$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

טויוטה לנד קרוזר 250 בנהיגת בכורה: גדול יותר, טוב יותר?

לפראדו החדש עיצוב מרשים ויכולות שטח משופרות. עד כמה הוא השתדרג ובמה? נהגנו בו לראשונה ברחבי סקוטלנד וחזרנו עם הרשמים

רן סגל  02.04.24 - 01:01
צילומים: רן סגל, יצרן
צילומים: רן סגל, יצרן

טויוטה לנד קרוזר החל את דרכו כגרסה יפנית לוויליס האגדי של האמריקאים (ובאישורם עקב מלחמת קוריאה), מה שברבות הימים הפך לג'יפ רנגלר שאנחנו מכירים היום. היפני הגיח לאוויר העולם לפני למעלה מ-70 שנה עם ה-BJ, שעוד נקרא Jeep BJ, כשלאחר מלחמת קוריאה והצפת נושא זכויות היוצרים, נתנה לו טויוטה את הכינוי "לנד קרוזר".

בהמשך הדרך הלנד קרוזר שמר על גרסאותיו הקשוחות יותר - Heavy Duty עם ה-FJ, סדרה 20, 40 וה-70, לצד גרסאות קשוחות פחות ומאובזרות יותר, שהתפתחו לקראת סוף שנות ה-60 (סדרה 50, 60, 80, 100, 200 וה-300 החדש) וב-1990 הגיע ה"פראדו" והתמקם איפשהו ביניהן.


* מתנצלים מראש על איכות השמע. בקרוב כתבה מושקעת ובוצית במיוחד...

33 שנה קדימה והלנד קרוזר פראדו החדש מחליף את ה-150, ובטויוטה החליטו לקרוא לו דווקא 250, ולא 180 למשל, כדי להדגיש את הקפיצה שהוא ביצע, זו שבגינה הרחקנו עד לאברדין שבסקוטלנד. ולפני שנתחיל, כמה צפירות הרגעה - הוא לא חשמלי והוא עוד מבוסס שלדת סולם, אבל כזו חדשה, TNGA-F כמו זו של לקסוס LX שכבר משווק בישראל. מצד שני, אין גרסה קצרה עם 3 דלתות, אבל כן גרסת 7 מושבים. יאללה, בואו נתחיל לדבר תכלס.

פנים מוכרות
נופיה המרהיבים של סקוטלנד היוו תפאורה מושלמת כדי לדבר על העיצוב, שהוא שילוב מוצלח, לפחות לדעת הח"מ, בין הדגמים ההיסטוריים לבין להיראות עדכני. קשתות בתי הגלגלים הבולטות, הקווים הישרים, הוא נראה טוב, קשוח, עם חזית בעיצוב חכם שמורכבת מכמה חלקים, כדי שאם (חלילה) יפגעו חלקי הפלסטיק, תוכלו להחליף רק מה שצריך, ובנוסף גם המרווחים ביניהם גדולים, לא לחינם, אלא כדי שלא יפגעו אחד בשני. יש אפילו שתי חזיתות, בערך, בפועל אחת עם המראה החדש ופנסים מלבניים, והשנייה עם פנסים עגולים, אזכור לסדרה 70 שהגיעה באמצע שנות ה-80 ואפילו עברה חידוש בשנה שעברה והיא עדיין נמכרת במקומות שונים בעולם. אגב, מהדורת ה-First Edition, זו עם הפנסים העגולים, מוגבלת ל-3,000 יחידות בעולם וכמה מהן בהחלט יגיעו לישראל.

עיצוב הפנים ממשיך את הקריצה לסדרה 70, עם קווי המתאר של מסך המולטימדיה שמזכירים את אלו של שעוני השיפועים, כך גם המסגרת הזוויתית של חופת לוח המחוונים ואפילו פתחי המיזוג העגולים שבצדדים. מבט החוצה יפגיש אותנו עם מראות "דגל" באותו סגנון מה-70, ואם כבר בענייני מבטים - ניכר כי עדכון קו החלונות, הקורות הקדמיות ועיצוב מכסה המנוע שפרו את שדה הראייה וקל להבין היכן מתחיל הרכב.

כשנכנסים פנימה מיד מרגישים בשינוי לטובה, לא שזו הייתה משימה קשה, ובכל זאת בטויוטה המשיכו בקו היצוק יחד עם משטחים שונים מצופי גומי עבה או דמוי עור. גם רשימת האבזור שופרה משמעותית: מסכי מולטימדיה "8 או "12.3 ("9 בעבר), לוח מחוונים דיגיטלי "9 או "12.3 מלא, עדכוני OTA למולטימדיה, למערכות הבטיחות ולהנעה, חימום ואוורור במושבים ועוד.

סוס מנצח
מבחינת יחידות הנעה, בעולם ישנן כמה אופציות, אבל אלינו הוא יגיע בגרסת דיזל עדכנית, לא משהו שאנחנו לא מכירים כבר, בנפח 2.8 ליטר ובהספק של 204 כ"ס ו-51 קג"מ מ-1,600 סל"ד נמוכים. החידוש המשמעותי הוא שבמקום תיבת 6 הילוכים, הפעם יש כאן חלוקה ל-8 הילוכים מה שמסייע לזמינות כוח טובה יותר. בשנה הבאה תצטרף גרסה מיקרו-היברידית 48 וולט ולפי אנשי היצרנית הם לא שוללים גם את הגעתה של הגרסה ההיברידית. את קול טרטור מנוע הדיזל עדיין תזהו בקלות, אך ניכר שבידוד רעשי הכביש שופר ובכל מקרה השידוך החדש עובד מצוין, בכביש ובשטח.

ואיך אפשר בלי שטח. קודם כל זוויות המרכב נותרו זהות (31 גישה, 23 נטישה, 23 בטן), אבל לצד זאת בטויוטה העבירו את הלנד קרוזר החדש סדנת חוסן, עם כל מיני חיזוקים לשלדה והמרכב, עדכונים למערכת הבלימה וגם כמה שדרוגים ליכולת השטח שלו. למשל מהלך מתלה שגדל ב-10% ואפשרות לניתוק מוט מייצב קדמי בלחיצת כפתור, ממש כמו ברנגלר ובברונקו. יש כמובן נעילה מרכזית וגם אחורית, אופציה למתלים אדפטיביים וגם כל מיני עזרים אלקטרוניים שונים כמו בקרת זחילה ובורר מצבי שטח מורחב שאנחנו מכירים מגרסת ה"סהרה" למשל.

בפועל, במקטע ה-4X4 המאתגר, שהיה חלק ממסלול ההשקה, הלנד קרוזר 250 לא התקשה יותר מידי, ולמען האמת, לא משהו שהדור הנוכחי לא היה עובר, מה שגרם לנו עוד יותר לצפות למבחן מקומי. כמה הערות על בקרת הזחילה והירידה במדרון - פעולתה בזחילה לא מהוקצעת, כך שהיא לא מצליחה לשמור על קצב זחילה קבוע ובכל "קושי" בדרך הרכב כמעט ונעצר ואז מאיץ - רגל מיומנת על הדוושה משיגה תוצאה דומה ואולי אף טובה יותר. בירידה במדרון המצב טוב יותר, אם כי גם אז ניתן לשלב להילוך כוח ולשלב את התיבה להילוך 1, והדרך למטה תתבצע בבטחה.

עוד חידוש הוא שלראשונה בלנד קרוזר יש הגה כוח חשמלי, בעיקר כדי לאפשר התקנת מערכות בטיחות אקטיביות כמו למשל תיקון סטייה מנתיב. בטויוטה אומרים שזה גם יוצר נסיעה נעימה יותר בשטח כי זה מונע מהנהג לקבל "קיקבק" בנסיעה בשטח קשוח, אבל זה הרגיש יותר כמו ניתוק מהשטח וקושי להבין מה בדיוק הגלגלים עושים - פרט חשוב לא פחות לחובבי האתגרים.

טיפוס מדרגה

במהלך ההשקה האירופאית, קשה שלא להתרשם מהלנד קרוזר 250 החדש שמצליח לטפס מדרגה אחת למעלה. אם עד היום הוא שילב בצורה טובה בין השימושיות ביום-יום (בטח לעומת הספרטניות של צמד האמריקאים) לבין יכולת שטח, הגיע הדור החדש והגדיל עוד יותר את הפער בתחום איכות הנסיעה ובמקביל צמצם קצת את פערי יכולות השטח. ויודעים מה, הוא אפילו קורץ לדיפנדר עם כל האבזור וגרסת 7 המושבים. אנחנו בטוחים שהלקוחות הפוטנציאליים כבר כוססים ציפורניים עד שהוא יגיע לישראל ברבעון הרביעי של השנה עם צפי לתג מחיר עסיסי, אך כזה (בתקווה) שבגרסתו הבכירה לא יעבור את ה-500 אלף שקל (כיום ה"סהרה" עולה 464 אלף שקל). וכשהוא יגיע, גם נעביר אותו מבחן ישראלי כהלכתו.