$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

תסמונת האחות הגדולה: יונדאי i30 N במבחן

ה-i30 חוזרת אלינו לאחר כ-3 שנים, מתוחת פנים ובגרסת N הספורטיבית שעברה השבחה וגם קיבלה תיבה אוטומטית. האם היא טובה יותר מבעבר?

רן סגל  07.12.23 - 16:47
(צילום: רן סגל)
(צילום: רן סגל)

יונדאי i30 בדור השלישי שווקה בישראל לזמן קצר יחסית, ולמרות שהיא הרשימה במבחנים השונים המכירות לא המריאו כמצופה. גם גרסתה הספורטיבית והמוצלחת, ה-i30 N שהגיע לכאן ב-2019 לא זכתה להצלחה למרות ביקורות מצוינות, כי בישראל כמו בישראל, כנראה שלתיבה הידנית יש יותר חסרונות מיתרונות – תשאלו את פיג'ו 308 GTi המעולה או את כמות המכירות של סיאט לאון קופרה שנמכרה כאוטומטית בלבד.

אנשי היבואנית לא לקחו סיכון והשיווק הופסק, אך עם מתיחת הפנים והגעתה של תיבה אוטומטית (כפולת מצמדים), הניצוץ חזר ומה אם לא גרסה ספורטיבית משובחת כדי לשפר את תדמית הליסינג שדבקה ביונדאי וה-i30 N חזרה לארץ הקודש בלי הדוושה השלישית, אותה הם שמרו לאחות הקטנה. ורגע לפני שנתחיל, וידוי קטן - הח"מ בחן את ה-i30 N מיד אחרי שנעקר בכוח ממושב הנהג של ה-i20 N. ההשוואות לא איחרו לבוא.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני אינו צעקני מדי וגם לא מסובב ראשים בצבע שאינו התכלת האופייני, עיצוב הפנים שגרתי ואיכות החומרים ממוצעת לקטגוריה. המרווח טוב ויספיק למשפחה צעירה, אך אין כאן מיזוג לאחור.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה וגם בידוד הרעשים, אך כושר התמרון מוגבל עקב זווית הפניית הגלגלים.
ביצועים והתנהגות: מסמנת V על כל מה שצריך עם מנוע גמיש וחזק, תיבת הילוכים מהירה, שלדה בעלת היזון חוזר ובלמים מצוינים, אך התחושה היא שנדרש לדחוק בה כדי להפיק את המיטב.
למי מתאים: למי שרוצה לשלב בין שימושיות משפחתית ונסיעה יום-יומית, לסופ"ש ספורטיבי באחד המסלולים.
מחיר עדכני למועד המבחן: 269,900 ש"ח

עיצוב ותא נוסעים
משהו במפגש הראשוני עם ה-i30 N לא יצר את ההתרגשות הזכורה לי ממפגשים עם ספורטיביות אחרות או לפחות כמו בפעם הראשונה שפגשתי בה לפני למעלה מ-4 שנים. העיצוב כבר לא מודרני כבעבר ורק הגימורים האדומים והחישוקים המהממים מושכים את המבט, אלמלא צבע התכלת האופייני, כנראה שעוד רבים לא היו שמים לב אליה. אם זה טוב או רע, הפינה לשיפוטכם.

עיצוב הפנים גם הוא כבר לא כשהיה, ומסך המולטימדיה הגדול יותר הוא ההבדל הבולט ("10.25 לעומת "8 בעבר). לא מדובר חלילה בתא נוסעים מכוער או כזה שלא נעים לשהות בו, אך הגיל מורגש, לבטח לעומת אחיות צעירות כדוגמת האלנטרה או האיוניק 5. איכות החומרים טובה, אך לא משהו בולט לטובה בקטגוריית הקומפקטיות.

המרווח ליושבים מלפנים טוב מאוד עם מושבים ספורטיביים, תומכים ונוחים. שלושה יצליחו להיכנס מאחור, אך מרווח הברכיים מוגבל וגם פתחי המיזוג נעדרים כאן, בדיוק כמו בדגם טרום מתיחת הפנים. תא המטען גם הוא נותר שימושי כבעבר עם אותו מוט מייצב שיפריע רק אם תקפלו את המושבים.

איכות נסיעה ואבזור
נוחות הנסיעה בעיר טובה, עם שיכוך טוב משמעותית משל האחות הקטנה והיא בהחלט יכולה לשמש כרכב יום-יומי, אך בכל זאת הערה – כושר התמרון גבולי עקב זווית הפניית גלגלים צרה. הנוחות הבין-עירונית טובה גם היא עם בידוד רעשים טוב מאוד.

ל-i30 N רמת גימור אחת ועשירה למדי, היא אומנם מוותרת על בלם יד חשמלי ופתחי מיזוג לאחור כמו בגרסאות הרגילות שבניכר, אך היא מצוידת למשל במושבים מתכווננים חשמלית עם זיכרונות לנהג, הם וגם ההגה מחוממים, יש גג פנורמי ולא מעט מערכות בטיחות מתקדמות ואקטיביות, אבל בלי בקרת שיוט אדפטיבית משום מה.

ביצועים והתנהגות
ל-i30 N המחודשת מנוע זהה בנפח 2.0 ליטר שמספק 280 כ"ס (5 כ"ס יותר מבעבר), נתון ממוצע לקטגוריה - הונדה סיוויק Type R עם 329 כ"ס, הקופרה לאון והמגאן RS עם 300 כ"ס ופולקסווגן גולף GTI וסקודה אוקטביה RS עם 245 כ"ס. המנוע גמיש ולא מורגש מחסור בכוח וגם מערכת הפליטה האקטיבית תורמת את שלה עם סאונד ספורטיבי שמתעצם בהתאם לבחירת הנהג עד כדי פצפוצים עצבניים בכל הורדת הילוך. צריכת הדלק עמדה על כ-8 ק"מ לליטר.

תיבת ההילוכים כפולת מצמדים עם 8 הילוכים והיא פועלת בצורה טובה, מה שמוציא את העוקץ מהתחושות המצופות בכל העברת הילוך. גם מעבר למצב הידני (עם דחיפה קדימה כדי להוריד הילוך ואחורה כדי להעלות) לא מכניס לאווירה; אולי זה שוב הגעגוע לגיר הידני הישן והטוב טרום מתיחת הפנים או לזה של האחות הקטנה...

בכל מקרה, שילוב המנוע-גיר מספק נתון ההאצה ל-100 קמ"ש של 5.4 שניות (קיזוז מכובד של 7 עשיריות השנייה מהדגם הידני טרום מתיחת הפנים), זהה לסיוויק Type R החזקה והקלה. אגב, ה-i30 N לא מרגישה כבדה חלילה, אבל לא תהנו בה סתם בין כיכרות או באיזה מחלף שגרתי, היא כאילו קוראת לנהג/ת לדחוק בה יותר ויותר, וכדי ממש ליהנות, גם למשוך את הסל"ד גבוה יותר ובהתאם המהירות עולה ועולה - אין ספק שהיא תפרח במסלול המרוצים החביב עליכם בזכות כניסה מהירה לפניה, מערכת בלמים משובחת (360 מ"מ מלפנים, לעומת 345 מ"מ בעבר) ואחיזה טובה, כשעל הכל מנצח בורר מצבי הנהיגה עם מצב N הספורטיבי ביותר לצד מצב בהתאמה אישית כמעט לכל פרמטר ברכב (מנוע, גיר, בולמים, היגוי, בקרת יציבות, דיפרנציאל ולמערכת הפליטה) ויש גם כפתור קסם קטן בשם NGS, ממש על ההגה, ולחיצה עליו תשחרר לכם למשך 20 שניות את כל, אבל את כל מה שיש לרכב הזה להציע, וזה כיף מאוד. רוצים שוב? תמתינו 40 שניות.

סיכום
יונדאי i30 N המחודשת השתדרגה בכמה סעיפים לעומת קודמתה. בפן השגרתי היא שומרת על הנוחות הטובה והשימושית המשפחתית, עם אותן הערות כגון היעדרם של פתחי המיזוג לאחור, כשהפעם יש לה גם מערכת מולטימדיה טובה יותר ותיבה אוטומטית שהופכת אותה מתאימה יותר להתניידות יום-יומית ולאופי הנסיעה בישראל עמוסת הפקקים. גם בפן הספורטיבי, היא שומרת על אותם מאפייני ניהוג – היא נכונה להיכנס לפניות ויכולה להגיע אליהן מהר יותר בזכות מערכת בלימה משודרגת. אך כאן, דווקא אותה תיבה אוטומטית אינה עומדת לזכותה ומשהו בחיבור לנהג נפגע, גם כשעוברים למצב הידני. פה בדיוק נכנסת האחות הקטנה i20 N, ואם אין לכם צורך במושב אחורי מרווח יותר אבל כן רוצים לשים דגש על חיבור נהג-מכונה, היא תתאים לכם יותר. אך כאמור, בדיוק כמו עם מרבית רכבי השטח, אנו לרוב לא מנצלים את יכולתם במהלך השבוע ודווקא מחפשים את הנוחות בנסיעה ובתפעול, וזהו בדיוק סוד הקסם שלה.