ערוץ הספורט
אזור אישי
שלח טופס
ניוזלטר
ליגת החלומות
כדורגל ישראלי
כדורגל עולמי
כדורסל
NBA
ענפים נוספים
VOD
תוצאות
שידורים
רכב
פודקאסטים
ראשי
ליגת העל
ליגה לאומית
נבחרת ישראל
גביע המדינה ווינר
גביע הטוטו
ליגת החלומות
ליגת העל לנוער
נבחרות צעירות
ליגות נמוכות
כדורגל נשים
ההרכב של המדינה
אלוף האלופים
ראשי
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה ספרדית
ליגה גרמנית
ליגה איטלקית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגיונרים
ליגה אוסטרית
יורו 2024
מונדיאל
מוקדמות מונדיאל 2026
מוק' מונדיאל דרא"מ
קופה אמריקה 2024
דקה אחרי דקה
ליגות נוספות
מצעדים ודירוגים
ליגת האומות
הליגה הסרבית
ליגת ה- MLS
הליגה הסעודית
העברות
יורו 2023 עד גיל 21
אליפות אפריקה 2023
ליגה יוונית
ראשי
ליגת העל
יורוליג
גביע ווינר
נבחרות ישראל
ליגת האלופות
יורוקאפ
אתנה נשים
ליגה לאומית
אליפות העולם 2023
נבחרת העתודה
גביע המדינה
ליגיונרים
ליגות נוספות
אליפות אירופה 2025
הליגה הבלקנית Delasport
ראשי
דני אבדיה ב-NBA
תוצאות
סטט' אישית
שחקנים
טבלאות מזרח/מערב
NBA ID
ראשי
אולימפיאדת פריז 2024
ישראל חזקה - גאווה ישראלית
יציע הכסף - בשיתוף מור בית השקעות
משחקים באחריות - בשיתוף מפעל הפיס
MMA
טניס
ג'ודו
כדוריד
כדורעף
אולימפאדת החורף 2022
אמנויות לחימה
המתחם הלבן
ספורט נשים
המגזין האולימפי
אתלטיקה
אופניים
שחייה
שייט
התעמלות
חידונים
בובה של לילה
גיימינג
5TALKS
ענפים אחרים
ספורט מוטורי
משחק קבוצתי
ספורט אמריקאי
הניצחון באוויר
ראשי
ראשי
ראשי
ראשי
חדשות ושמועות
מבחני רכב
תכניות "עולם הרכב"
צרכנות רכב
רכב חשמלי וטכנולוגיות ירוקות
משפט וביטוח
ספורט מוטורי
סבב פורמולה 1
דו גלגלי
מתגלגל ברשת
4X4, טיולים ופנאי
תשתיות ותחבורה
5 דברים
מעלות טובות
מילון הבטיחות הגדול
ראשי
עולים לרגל
הנוסע המתמיד
ספיקנ'רול - כדורסל ישראלי
פודקאסט ה-NBA
יורוסטפ-פוד
הפודקאסט האולימפי
רדיו אזורי - כדורגל איטלקי
שלושת האריות
סטרץ' פוד
חדר החדשות
חמש אישי
הגשה ראשונה - פודקאסט הטניס
גברים בטייץ
פוטבול מונדיאל
ספורט ירושלמי
ליגת העל
יורוליג
גביע ווינר
נבחרות ישראל
ליגת האלופות
יורוקאפ
אתנה נשים
ליגה לאומית
אליפות העולם 2023
נבחרת העתודה
גביע המדינה
ליגיונרים
ליגות נוספות
אליפות אירופה 2025
הליגה הבלקנית Delasport
ערוץ הספורט
כדורסל
ליגת העל
וידאו ליגת העל
ההכרעה בשני: קריית אתא גברה על הפועל חיפה 85:90
הכל פתוח: 83:86 להפועל עפולה על נתניה
ליגה סדירה ובית תחתון 2024-2025
קבוצה
מש’
נצ’
הפסד
%
נק’
1
מכבי תל אביב
26
22
4
2
הפועל תל אביב
26
23
3
3
הפועל ירושלים
26
20
6
4
בני הרצליה
26
15
11
5
הפועל חולון
26
14
12
6
מכבי עירוני רמת גן
26
13
13
7
עירוני נס ציונה
26
12
14
8
הפועל גלבוע/גליל
26
12
14
9
הפועל באר שבע/דימונה
26
12
14
10
הפועל גליל עליון
26
11
15
11
קריית אתא
32
13
19
12
הפועל עפולה
32
12
20
13
אליצור נתניה
32
11
21
14
הפועל חיפה
32
4
28
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:
mako
עוקץ הכרטיסים למשחק האליפות: "הוא משך את הכסף ונעלם"
23.05.25
ליבה של בת 28, שמתה בטורקיה, הוסר אחרי מותה בבית החולים
23.05.25
אחרי כמעט 50 שנה: בתו הסודית של פרדי מרקיורי נחשפת
23.05.25
שלט תמיכה בפיגוע בוושינגטון נתלה בלב ברלין
23.05.25
כלכלת אולם: מאחורי בניית ארנה מסחרית
למהלך של התל אביביות בלוד אין היתכנות כלכלית? תחשבו שוב
יניב פרנקו
10.05.25 - 11:50
תגיות:
הפועל תל אביב
,
ליגת ווינר
,
מכבי תל אביב
Getting your
Trinity Audio
player ready...
צילום: אלן שיבר
לפני כמה ימים נחשפתי, כמו כולם, לאפשרות שקבוצות הכדורסל מת"א יעברו לשחק בארנה שתוקם בלוד. נושא מורכב, מהרבה סיבות. לצד הדיונים שהתפתחו, שמעתי מכמה אנשים שמדובר בפרויקט שאין לו היתכנות כלכלית ופה, נעצרתי.
קבוצות כדורגל וסל בישראל משחקות בהיכלים ואצטדיונים עירוניים ברוב המוחלט של המקרים. אין לאף מועדון היכל/אצטדיון בבעלותו. זו סיטואציה מוזרה, שכן באירופה, ובמיוחד בארה"ב, זה הבסיס לניהול ארגון ספורט, קרי הבעלות על הנכס היא המפתח להכל.
הקמת האצטדיון בישראל היא פרויקט שממומן בכסף ציבורי, בדרך כלל שיתוף של הטוטו ורשות עירונית. תפעול המתקן לאחר ההקמה הוא יחידת רווח והפסד שאינה זקוקה להחזיר את ההשקעה העצומה בבניית המתקן. ככזו הוא מתבצע בצורה פשוטה יותר – מצד אחד יש לתפעל אצטדיון, חשמל, ניקיון, בינוי, צוות עובדים ומצד שני, ההכנסות הם מהשכרה למועדונים (בכסף לא גדול), מכירת זיכיון לתפעול המזנונים, מכירת השם לחברה מסחרית בחלק מהמקומות (בחלק לא מבוטל מוותרים על הכנסה זו לטובת כיבוד ראש העיר, כמו בירושלים, ב"ש ולאחרונה בנתניה) והשכרת הנכס מספר פעמים בשנה למטרות בידור ואירועים.
המודל הזה הוא המודל השכיח והכמעט בלעדי בישראל, אבל זה לא אומר שזה המודל היחידי.
*
כדורגל וכדורסל שונים זה מזה. הכדורגל זקוק להיכל מאסיבי בהרבה, פתוח והיכולת לייצר סביבו פיתוח עסקי נמוכה בהרבה מאולם רב תכליתי כמו הארנה בירושלים והיכל מנורה ושלמה בת"א. אני בטוח שהקוראים פה בילו לא מעט כאוהדי ספורט בהיכלי הכדורסל, אבל גם ראו כיצד אותם היכלים משמשים את מפיקי הפסטיגל או אירועי מוסיקה. היכל סגור ומודרני הוא פתרון מעולה לקיום כנסים, אירועים, מופעי בידור וגם ספורט.
ההיכלים בישראל לא מספיק טובים לנושא הזה. בעולם יש היכלים מודרניים בהרבה שמסוגלים להרבה יותר, הכלל פשוט, תכנון ובינוי יקר בתחילת הדרך מוביל להתייעלות עצומה בהמשך, אני אישית לפני מספר שנים הלכתי בברלין ל-o2 ארנה ביום רביעי לראות הופעה של ליידי גאגא (הופעה מורכבת מאוד) ויום למחרת, כך יצא, הלכתי באותו היכל לעודד את קבוצת הכדורסל של ברלין נגד לא אחרת ממכבי ת"א (כך יצא).
ההיכלים המודרניים צריכים להיות כאלה שיש להם תשתיות סאונד מובנות ויכולת לנהל אוטומציה גבוהה, בדגש על כניסה ויציאה בין אירועים.
אז ממה בנוי מודל עסקי של ארנה מסחרית:
1. מזנונים – אם הלכתם לקולנוע שמתם לב שהמזנון הוא של בעל הקולנוע, לא שם גורם חיצוני, זה הרווח הגדול, שם הכסף. ארנה שתביא מליוני מבקרים תכניס מאות מליונים מהמזנונים ולספורט יש יכולת להביא מאסה לא מבוטלת של קהל (לא מספיק, אבל התחלה טובה).
2. חניונים – אם בתכנון הארנה יש גם תכנון לחניות – כסף לא רע.
3. VIP – תאי צפייה בגדלים שונים, מיני אולמות ועד מקומות על הפרקט – תכנון נכון יכול להכניס הרבה מאוד כסף וזה לא רק בשביל לראות דרבי סל, אלא גם בשביל לראות את עומר אדם.
4. מיתוג – לצד מכירת שם הארנה, ניתן לתכנן נכסי מדיה – לא סתם הפרסום בנתב"ג הוא מהיקרים בישראל. איפה שיש הרבה טראפיק, יש פרסום יקר.
5. השכרות לאירועים – ארנה צריכה לעבוד 200 ימים בשנה. למועדון כדורסל במקרה הטוב יש כ-20% מזה. בינינו, אם הפועל ת"א תבנה ארנה בלוד, היא צריכה אותה רק ליורוליג. בשאר השנה, כנסים, אירועים, הופעות, ובחלק מהימים כמה הופעות ביום, בדיוק כמו הפסטיגל. כשמעבירים 50,000 איש של משפחות, הקופה דופקת היטב בסעיפי 1 ו-2 וגם המפיק ששוכר את המקום יודע לשלם.
6. הפקות עצמאיות – סעיף מאוד מעניין. אם בעל הארנה מקים חברת הפקה, הוא יכול כמה פעמים בשנה להרוויח גם כיוצר התוכן – החל מטורניר קיץ ועד אירועי נוער.
7. פיתוח עסקי נוסף – כולל אפשרויות מגוונות (מג'ימבורי על הגג ועד מתחמי משרדים).
*
זה עסק מאוד יקר להקים ארנה, זה עסק שלוקח שנים לעמוד, זה דורש מימון כבד וחשיבה עסקית – אבל להגיד שזה לא כלכלי? את זה, קשה להגיד.
ימים יגידו.