$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

על מי אתה מאיים? BYD SEAL במבחן

מכונית חדשה הצטרפה לקטגורית הסדאן חשמליות שהולכת ומתפתחת. מה צריך לדעת על "כלב הים" הסיני? צפו בוולוג

כפיר כשריאן ובועז קורפל
כפיר כשריאן ובועז קורפל  07.02.24 - 07:05

נתוני המכירות של תחילת 2024 בישראל מצביעים על שתי מגמות מאוד ברורות וייתכן שאף קיים קשר ביניהן. פלח היוקרה המסורתי צנח בלמעלה מ-50% וקטגוריית החשמליות טיפסה לכמעט 25% מסך כל המכוניות שעלו על כבישי ישראל בתחילת השנה עם לא מעט דגמי "פרימיום טק" חדשים.

הדגם החדש של BYD שהושק כאן לפני מספר שבועות מותח קו מקשר בין שני הנתונים הללו. ליצרנית הסינית כבר יש דגם סדאן שנמכר בישראל, HAN, אך הוא שייך לקטגוריה אחרת עם כוח מנועים לא שפוי ומחיר מאתגר שהפך אותו לנדיר במחוזותינו, כשרק 66 מכוניות מהדגם הזה נמכרו כאן (נכון לכתיבת המבחן). ה-SEAL הצחורה שהגיעה אלינו למבחן שייכת לקטגוריית המשפחתיות הגדולות (רכב מנהלים) עם בסיס גלגלים גדול של 292 ס"מ ואורך כולל של 480ס"מ.

כלב או אריה הים (בהתאם לאסכולה ממנה אתם באים) מנסה לרקוד כאן על כמה חתונות. למרות שיש כאן לסיל תחרות מול טסלה מודל  3 כמובן, אך גם מול יונדאי איוניק 6 ואקספנג P7 כמובן, היא לא עמוסת גימיקים ומנסה לפנות גם אל ליבם של לקוחות סולידיים, שלא הלכו שבי אחרי הקרוסאוברים השונים, והגיע זמנם לשדרג את הטויוטה קאמרי או היונדאי סונטה ההיברידיות או כאלו שגם נטענות כמו סקודה סופרב, או בכלל כל דגם אחר שקפא על השמרים בשנים האחרונות ולא עבר חשמול כלשהו כמו מאזדה 6 למשל.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב הכללי מוכר למדי ומזכיר חשמליות סדאן אחרות, תא הנוסעים איכותי, רק צריך להתרגל להנדסת האנוש.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה בעיר טובה אך לא מצטיינת, מחוץ לעיר המצב משתפר. רשימת אבזור הנוחות והבטיחות ארוכה.
ביצועים והתנהגות: גרסת ההנעה האחורית תספק שפע של ביצועים, טווח נסיעה שימושי והתנהגות כביש בטוחה ונשלטת.
למי מתאים: לכל מי שעבורם מכונית היא קודם כל סדאן וכעת הם בשלים לעבור להנעה חשמלית.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-216,990 ש"ח (רכב המבחן 216,990 ש"ח)

עיצוב ותא נוסעים
חזית המכונית עם כמה אלמנטים מתוחכמים כמו תאורה קדמית בעיצוב זוויתי ואנימציה בפתיחה ונעילת הרכב, תאורת יום "מפוספסת", חישוקי הגלגלים המעוצבים ("19) הותאמו לרוח החשמלית-אווירודינמית שהמכונית מבקשת להעביר כמו גם ידיות הדלתות הנשלפות, ומאחור חתימת תאורה ייחודית. האלמנט המוזר ביותר הוא הדיפיוזר האחורי שנראה כמו משהו שהודבק לתחתית המכונית בחוסר טעם. בשורה התחתונה מדובר במכונית אלגנטית, אך נטולת אופי ומזכירה כמעט כל סדאן חשמלית אחרת.

בפנים האווירה הייטקית ומינימליסטית ובהתאם לסדרת הים של BYD יש כאן כל מיני אלמנטים כמו למשל קווי "זנב לוויתן" בהגה. נתרשם מפתחי מיזוג נסתרים, מסך המולטימדיה ("15.6) המסתובב והמוכר. איכות החומרים וההרכבה גבוהה עם שילוב חומרים מוצלח.

מלפנים המושבים נוחים, ומאחור מרווח ונוח לשני מבוגרים, אך האבזור מינימלי וכולל שני שקעי טעינה ופתחי מיזוג קטנים, מה שיעמוד למבחן בקיץ הישראלי עם הגג פנורמי. הוא אומנם מסנן קרינה אך במקום וילון נגלל חשמלי יש סוכך מקורי להתקנה ידנית המחולק לחלק הקדמי והאחורי.

עוד ענייני הנדסת אנוש נוגעים למשל לשינוי כיוון זרימת האוויר שמתבצע דרך מסך המולטימדיה, כמו כמעט כל שאר הפונקציות ברכב. גם שדה הראייה אינו מצטיין עקב שטח שמשה קדמית ואחורית שאינו גדול יחד עם קורות צד עבות.

תא המטען בנפח 400 ליטר שימושיים למדי, כאשר מלפנים מציעה המכונית תא אחסון נוסף של 53 ליטר שיספיק לתיק גב או לאחסון כבל הטעינה אם אתם מעדיפים.

איכות נסיעה ואבזור
כאשר מדברים על מכונית משפחתית גדולה איכות נסיעה זה כמעט דבר מחייב ומערך המתלים עושה עבודה יעילה בהתמודדות עם משקל הרכב כולו. אומנם פסי הרעדה ושברי בורות ביוב יורגשו במתווה עירוני, בעיקר ליושבים מאחור, אך בדרך בין-עירונית ומהירה הסיל תרגיש יציבה ובטוחה, כשבידוד הרעשים טוב אך בכל זאת רעשי כביש מכיוונם של הצמיגים וחישוקי ה-"19 מצליח לחדור לרכב, אך לא באופן מטריד.

כלב/אריה הים החדש לא מביא איתו פריצת דרך באבזור והוא תואם לסטנדרט שהתרגלנו לקבל מהיצרניות הסיניות כמו למשל ריפודי עור, חימום ואוורור למושבים, מערך מצלמות היקפיות, שני משטחי טעינה אלחוטית שעושים עבודה טובה ומערכת שמע Dynaudio עם 12 רמקולים ואיכות סאונד טובה מאוד. יש גם מפתח חכם NFC שאפשר לשמור בארנק ואפליקציה לשליטה מרחוק. פריטים אלו ועוד כמה בגרסת ההנעה הכפולה כמו תצוגה עילית למשל, משלימים חוויית נסיעה ומציבים את הסיל באותה שורה עם המכוניות שמולן היא מבקשת להתמודד.

מערכות הבטיחות של כלב/אריה הים זיכו אותו בציון גבוה בארץ (8) ובחו”ל (5 כוכבים במבחן ה-Euro NCAP) וכוללות את כל מה שמקובל היום יחד עם מערכות מתקדמות נוספות להתרעה ומניעת תאונה גם מהצדדים ומאחור.

ביצועים והתנהגות
לגרסת ההנעה האחורית הנבחנת הספק של 312 כ"ס, שהם די והותר לשימוש היום-יומי של כל אחד מאיתנו, ועם 5.9 שניות מעמידה ל-100 קמ”ש, כל חובב תאוצות ימצא את מה שהוא צריך בלי להיכנס לסחרורים מיותרים. למעוניינים נספר שיש גם גרסת הנעה כפולה עם 530 כ"ס ו-3.8 שניות ל-100קמ"ש. נציין כי בכל פעם שעצרנו ברמזור וחזרנו לדוושת התאוצה הרגשנו השהייה רגעית בין מה שהרגל ביקשה לבין מה שהמכונית הסכימה לעשות. שמענו על תגובות דומות גם בדגמים אחרים של היצרנית הסינית, אך לא מדובר בתגובת השהייה מוגזמת.

סוללת 82.5 קוט”ש מכריזה כאן על טווח של 570 ק”מ בין הטעינות, מה שנסך בנו תחושה בטוחה לצאת לדרך ולדחוק במכונית לנסיעה זריזה בעליות ובפיתולי הכרמל, ביום חורפי שגם דרש ממנה לחמם את תא הנוסעים, ההגה והמושבים.

בהתאם, הסוללה התרוקנה בקצב גבוה יותר מהמוצהר וסיימנו את המבחן עם ממוצע של 19 קוט”ש ל-100 ק”מ, כלומר טווח נסיעה ריאלי של 434 ק”מ, כך שתגיעו בקלות מת"א לאילת בלי לעצור לטעינה. טעינת DC מהירה אפשרית בקצב של עד 150 קילוואט, זה מצוין אך בפועל המשתנים רבים וזכינו לקבל מעמדה אולטרה-מהירה קצב של 90 קילוואט, כך שלא ניתן היה לאמת את נתון 26 הדקות מ-30% ל-80%. עוצמת הרגנרציה ניתנת לבחירה דרך מסך המולטימדיה והיא פועלת בצורה טובה ואינה "אלימה" בבלימה.

מבחינת התנהגות הכביש, ההספק והנעה האחורית מפתים לנסות ולאתגר את המכונית בפיתולים מהירים ופניות הדוקות. הסיל מצליחה לעמוד במשימה בלי דרמות, אך היא לא מכונית ספורטיבית, כשהתחושה נשלטת ובטוחה והיא תעדיף התנהלות רגועה וליהנות מהזינוקים המהירים או מעקיפות שיסתיימו במהרה.

סיכום
אחרי סיור החופים של כלבת הים יוליה בקיץ שלפני מלחמת חרבות ברזל, ה-SEAL של BYD היא אופציה טובה מאוד לכל מי שעבורו מכונית היא קודם כל סדאן, עוד לפני שהיא חשמלית. מצאנו בסיל חווית נסיעה ותחושת בטיחות גבוהה, אבזור רב ואיכות טובה מאוד של חומרים.

אם תגיעו ממכוניות שגרתיות יותר, תצטרכו להתרגל להנדסת האנוש, וגם הנוחות בעיר לא מצטיינת, אך אם הגיעה העת לעבור להנעה חשמלית או לשדרג את ההיברידית / פלאג-אין שלכם, תקבלו מכונית מנהלים חזקה, עם תא נוסעים באווירת פרימיום וטווח נסיעה שימושי מאוד.