הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

על המפה האוטונומית: מרכז פיתוח חדש בנתניה

20 מיליון דולר, שיתוף פעולה בין ישראל לארצות הברית ומרכז פיתוח חדש בנתניה צפויים להפוך את ישראל לאימפריית רכב. שי סופר המדען הראשי של משרד התחבורה מסביר

שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה   19.06.16 - 00:39
Getting your Trinity Audio player ready...

במשך מאה השנים האחרונות, חדשנות במגזר הרכב יצרה כלי רכב בטוחים, נשקיים וזולים יותר באופן הדרגתי ומצטבר. תעשיית הרכב נראית עכשיו קרובה מאוד לשינוי מהותי, האוטונומיות, או "נהיגה עצמית". טכנולוגיה זו מציעה את האפשרות של יתרונות משמעותיים לרווחה חברתית - הצלת חיים; צמצום תאונות דרכים, הקלה בגודש, שיפור צריכת הדלק וזיהום האויר; הגדלת ניידות לנכים, קשישים וילדים.

במאזן הכולל יתרונות הטכנולוגיה עולים על חסרונותיה. הטכנולוגיה מביאה לאפס טעויות אנוש, השפעה אדירה על הבטיחות בדרכים, הגדלת הניידות לנכים, קשישים וילדים, שיפור בזרימת התנועה וירידה בגודש, שימוש באנרגיות חלופיות והגדלת ניצולת הדלק ופינוי שטחי חניה. עוד תהיה המכונית האוטונומית עובדה מוגמרת על הממשלה לבחון מספר סוגיות רגולציה: אחריות יצרן עשויה לגדול בעוד אחריות אישית עשויה לקטון, ביטוח, סובסידיות ומסים.

שרי התחבורה של ארה"ב וישראל החליטו על הקמת מרכז מצוינות בעיר נתניה. כל ממשלה תקצה 10 מיליון דולר להקמת אתר בחינה לטכנולוגיות רכב אוטונומי ותקשורת בין רכב לרכב לרבות אתר ניסוי לביצוע פרויקטים של פיתוח מכונית ללא נהג, ייזום ומימון מחקרי היתכנות של הטכנולוגיה, בחינת סובסידיות או מסים כדי להשוות עלויות ציבוריות ופרטיות למקסום יתרונות  הטכנולוגיה הזו.

המחקר והפיתוח מאפיינים את דמותה של  מדינת ישראל כאחת המדינות המובילות בעולם, בה היצירתיות, המדע, ההשכלה והיזמות מאפיינים את זהותה ומשמשים מנוע לצמיחתה הכלכלית ולהבטחת חוסנה הלאומי. במספר תחומים הקשורים לתחבורה נמצאים חוקרים ישראליים בחזית הידע העולמי. גם ללא תעשיית רכב מקומית בהיקף משמעותי, חלק גדול מהפירות של המחקר והפיתוח משמש תעשיות שמהוות את השכבה הראשונה והשנייה של תעשיית הרכב העולמית. הקצאת תקציב משרד התחבורה למימון תכנית מחקר ופיתוח מכוונת בעיקר למימוש פירות המחקר במשק התחבורה המקומי ולשיפורו.