הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אוהדים הם לא ארנק: היחס של מכבי לקהל

המועדון קודם כל של האוהדים, אז למה לא מדברים אליהם? דעה

אילן בן חיים
אילן בן חיים  27.10.21 - 10:51
תחילת כתבה

לרגל הטור השישי שלי לאתר רציתי לכתוב משהו חיובי. בכל זאת, לקבל במה באתר הספורט הגדול בישראל, זה לא עניין של מה בכך. ואם יש משהו שלמדתי מהדוד בן, זה "שעם כוח גדול, באה אחריות גדולה". הרגשתי שאני מבקר את המועדון יותר מדי לאחרונה, והרי אני, כאוהד וכאדם, אופטימיסט מטבעי, אז איך יוצא שאני משדר פסימיות?

ואז הגיע המשחק נגד אשדוד. מספיק מילים נשפכו וישפכו על המשחק הזה בימים הקרובים. משהו אופטימי לא היה שם. לאחר מכן, שעה וחצי לפני השעה 2:27 הידועה, הגיעה ההודעה על פיטוריו של פטריק. או, אמרתי לעצמי למראה הפוש, אפשר לכתוב משהו על דרך חדשה, על האופטימיות שהעתיד צופן, ועל ההתרגשות לקראת הלא נודע. אבל שם למטה, מעט אחרי ההודעה הלקונית על סיום תפקידו של פטריק, בין פרסומת על חידוש מלאי חולצת הבית בחנות המועדון, לבין קישור לראיון סוף משחק עם גלזר, התחבאה לה שורה נוספת: "ברק יצחקי יכנס לתפקיד המאמן הזמני".

כנראה שיצחקי מונה למאמן בזכות זה שהוא מחזיק בתעודת פרו, ובגלל שהמצב בין פטריק לשחקנים בלתי הפיך, ונדרש "זעזוע". על אף המינוי של יצחקי, לא נראה שיש מי שחושב שהזמני יהפוך הפעם לקבוע.

ויכוחים כבר ניטשים ברשתות החברתיות לגבי זהות המאמן המיועד, בורסת השמות כבר פועלת במלוא הכוח, וטימור קצאביה מועמד למכבי שוב. בקיצור, עולם כמנהגו נוהג.

דווקא בנקודה הזו בזמן, כשכולם עסוקים "בחיים עצמם" (מינוי מאמן, סגל שחקנים וכדו'), אני רוצה להאיר פינה חשוכה בנוגע ליחס לקהל במכבי, ואולי בישראל בכלל. אבי אטיאס נגע בטורו המצוין ביחס של הרשויות לקהל בישראל. אני רוצה לדבר על היחס של הקבוצות לקהל שלהן, וספציפית על היחס של מכבי לקהל שלה.

השחקן ה-12 של הקבוצה, ששם בכל מצב, כמו בדקות הסיום של המשחק באשדוד; הקהל אותו מחלקת המדיה המשובחת נוהגת לפאר בסרטוני וידאו לפני משחקים; הקהל שקונה מרצ'נדייס, ולא משנה אם זו חולצת רטרו עם סוס (מה עם זה באמת? זו חולצה שאני צריך) או מגבת ממותגת לילד; הקהל שהמועדון לא חושב שהוא חייב לו דין וחשבון על הנעשה בו.

רגע, מה? מה זו הפצצה הזאת שזרקתי כדרך אגב, אתם בטח שואלים את עצכם עכשיו. כן כן, מכבי תל אביב, המועדון הגדול בישראל, עם קהל האוהדים הגדול בישראל, מתייחס לדעתי לאוהדיו כארנק. תקנו מנויים, מרצ'נדייס, ובעיקר אל תפריעו. אחרוג ממנהגי ואניח פה הנחה לא מבוססת, לפיה גולדהאר מגיע מתרבות הספורט האמריקאית.

אותה תרבות ספורט שרבים פה בזים לה, כי היא לא מספיק אותנטית לטעמם. אבל זה כמובן לא העיקר, ולא חסרים דברים טובים לקחת משם. למשל, שיתוף הקהל בנעשה בקבוצה. אחד מתחביביי הוא ה-NBA, ואם יש משהו אחד שהייתי שמח לקחת משם (יש המון), זה את הפתיחות של בעלי התפקידים כלפי הקהל והתקשורת. פתיחות שמגיעה מתוך עוצמה, לא כהדלפה, שהמטרה שלה היא לחבר אותנו, האוהדים הפשוטים, למועדון.

חלקכם אולי ישאל, ובצדק, למה שהמועדון ייתן לנו – קהל האוהדים – דין וחשבון. אז אנסה לענות. קבוצת כדורגל היא יצור מוזר בנוף. על אף הבעלות של בעל הון יחיד, היא לא דומה לחברה פרטית. ניתן, אולי, להקביל אותה לחברה ציבורית, כשהאוהדים משולים לבעלי המניות, על אף שאין להם באמת אחוזים במועדון.

לחברה ציבורית ישנן חובות מסוימות, ביניהן, חוות דיווח תקופתית לבעלי המניות של החברה. אם בחברה אנו מדברים על פרסום דוחות כספיים, או מידע למשקיעים, אז במועדון כדורגל אפשר להקביל את זה לשיקוף הפעולות לקהל. חשוב להבהיר, כמו שחברה לא משתפת את בעלי המניות, או הציבור, בשיקולים העסקיים מאחורי כל החלטה, גם כאן אין ציפייה שהמאמן יבוא ויסביר לנו למה פתח במערך כזה או אחר.

אבל האם ראיון עם המנהל המקצועי של הקבוצה אחת לתקופה, ובטח בתקופה רעה של הקבוצה, זו דרישה מוגזמת? מעבר לכך, אניח בזהירות המתבקשת שהקבוצה לא תתרסק אם בסוף חלון ההעברות יישב המנהל המקצועי, ויספר לקהל על הפעולות שביצע. שמאמן הקבוצה יספר על החזון שלו, ואם אפשר, שיפרט יותר מאשר "אני רוצה לראות כדורגל שמח". שמנכ"ל הקבוצה תשתף את האוהדים בזהות הספונסרים וכיצד הם מזוהים עם המותג שנקרא מכבי. ואלו רק כמה רעיונות שלי, תארו לכם מה תוכל מחלקת השיווק של המועדון להעלות.

אבל אם נרד רגע ממעוף הציפור, ונביט שוב על השבוע של הקבוצה, נזכר שהתחלנו בהגעה של ג'ק אנגלידיס לישראל "לעשות סדר", המשכנו בניצחון חוץ גדול, וסיימנו אותו עם הפסד ליגה מביך ופיטורי המאמן. ואז אולי, אבל רק אולי, יבינו במכבי, שאולי בניגוד למה שאותם מקורבים לחשו באוזנו של גולדהאר לפני עשור, שיתוף הקהל דווקא יביא ליותר סבלנות מצד הקהל, גם כשלא הולך. ואולי אותם מקורבים צדקו, אבל כמו שאמר גנץ בשיאה של מערכת הבחירות המי יודע כמה, זו הייתה "אמירה עקרונית שנכונה לשעתה", וכיום, הקהל מוכן שישתפו אותו. יודעים מה, אנחנו אפילו רוצים את זה, כי המועדון הזה הוא קודם כל שלנו.

הכותב הינו אוהד מכבי ת"א