודה חשובה, נכון לזמן בו נכתב המבחן הקופי 02 אינה תומכת בקישוריות אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, עם כי אנשי וואי מבטיחים כי האפשרות תיפתח בהמשך על ידי עדכון לממשקי המסכים. לראיה, בקרוב יחלו לשווק את האחות הגדולה במשפחת הדגמים עם תמיכה בקישוריות לטלפון הנייד ישירות מהחברה, אשר תוצע גם ללקוחות קיימים שכבר רכשו את המכונית.

סביבת הנהג מוקפדת, איכות החומרים טובה וכך גם איכות ההרכבה, עם שימוש נרחב בדיפוני עור רכים למגע. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת, אך טווח הכיוון של ההגה פנימה והחוצה קצר, מה שמקשה על מציאת מיקום אידיאלי. קורות עבות מלפנים ומאחור מספקות שדה ראייה מוגבל, עליו מפצה מערכת מצלמות היקפיות יעילה. המושבים, אשר ברכב המבחן משלבים עור ואלקנטרה (בד בגרסת הכניסה), נוחים ומספקים תמיכה ראויה. הם גם מתכווננים חשמלית, מאווררים ומחוממים אך חסרים תמיכה לגב התחתון.

כבר מרמת הכניסה תמצאו תאורת אווירה פנימית, כניסה והתנעה ללא מפתח, מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, בלם יד חשמלי עם פונקציית אוטו-הולד ובקרת אקלים דו אזורית. רכב המבחן מוסיף על הקיים מערכת חנייה אוטומטית, תאורת אווירה מורחבת, מערכת שמע בעלת 12 רמקולים מבית ״אינפנטי״ (מערכת 10 רמקולים לא ממותגת בגרסת הכניסה) ומשטח טעינה אלחוטית. הודות לבסיס גלגלים של 2.74 מטר, הנוסעים בשורת המושבים השנייה ייהנו ממרווח טוב לשני מבוגרים. עוד תמצאו מאחור; יציאת מיזוג, משענת יד עם מחזיקי כוסות וצמד שקעי טעינה לטלפון הנייד. תא המטען הוא הנפגע העיקרי ממיקום הסוללות, נפחו 362 ליטר והוא אינו מכיל גלגל חלופי אלא ערכה לתיקון תקרים.

על הכביש
יחידת הכוח זהה בכל רמות הגימור; מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר המפיק 201 כ״ס ומתוגבר על ידי מנוע חשמלי בקיבולת 34 קוט״ש המפיק 161 כ״ס. בחשבון פשוט, הנתון המשוכלל מסתכם ל-362 כ״ס ומומנט מירבי של 51 קג״מ המועברים אל הגלגלים הקדמיים, ומאיצים את המכונית למאה קמ״ש תוך 6.6 שניות. בשיוט, הקופי 02 מרגישה זריזה ולרשות הנהג יעמוד שפע של כוח שיענה על כל צורכי ההתניידות היומיומיים. אלא שלא מדובר במכונית עם זיקה לכבישים מפותלים; ההיגוי מנותק, התגובה לנעיצת הדוושה מלווה בהשהיה ניכרת, ומערכת בקרת היציבות מתערערת לא פעם וגורמת לסחרור הגלגלים הקדמיים.

ההספק הגבוה והמומנט האדיר למול ההנעה הקדמית נמצאים בעוכריה, והתוצאה הסופית היא מכונית שתחת עומס רוצה מאוד לצבור מהירות, אך התגובה מהוססת. מעבר לים קיימת אופציה להנעה כפולה, שסביר להניח שמשפרת את התנהגות הכביש, אך אותה היבואן המקומי בחר לזנוח. המתלים מכוילים על הצד הרך, ומצליחים לטשטש היטב את תחלואי הכביש. עם זאת, הריסון לא מיטבי ובורות עמוקים או פסי האטה בולטים יגרמו מפעם לפעם לנדנוד המרכב. אנשי וואי נתנו דגש מיוחד לבידוד הרעשים; בצורה פאסיבית על ידי שימוש בחלונות קדמיים אקוסטיים, ובצורה אקטיבית על ידי מערכת אקטיבית לסינון רעשים, והוא אכן מוצלח.

היצרן מבטיח טווח נסיעה חשמלי מרשים של 124 ק״מ ומקיים. לצורך המחשה, אדם אשר הנסועה היומית שלו לא עולה על 100 ק״מ, ויש ברשותו יכולת להתקין עמדת טעינה ביתית, יוכל להיפרד מתחנת הדלק כמעט לחלוטין. יש גם תמיכה בטעינה מהירה (DC) עד להספק של 50 קילוואט, המאפשרת מילוי יעיל של 80 אחוז מקיבולת הסוללה תוך 38 דקות. טעינה בהספק ביתי (AC), תארוך כ-3 שעות. צריכת הדלק לעומת זאת, פחות מצטיינת; 11 ק״מ לליטר בסיוע הסוללה, ומתחת ל-8 ק״מ לליטר במצב בו הסוללה מרוקנת מאנרגיה. כמו עם כלים מחושמלים אחרים, הנתון הסופי מושפע רבות מאופי הנהיגה ומתנאים חיצוניים.

בסעיף הבטיחות, הקופי 02 מצוידת בכל המערכות המוכרות בשוק, וזוכה לציון המקסימלי של משרד התחבורה. בחודש נובמבר האחרון היא גם נבחנה במבחני הריסוק של היורו NCAP וזכתה לציון של חמישה כוכבים. מנגד, פעולת המערכות אינה מושלמת; שמירת הנתיב אגרסיבית ובקרת השיוט האדפטיבית לא תמיד הגיבה כראוי נוכח הכלים על הכביש. מעבר להתערבות המעט מוגזמת של המערכות השונות, הן גם נוטות להשמיע צפצופים ורחשים קנטרניים.

קפצו לקפה?
וואי קופי 02 היא כנראה אחת הדוגמאות הטובות ביותר בשוק לפוטנציאל החבוי בהנעת פלאג-אין הייבריד. הוורסטיליות שבנסועה חשמלית של למעלה ממאה קילומטר, בשילוב מנוע בנזין שמנטרל לחלוטין את חרדת הטווח, מציעה חבילה אטרקטיבית לרוכש. התחושות בתא הנוסעים, ובעיקר הדגש שניתן לאיכות הנסיעה ממצבות אותה גבוה יותר מהמקום בו נמצאים מותגי הרכב העממיים בסביבת המחיר שלה. מנגד, על אף ההספק המכובד, היכולת הדינמית אינה מרגשת ונתון צריכת הדלק לא חסכוני כמובטח.

גרסת הכניסה, שעלותה 240 אלף שקל, מתמודדת ראש בראש עם דגמי פלאג-אין עממיים דוגמת קיה ספורטאז׳ וטויוטה ראב 4. מול אלה הקופי 02 תתמודד בהצלחה, בעיקר הודות לטווח הנסיעה החשמלי הנדיב ולתחושה עשירה יותר בתא הנוסעים. רכב המבחן ברמת הגימור הבכירה כבר יידרש להתמודד מול מתחרות דוגמת וולוו XC40 ולקסוס UX. מולן, עדיין יעמוד לרשותו יתרון הטווח החשמלי, ולזה יצטרף גם מרווח פנים עדיף, אך האם זה מספיק כדי לשכנע את קהל הרוכשים הפוטנציאלי? נצטרך לחכות ולראות.

מחיר מכונית מבחן: 280 אלף שקל