אלפא רומיאו שוב פעם בצרות

אפילו לנצ'יה מכרה יותר מכוניות בחודשים האחרונים באירופה. האם ראשי FCA משלמים את מחיר היומרנות?

ניר בן טובים  08.08.19 - 10:00
אלפא רומיאו סטלביו (צילום: יצרן)
אלפא רומיאו סטלביו (צילום: יצרן)
תחילת כתבה

בשורות מרות לחובבי התלתן הירוק: על פי פרסומים בכלי התקשורת ברומא, אלפא רומיאו שוב טובעת בצרות כלכליות (וקצת משפילות). במהלך ששת החודשים החולפים של 2019 צללו המכירות בשיעור דרמטי של 42% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. היקף מסירות אלפא רומיאו הסתכם ב-29 אלף מכוניות חדשות בין חודשי ינואר-יוני, ואם זה לא מספיק מדכדכך, מסתבר שאפילו לנצ'יה, שלמעשה משווקת מכונית "רווחית" אחת בלבד, ה-סופר מיני אפסילון המתבגרת, עקפה אותה עם מעל 34 אלף יחידות במחצית הראשונה של השנה.

נקודות העוגן האסטרטגיות של אלפא רומיאו בשנה הקודמת היו בארה"ב ו-בסין, אבל גם בשני השווקים הגדולים בעולם חלה ירידה בהכנסות. בארה"ב פורסמו נתונים לפיהם איבדה אלפא רומיאו 26% ביחס לשנה הקודמת ובסין הצטמצמה אלפא בערכים חד ספרתיים. באירופה, תמונת המצב עגומה הרבה יותר: ביולי האחרון, באיטליה, מדינת המוצא של אלפא רומיאו דווח על כרסום של 56% במכירות החברה, בספרד צנחה אלפא ב-70% ו-בצרפת ב-66%.

משהו לא טוב רובץ על ממלכת FCA (פיאט-קרייזלר) אחרי שכבר הובטח כי יוזרמו קרוב ל-5 מיליארד דולר לתכנית השיקום של המותג האיטלקי. יו"ר הקונצרן לשעבר, סרג'יו מרקיונה המנוח, גיבש היתכנות נרחבת על פיה אלפא רומיאו תפתח שלל מכוניות. שתיים מהן עזבו את פס הייצור בתקופת הקנדציה שלו - אלפא רומיאו סטלביו ואלפא רומיאו ג'וליה. אלה זכו להצלחה בתחילת דרכן אבל בשנה האחרונה דעכה השפעתן באופן ניכר, שעה שסגמנט הספורט-סדאן הולך ומתכווץ והקונים לא ממש קופצים על ה-SUV האיטלקי בהתלהבות גדולה.

התחזיות האופטימיות של מרקיונה דיברו על היקף מכירות גלובלי של כ-400 אלף מסירות עד שנת 2018, אבל לפחות בשלב זה, אף אחד באלפא רומיאו לא מעז להצביע על הנתונים האלה בפרזנטציות המעטות שהיצרן מארגן מאז ירש את מקומו של מרקיונה מנכ"ל חברת jeep לשעבר, מייק מנלי. מנלי שמגיע מהבונקר האמריקני עם המון שנות ניסיון אמר שזו הייתה טעות להפקיד את מנכ"ל מזרטי, הרלד ווסטר כאחראי על שיווק אלפא רומיאו, אבל הוא ככל הנראה מבין כעת טוב יותר שצריך להביט על השוק בצורה מפוכחת; אלפא רומיאו מיצבה את עצמה כמותג פרמיום שאת עיקר פעילותו ריכז בשני דגמים שגם אין בהם זיקה למערכות הינע היברדיות או חשמליות, מה שמאפשר למותגים כמו טסלה למשל לנגוס ברווחים של אלפא רומיאו במרכז אירופה ובארה"ב.   

אלפא רומיאו מסתירה עוד כמה הפתעות בקנה, אבל מוקדם לדעת אם אלה יביאו את המפנה הכלכלי; ה-סטלביו עבר מתיחת פנים לאחרונה (משוטט על הנורדשלייפה במסגרת ניסויים תחת הסוואה), אלפא GTV תחזור, ואחד מכלי הרכב החשובים ביותר של המותג, ה-SUV הקומפקטי, אלפא רומיאו 'טונלה' עתיד להיחשף בחודשים הבאים אחרי הצגת האב-טיפוס במסגרת תערוכת ז'נבה בחודש מרץ האחרון. בניגוד ל-סטלביו, TONALE, המבוסס על שלדת ג'יפ רנגייד יביא לאיטלקים סוף סוף את בשורת הפלאג-אין החשמלית ועיצוב רטרו בהשראת אלפא רומיאו SZ וכלי רכב קלאסיים משנות ה-60 ו-ה-70. ישנה דריכות גבוהה באלפא רומיאו לקראת השקתו, שכן הוא מצטרף לקטגוריה המבוקשת ביותר כיום בענף הרכב. קבוצה שנמצאת במגמת צמיחה מסחררת ומניבה הישגים חסרי תקדים לכל יצרני הרכב.

גם בישראל, מטבע הדברים מצבה של אלפא רומיאו אינו מזהיר. אבל בתוך שוק פרמיום בנסיגה, דווח לאחרונה באיגוד היבואנים כי מסירות רכב חדש באלפא צמחו בשיעור של 20% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. מפילוח הנתונים נכון לסוף חודש יוני 2019, עולה כי המכונית הנמכרת ביותר של אלפא רומיאו בישראל היא ג'ולייטה עם כ-200 מסירות עד כה. אחריה מדורגת אלפא רומיאו מיטו עם כ-60 מסירות ובמקום השלישי אלפא רומיאו סטלביו עם 59 יחידות. סדרת אלפא רומיאו ג'וליה הגיעה ל-40 לקוחות בישראל. המכונית היקרה ביותר המשווקת על ידי אלפא רומיאו בישראל היא ה-4C ספיידר, הנמכרת תמורת 720 אלף שקלים.   

 

 

הדפס