ג'נסיס קוצרים שבחים בעקבות התאונה של טייגר וודס

כוכב הגולף האמריקני התרסק עם ה-SUV החדש של ג'נסיס, ה-GV80 שלטענת מומחים הפחית במידה ניכרת את חומרת הפציעות שלו

ניר בן טובים  01.03.21 - 12:31
ה-GV80 ג'נסיס של טייגר וודס. הרכב התהפך ונמעך וכוחות החילוץ נעזרו במכשירי ניסור כדי לחלצו מן ההריסות (צילום: Getty)
ה-GV80 ג'נסיס של טייגר וודס. הרכב התהפך ונמעך וכוחות החילוץ נעזרו במכשירי ניסור כדי לחלצו מן ההריסות (צילום: Getty)

תגיות: ג'נסיס

תחילת כתבה

באופן מקרי, יומיים לפני שהושק בישראל מותג ג'נסיס, ארה"ב הייתה בעיצומה של סערה בעקבות ניתוח תאונת הדרכים של כוכב הגולף האגדי טייגר וודס, לאחר שזה איבד שליטה על ה-SUV החדש GV80. התמונות מזירת התאונה באזור רולינג הילס בקליפורניה נראו מחרידות, והרבה אנשים שהיו מעורבים בתיעוד המקרה בדקות הראשונות היו משוכנעים שוודס בן ה-45 יצא משם במצב בריאותי רופף. כוחות ההצלה שהוזנקו למקום נאלצו להשתמש בכלי חיתוך כבדים על מנת לחלצו מהרכב המרוסק, אלא שבבית החולים התברר שהוא סובל רק משברים באזור האגן והרגליים והוא במצב טוב. כלי התקשורת האמריקנים - ובמיוחד אלה העוסקים בענף הרכב, מיד התלבשו על האייטם וטענו שוודס חב את חייו לקרוסאובר שהגן עליו.

"כולם היו קצת בשוק", אומר גארט נלסון מחברת מחקר השווקים וההשקעות CFRA, "ובגלל זה התאונה הזו לא עברה מתחת לרדאר של עתונאי הרכב. כל אדם ממוצע שמביט ב-SUV המעוך של וודס שואל את עצמו איך זה יכול להיות שהוא שרד את התאונה הזו? הדבר הראשון שעולה לי לראש הוא שהמכונית פשוט שמרה עליו ברמה גבוהה מאוד. מי שמתמצא קצת בתאונות דרכים, יכול לפענח את הקמטים של איזורי הריסוק, הם הסיטו את רוב הפגיעה הרחק מהגוף שלו. זה לא מפתיע אותי שבימים האחרונים ג'נסיס הפכה לשיחת היום בענפי הספורט והתחבורה. הם שמקדישים הרבה תשומת לב לבטיחות הנוסעים מהיום הראשון שלהם. גם השריף המחוזי, אלכס ווילאנובה, אמר במסגרת התדרוך לתקשורת האמריקנית בעקבות המקרה שלוודס "יש מזל שהוא בחיים", וגם הוא מחלק הרבה קרדיט ל-GV80.

וודס לא רכש את ה-GV80, אלא נהג בו במסגרת תחרות גולף שבה ג'נסיס נותנת החסות העיקרית, ועל כן הרשתה לבצע נסיעות התרשמות. ג'נסיס השיקה את ה-GV80 ממש לא מזמן, ולכן טרם דורג במסגרת מבחני הריסוק של ה-IIHS, הגוף שאמון על ניסויים בטיחותיים בכלי רכב הנמכרים באמריקה. ואולם, דגמי ה-G90 וה-G70 עליהם הוא מבוסס זכו לציונים המקסימליים של ה-IIHS וזכו בתארים הנחשקים "Top safety pick". בענף סוברים שהציונים של ה-GV80 עשויים להיות להיות טובים יותר במספר פרמטרים עקב החידושים האחרונים שהוכנסו בו. ביממה האחרונה החלו לבצע בו את ניסויי הריסוק המחמירים והתוצאות תתפרסמנה רשמית בחודש הבא.

יש הרבה ספקולציות לגבי הגורם לתאונה של וודס. בתחילה טענו במשטרה שהתשתית אשמה, אח"כ חזרו בהם. ביממה האחרונה פורסם כי מספר מומחים וחוקרי תאונות מצביעים על הרדמות, שכן הרכב חצה שני נתיבים לפני שהתהפך בצד הדרך והפגיעות שספג ברגל ימין מלמדות שהפעיל הרבה כוח לבלום את הרכב. "לי זה נראה כמו מקרה קלאסי של אדם שפשוט נרדם בנהיגה - הדרך התעקלה והרכב המשיך בנתיב נסיעה ישר", אומר ג'ונתן צ'רני, מומחה לתאונות דרכים ל-USA TODAY. הצוותים שניסו לשחזר את התאונה תומכים בממצאים של צ'רני, ומעירים כי לא נסע מהר. "אני ממש לא חושב שמדובר במהירות מופרזת", אומר פליקס לי מצוות השחזור המשטרתי.

האם ה-GV80 בטיחותי יותר מדגמי יוקרה אחרים?

לשאלה מה היה קורה אילו וודס היה ספון ברכב יוקרה אחר ברמתו של ה-GV80, אין תשובה חד משמעית - ייתכן שהיה מוגן אפילו יותר וייתכן גם שלא. יצרני הפרמיום משקיעים הרבה משאבים בהגנה איכותית על הנוסעים וגם ג'נסיס שרואה עצמה בקו אחד עם מותגים כמו לקסוס, אאודי, וולוו, לא מתפשרת בהיבטים אלו וגם זוכה להכרה בינלאומית בזכות ההצלחה של יונדאי וקיה במבחני הריסוק.

מבחינה פסיבית, ובדומה לרוב רכבי ה-SUV הגדולים מציע ה-GV80 קוקפיט חזק ויציב עם איזורי קריסה חכמים ומוסיף על זה גם 10 כריות אוויר, כולל אחת בין הנהג לנוסע. ואולם גם בצד האקטיבי יש בו למעלה מ-12 מערכות בטיחות מתקדמות שחלקן פותחו בלעדית בתוך היצרן: מערכת סריקת כביש משוכללת שמגיבה לשינויים פתאומיים בסלילה ומפחיתה זווית גלגול, בקרת סטיה מנתיב עם תיקונים משופרים ואפילו בקרת שיוט שלומדת את הרגלי הנהג באמצעות אינטליגנציה מלאכותית, מרכוז נתיב מתוחכם ועוד הרבה.

"אף פעם לא אהבתי להשתמש במונח אין דבר כזה פרסום רע" אומר קארל בראוור מחברת isee.cars. "אבל הפופולריות של ג'נסיס גדולה הרבה יותר היום מכפי שהייתה לפני 48-72 שעות. חדשות כאלה יש להן פוטנציאל  הרסני ב-24 השעות הראשונות, אבל במקרה שלפנינו התפישה הציבורית של הקהל כלפי ג'נסיס תהיה חיובית להרבה מאוד זמן".

אז מה אתם צריכים לבדוק בתפריט הבטיחות ברכב חדש? ג'ני ניומן, עורכת אתר הרכב CARS.COM ממליצה על 5 מערכות חיוניות בעקבות התאונה של וודס שזמינות גם במכוניות פשוטות: בלימה אוטומטית, התרעה על התנגשות, פיקוח על שטחים "מתים" במראות הצד, התרעה על תנועה צולבת מאחור, וכן היא מעירה שחשוב לבדוק את ציוני הבטיחות במסגרת מבחני ריסוק. "צריך לזכור שהמערכות האלה הן שם רק כדי לסייע והן לא מחליפות שיקול דעת ואחריות", כך היא מעירה. "בסופו של דבר הכי חשוב זה לשמור על ריכוז בכביש ולחגור חגורות בטיחות כמובן".