$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

דוגמן מחוספס עם גנים קרביים: פורד ריינג'ר ראפטור במבחן

אחרי ה-F-150 ראפטור, חטיבת הביצועים של פורד קבעה סטנדרט חדש בעולם הפיק אפ עם האח הקטן והעצבני. צפו בוולוג

כפיר כשריאן ובועז קורפל
כפיר כשריאן ובועז קורפל  05.02.24 - 13:41
(צילום: ורדית אלון-קורפל)
(צילום: ורדית אלון-קורפל)

קטגוריית הטנדרים הקטנים (יחסית) בעלי כושר העמסה של כטונה אחת הלכה והצטמצמה עם השנים – אחנו עוד זוכרים את מאזדה BT50, ניסאן נבארה, פיאט פולבק, ואפילו את מיצובישי טרייטון שלא שב אלינו בדור חדש. לצידם טויוטה היילקס ואיסוזו די מקס שמרו על מעמדם, כשסאנגיונג מוסו וקיה K2500 מזדנבים מאחור.

הקטגוריה הזו גם הפכה לאופנתית ונוצצת, עם כמה דגמים שלא רק מסוגלים להיות רכב עבודה, אלא גם לספק יכולת שטח לא רעה בכלל והופעה מסובבת ראשים. בזמנו, עשתה זו כלמוביל עם גרסת ה"דקאר פרו" של הטרייטון, אך מאז זכינו לקבל את ג'יפ גלדיאטור לועס הסלעים, שברולט זרקה פה כמה יחידות של הקולורדו ZR2, האמארוק שמספק נוחות נסיעה ותא נוסעים בתחושה כמעט משפחתית ומבוסס על הריינג'ר של פורד שמאפשר עכשיו להצטייד בטנדר של המותג האמריקאי ללא צורך ברישיון C1.

מושא המבחן הוא לא אחר מגרסת הראפטור שנחתה בישראל בשנה שעברה והקדימה את הגרסאות הרגילות, הוא מתחרה למעשה מול אותו שברולט קולורדו ZR2 ומול טויוטה היילקס GR Sport (מול הראם TRX שמגיע לכאן בייבוא מקביל עומד ה-F-150 ראפטור הגדול יותר מהריינג'ר)

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: קשוח, ספורטיבי ומסובב ראשים. תא הנוסעים באווירה דומה, כשהנדסת האנוש לא תמיד מצטיינת.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה במתווה עירוני ובשבילים טובה מאוד, רשימת האבזור מכובדת
ביצועים והתנהגות: הביצועים הרבה יותר ממספקים, בכביש או בשטח. התנהגות הכביש בטוחה, אך הורגשה דעיכה בעוצמת הבלמים.
למי מתאים: אוהבים לטייל בשטח אבל צריכים יותר מקום? אוהבים גם ביצועים? יש לכם רק רישיון B? זכיתם
מחיר עדכני למועד המבחן: 475,000 ש"ח

עיצוב ותא נוסעים
הריינג’ר ראפטור הגיע למבחן בצבע כתום מיוחד, עטוף במדבקות, חישוקי "17 וצמיגי "33 שכבר גרמו לכל אחד לסובב את הראש אחריו. מדרגות צד מקוריות ופתחי הפליטה הכפולים תורמים למראה ויחד עם מיתוג FORD לרוחב הגריל שסחטו כל טיפת מאצ’ואיזם ברדיוס של קילומטרים.

העיצוב בתוך המכונית ממשיך את החוויה הקשוחה-ספורטיבית עם מושבים קדמיים גדולים ותומכים ועליהם עיטורים בגוון כתום עם הכיתוב “ראפטור”, יש גם מסגרות כתומות לפתחי המיזוג והאווירה הכללית בחלקו הקדמי טובה מאוד. המושב האחורי יאכלס בנוחות שני מבוגרים והם ייהנו מפתחי מיזוג ושקעי טעינה לטלפון שנמצאים גם בחלק הקדמי לרבות משטח טעינה אלחוטי.

הנדסת האנוש טובה ברובה. המסך המרכזי האנכי ("12) מתפקד במהירות ומגיב טוב לכל נגיעה ושיטוט בתפריטים והמעבר בין התכונות קל ופשוט אם כי כל הסיפור לא מדבר בעברית, אך לפחות כולל קישוריות מלאות לנייד. ישנה שורה של מפסקי פיקוד בחלק העליון לטובת התקנת מערכות חיצונית לבחירתכם. יש גם הפרדה ברורה בין בורר מצבי הנהיגה, כפתור הווליום וידית ההילוכים, אך זו האחרונה פחות מוצלחת עקב משבת נסתר בחלקה העליון ולא כזה שנמצא בצד שמאל למשל ובנוסף התחושה שהיא מחייב רמת דיוק עדינה בכל מעבר בין מצבי הנסיעה קדימה-אחורה, אגב בצידה השמאלי תמצאו כפתור לנהיגה במצב הידני שלא ממש נוח.

איכות נסיעה ואבזור
סעיף זה יכול להכיל המון שורות, בהתאם לכל מצב של המכונית בכביש וגם בשטח, אז במקום לקבל כאן רשימה ארוכה וכל מיני תפריטים, נחלק זאת לנסיעת כביש ושטח. נסיעה בכבישים סלולים היא חוויה בפני עצמה - המנוע נוהם ומשדר נוכחות לסביבה כאשר תגובת הדוושה חדה יחסית והמכונית יודעת לזנק ולנצל את המומנט שלה היטב (49.1 קג"מ). הצמיגים הגדולים ומערך המתלים והבולמים שהוגדרו למצב הרך ביותר מגהצים את כל מה שנראה לעין וגם מה שלא. שדה הראייה טוב בעיקר בזכות הגובה ומערך המצלמות מסייע בתמרונים בחניות בצורה טובה, ומי שירתמו לו נגרר כלשהו יוכלו להיעזר במצב ייעודי; אך גודלו גם מהווה אתגר רציני במקומות מסוימים מהם עדיף להימנע כמו חניונים תת קרקעיים למשל.

שורת הפינוקים כוללת מערכת סאונד איכותית של באנג & אולפסון, ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים עם חימום גם להגה, שקעי חיבור לטלפון ושקעי אספקת כוח בדופן תא המטען שמקבל תריס גלילה חשמלי  מקורי. חבילת הבטיחות של הריינג’ר ראפטור מרשימה, עם כל המערכות המקובלות וגם בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת רכב בשטח מת, זיהוי תנועה צולבת ובלימה בנסיעה לאחור ואף התרעה על שכחת ילד, כשהוא זכה בציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי, מרשים עוד יותר בסגמנט המסחרי.

ביצועים והתנהגות
כמות המצבים השונים וההצלבה בין התכונות של המנוע, מערכת ההעברה ותוואי השטח הפכו אותנו למאבחני התנהגות של ממש. הראפטור לא נבחן תחת נשיאת משא ומטען (650 ק”ג) או גרירה של עגלה עם זוג אופנועי שטח ומי שעושה זאת על בסיס קבוע יצטרך להסתפק במנוע V6 בנפח 3.0 ליטר ורק 292 כ"ס, אך אל-חשש לצאת לעקיפות בכבישים מהירים כאשר הראפטור עט על הטרף ומכריע אותו בקלות.

הגה הספורטיבי משהו  כולל מנופי הילוכים מאחוריו לשליטה על תיבה אוטומטית עם 10 הילוכים, תיבת ההעברה להנעה הכפולה מעבירה את הכוח לגלגלים האחוריים, אבל אפשר לשלב למצב אוטומטי או לחלק אותו לכולם כדי לשפר את הביצועים מול מכשולים בשילוב למצב High או Low. יש כמובן גם בורר מצבי הנהיגה - לרבות ספורט, בוץ, שטח חלקלק והמצב הקרבי מכולם שנקרא "באחה" שמיועד לנסיעה מהירה במרחבים כשהמכונית “מרחפת” מעל השטח ונעזרת במתלים הקדמיים הנפרדים, בולמי הזעזועים המתכווננים, סרנים במפשק רחב במיוחד בהשוואה לאח השגרתי שלו, ויש גם אפשרות נעילת דיפרנציאל אלקטרונית ושינוי הגדרות קשיחות הבולמים ולא פחות מארבע רמות צלילים של מערכת הפליטה בלחיצת כפתור מההגה היישר לאוזניהם של הנהג ודיירי הסביבה.

לקחנו את הטורף המסחרי לכבישים מהירים ומפותלים ולשבילים זרועי מהמורות ושלוליות והוא עמד (מה זה עמד, דהר!) בכבוד בכל המשימות כשהוא מנתק את הקושי של השטח מהנוסעים ויוצר חוויית נהיגה ונסיעה אחרת, על סף התחושה שהוא בלתי ניתן לעצירה. נסיעה מהירה בשטח מעלימה לגמרי את כל מה שמתרחש מתחת לגחון והחוויה מרשימה. בקיץ זה יתורגם לענני אבק, אבל עכשיו – ממטרי בוץ שעפים לכל עבר. הפיתוי למעשי שובבות כמו פתיחת מערכת הפליטה למצב באחה רעשני היה גדול; ברור שלא עמדנו בו.

כאשר עוזבים את הכביש והשבילים ויורדים לשטח, מומלץ לכוון את ההגדרות בהתאם ולהשתמש בכל ארסנל המערכות. אין קיצור דרך אחד שיעשה את זה בלחיצת כפתור פשוטה אבל זה חלק מהחוויה וכך יש לעשות זאת, יאמרו אנשי השטח המנוסים. הריינג’ר ראפטור נועד לנסיעה בשטח טרשי וחולי וגם במקומות זרועי שלוליות ובוץ. התקופה הזו של השנה סיפקה לנו הכול ובכל פעם יצאנו בצהלות שמחה. למרות מרווח גחון מרשים (27 ס"מ), זוויות הגישה (32 מעלות) והנטישה (24 מעלות) לרבות זווית הבטן שלו (24 מעלות) שמות אותו במקום אחר מהברונקו שמתהדר בצמיגי "37 סופר אגרסיביים שמחפים על כל דבר אחר. כאן המצב שונה ועדיף לתת למערכת זחילת הסלעים לעשות את העבודה במקומות המתאימים.

התנהגות הכביש והשטח של הריינג’ר ראפטור טובות וההגה מדויק בתפעולו ובתחושותיו אך לעומת זאת ניכר כי חסרה עוצמה בבלימה והמערכת הקיימת עובדת קשה ובמקרים של עומס מלא גם זה חייב להילקח בחשבון ולהשפיע על התפעול תוך שמירה על מהירויות רגועות הרבה יותר. לכל המשימות הללו יש גם חשבונית שמגיע בדמות צריכת דלק רעבתנית של 5.1 ק"מ לליטר. אם קניתם את הטנדר הזה בשביל לחסוך, אולי כדאי שתחפשו F-150 לייטנינג.

סיכום
יצרניות שונות בעולם פוזלות לתת-קטגוריית רכבי השטח או הטנדרים "המשופרים" מבית. זהו כמובן סגמנט שלא יציף את כבישי העולם, אך כמו מכונית יוקרה מיוחדת, גם הטנדרים האלו יוצרים קצת נחשקות גבוהה.

רכישה של ריינג’ר ראפטור היא קנייה אמוציונאלית. הרי ריינג’ר רגיל יספק את כל הדרישות היום-יומיות של כל אחד, כשגם טיולי שטח רגילים הם חלק מובנה בתפריט שלו. אבל הקסם נמצא כאן בעיצוב, במכלולים המשודרגים, ובעיקר ברושם המאצ’ואיסטי שהוא יוצר, וגם מקיים. כשאל העיצוב והנוכחות מצטרפת חווית הנסיעה ההרפתקנית בשטח יחד עם אבזור ברמה גבוהה.

נכון, הוא לא מרגיש בנוח במקומות צפופים, הנדסת האנוש דורשת קצת הסתגלות, והמחיר הגבוה מצדיק לדעתנו אבזור "מלא מלא", כמו למשל עיסוי במושבים, מדרגות צד חשמליות נשלפות, תצוגה עילית ולא היינו מתנגדים (בהשקעה לא גדולה) לתרגום לעברית של התצוגות השונות. ולמרות זאת, ממש לא היינו מתנגדים לשמור אותו אצלנו, לפחות לעוד כמה ימים...