$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

רכב פנאי קטן-גדול: יונדאי קונה החדש במבחן

רכב הפנאי הקטן של יונדאי כבר לא כל-כך קטן, במיוחד לעומת הבאיון והווניו. האם המידות החדשות יקרצו גם ללקוחות רכבי הפנאי הקומפקטיים? ומה עוד צריך לדעת עליו

רן סגל  10.11.23 - 04:30
(צילום: רן סגל)
(צילום: רן סגל)

יונדאי קונה בדור הראשון היה רכב פנאי קצת מוזר – העיצוב האצ'בקי ולא גבוה במיוחד אבל עם יחידת הנעה חריגה בנוף רכבי הפנאי הקטנים – 1.6 טורבו עם 177 כ"ס שהפכו אותו למטוס קטן ואם זה לא מספיק הוא גם הגיע עם הנעה כפולה. בהמשך הצטרפה הנעה קדמית וגם יחידת הנעה היברידית חסכונית, כשלאחר מתיחת הפנים פגשנו גם בגרסה החשמלית והבנזין התחזקה ל-198 כ"ס, משל הייתה הוט-האצ' קטנטנה, וזה עוד לפני שהזכרנו את ה-N הספורטיבית שלא נחתה בישראל.

טרם הוצג הדור השני של הקונה, יונדאי השיקה את הווניו הקטן ואחיו הקצת יותר גדול הבאיון, כך שהיצרנית פרסה ארסנל רכבי פנאי קטנים עם התאמה כמעט בפינצטה לכל לקוח. כשהוצג הדור השני, הוא כבר היה גדול מקודמו, מדגדג מלמטה את רכבי הפנאי הקומפקטיים. עד כמה זה הפך אותו למרווח, האם הוא שמר על מאפייני הניהוג של הדור הקודם ומה עוד השתנה?



תקציר

עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני אינו מסובב ראשים אך נאה והממדים נדיבים עם מרווח פנים מכובד. עיצוב הפנים מודרני עם הנדסת אנוש טובה.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה מאוד, אך בידוד הרעשים אינו מצטיין. רשימת האבזור והבטיחות טובה והופכת עשירה ככל שעולים ברמות הגימור.
ביצועים והתנהגות: הגרסה ההיברידית שנבחנה מספקת תחושה זריזה במתווה עירוני ותאוצות ביניים מספקות, אך צריכת הדלק לא מרשימה. התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת.
למי מתאים: לכל מי שמחפש רכב שימושי למשפחה, שאינו גדול במיוחד אך עדיין מרווח.
מחיר עדכני למועד המבחן: החל מ-144,900 ש"ח (רכב המבחן: 169,900 ש"ח)

עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני הוא מעיין שילוב בין הקונה היוצא, הבאיון עם הקווים הזוויתיים והסטאריה בעלת החזית העתידנית משהו. אגב, ישנה סבכה קדמית אקטיבית, הנפתחת ונסגרת בהתאם לצורך טמפרטורת המנוע, אך היא פחות אלגנטי מאלו של ב.מ.וו למשל וכשהיא פתוחה הרדיאטור חשוף לגמרי ואין שום בעיה להכניס יד אדם. בכל אופן, הקונה החדש לא מסובב ראשים, אבל הוא בהחלט נראה טוב.

עיצוב הפנים מבוסס על זה של האיוניק 5 – דשבורד ישר, קו פתחי המיזוג מול הנוסע, לוח מחוונים דיגיטלי ומסך המולטימדיה מחוברים להם יחדיו, ותחת המסך כפתורי התפריטים ובקרת האקלים. וכמו באיוניק 5, לא תמצאו את סמל יונדאי על ההגה אלא ארבע נקודות, מוזר. הנדסת האנוש טובה מאוד ואיכות החומרים וההרכבה טובה, אך דווקא משענות היד שבדלתות נעדרות כל ריפוד והתחושה לא תמיד נעימה.

מבחינת ממדים הוא ארוך מקודמו ב-14.5 ס"מ (435 ס"מ), רחב ב-2.5 ס"מ (182.5 ס"מ), גבוה ב-0.5-1.5 ס"מ (157-158 ס"מ) בהתאם לגרסה ובסיס הגלגלים ארוך ב-6.6 ס"מ (266.6 ס"מ). אלו מידות שקרובות יותר לסיאט אטקה מאשר לבאיון. הנתונים משתקפים במציאות עם מרווח פנימי טוב מאוד, גם כאשר הרכב היה מלא ב-4 נוסעים על כיסאות הבטיחות. היושבים מאחור ייהנו מפתחי מיזוג ושני שקעי USB, מרווחי רגליים וראש טובים מאוד, כשגם שלושה מבוגרים יוכלו להצטופף. תא המטען שצמח ב-92 ליטרים (466 ליטר בהיברידית שנבחנה, חסרת הגלגל החלופי) אכלס בקלות את הציוד לסופ"ש המשפחתי.

איכות נסיעה ואבזור
נוחות הנסיעה טובה מאוד. המושבים נוחים ותומכים גם לאורך זמן ובדרך עירונית הקונה מצליח להתמודד היטב עם שיבושים שונים כשגם אלו החדים נספגים וריסון המרכב טוב. התמרון העירוני טוב גם הוא ומחוץ לעיר הנוחות הטובה נשמרת כשבידוד הרעשים טוב אך לא מצטיין, בעיקר עקב רעשי צמיגים וכביש.

כיום הקונה מוצע ב-8 רמות גימור ולא נרחיב על כל אחת ואחת אך נציין שכבר מגרסת הכניסה ("פרימיום" עם מנוע 1.0 ליטר או "פריים" בגרסת 1.6 ל' או ההיברידית) ישנו מערך בטיחות מלא כולל בקרת שיוט אדפטיבית שפועלת בצורה טובה מאוד, לצד פריטים כגון מפתח חכם, חיישנים שונים, מצלמת רוורס, בלם יד חשמלי ועוד. החל מגרסת הפרסטיז' ישנה גם מערכת התרעת רכב בשטח מת כולל זיהוי תנועה חוצה מאחור עם בלימה והתרעת פתיחת דלת. ככל שתעלו ברמות הגימור תקבלו עוד אביזרי נוחות כגון כוונון חשמלי למושבים, תאורת אווירה, תא מטען חשמלי, גג פנורמי, ריפוד משולב עור וחימום במושבים.

ביצועים והתנהגות
הקונה מוצעת כיום עם מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 120 כ"ס, טורבו-בנזין 1.6 ליטר 198 כ"ס, ובגרסה היברידית בעלת מנוע 1.6 ליטר ו-139 כ"ס אותה בחנו. יחידת ההנעה פועלת בצורה חלקה ונעימה, היא מספקת ביצועים נאותים כל עוד אתם לא מאמצים אותה יותר מדי. היא מרגישה זריזה במתווה עירוני או פרברי, וגם תאוצות ביניים יתבצעו בצורה מספקת, אך ללא תחושת הדחף של מנוע הטורבו החזק.

תיבת 6 ההילוכים כפולת המצמדים פועלת בצורה חלקה ברוב המקרים. שימו לב שלמנופי השליטה בהיברידית תפקוד כפול – כשאתם במצב "אקו" הם משמשים לבחירת עוצמת הבלימה הריגנרטיבית, אגב בחירה בעוצמה 3 המרבית ולחיצה ארוכה על מנוף ה"מינוס" תביא את הרכב לכדי עצירה מלאה. במצב "ספורט", מנופי השליטה ישמשו לטובת החלפת ההילוכים.

התנהגות הכביש של הקונה הייבריד בטוחה ונשלטת, תגובות השלדה טובות והרכינה סבירה לגמרי. ההיגוי מדויק, אך הוא חסר היזון חוזר כמו גם הבלמים שעושים עבודתם נאמנה אך הם חסרי תחושה. ניכר כי בכיול מתאים, הפלטפורמה מסוגלת להתמודד עם יותר כוח. בסיום המבחן, צריכת הדלק עמדה על כ-16 ק"מ לליטר. לא נתון מבריק, אך מהיכרותנו יתכן וככל שהמנוע יצבור קילומטרים, כך גם תשתפר צריכת הדלק.

סיכום
בהשקה המקומית לדור השני של הקונה, אנשי המותג יצאו בהכרזה - "זה יהיה רכב הפנאי הנמכר ביותר בישראל". ידוע כמובן למי ניתנה הנבואה ואולי מדובר היה רק בהצהרת כוונות, אך בכל זאת ניתן להגיד בביטחון, שהדור השני מציג שיפור משמעותי כמעט בכל הסעיפים. הקונה החדש מרווח יותר ושימושי למשפחה, הוא מאובזר היטב, התנהגות הכביש בטוחה ונוחות הנסיעה טובה מאוד. מאידך, צריכת הדלק בהיברידית לא טובה יותר מהמתחרים בעלי הנעה דומה כמו טויוטה יאריס קרוס או אלו מונעי הדיזל כמו פיג'ו 2008. כך או אחרת, מדובר ברכב פנאי מוצלח, שיכול לקרוץ גם למתעניינים ברכבי הפנאי הקומפקטיים שמחירם האמיר בשנים האחרונות.