"נתיב פלוס": כל מה שצריך לדעת

משרד התחבורה הפקיע נתיבים בדרך איילון וכביש החוף לטובת נסיעה שיתופית עם 2 נוסעים ומעלה כדי להקל על הפקקים ולעודד את השימוש בתחבורה הציבורית. בשלב זה, הנוהגים לבדם ברכבם הפרטי מדווחים על עיכוב של קרוב ל-25 דקות בממוצע, אבל במשרד התחבורה מעריכים ששיטת ה"קארפול" תגרום לשינוי התנהגותי והקלה בעומסים

כפיר כשריאן
כפיר כשריאן  07.10.19 - 15:11
תחילת כתבה

סרטון באדיבות אגף התנועה, משטרת ישראל 

אמש (ראשון) התעוררו נהגי ישראל למציאות חדשה בה נתיב ציבורי בכביש החוף ובאיילון נלקח מהם לטובת פרוייקט חדש ויומרני בהובלת משרד התחבורה בראשות השר הממונה סמוטריץ' ובאכיפת אגף התנועה של משטרת ישראל, שגם ככה קורסת במשימות.

המהלך החדש יצר בלבול רב בקרב משתמשי הדרך בנוגע לאופי פעולת הנתיב כמו למשל שעות הפעילות והאם מדובר בשעות פעילות זהות למה שהיה עוד קודם כאשר הנתיב היה שמור לתחבורה ציבורית בלבד. ומה אומר הסימן 2+ או 3+? ובכן, הנה כל מה שיש לדעת.

שעות וימי פעילות

נתיב פלוס הנפרש לאורך כביש החוף (כביש 2) מנתניה לכיוון תל אביב ובנתיבי איילון (20) פעיל בכל ימות השנה, כולל חגים ושבתות ובמשך כל שעות היממה ובניגוד למה שהורגלנו בעבר עם נתיב התחבורה הציבורית שאפשר נסיעה בנתיב בשעות הצהרים על הבוקר שלמחרת.

+2?

בנוגע למספר הנוסעים, רבים תהו למה התכוון המשורר בפלוס 2 ו-פלוס 3; ובכן, בחלק הראשון 2+ מדובר על נהג פלוס נוסע אחד לפחות, כלומר ע"מ שתוכלו להשתמש בנתיב בכביש החוף (+2) אתם חייבים מינימום של שני אנשים במכונית. במקרה של 3+ מדובר על נהג ועוד שני נוסעים לפחות כלומר מינימום שלושה אנשים במכונית. טרם הבנו את הסיבה להבדלים בין הנתיבים וכנראה למשרד התחבורה התשובות.

דו גלגלי

רוכבי הדו גלגלי שהורגלו בשנים האחרונות לנוע בנתיבי התחבורה הציבורית בתוך הערים התעוררו אף הם לבוקר מבלבל. לצערם, בנקודת הזמן הנוכחית אין להם אישור לנוע בנתיב פלוס. במשרד התחבורה טוענים שאין דין נתיב עירוני כדין נתיב בינעירוני אך החדשות המשמחות והאופטימיות לקהילת הרוכבים היא שהמשרד בוחן בימים אלו את הנושא ואת הקונפליקט שעלול להתקיים בין התחבורה הכבדה בנתיב לבין רוכבי הדו גלגלי הזריזים. ההערכות הן שבקרוב תותר נסיעה גם לרוכבים בנתיב, אך לא בטווח הנראה לעין.  

אכיפה וזמני פעילות

בניגוד לנת"צים בהם זמן הפעילות הוגבל לשעות העומסים הכבדים (עד 10 בבוקר), "נתיב פלוס" פעיל במשך כל שעות היממה ובמשך 365 ימים בשנה. בנתיב הנסיעה השיתופית אף לא תהיה אכיפה אלקטרונית באמצעות מצלמות היות ואין כיום מערכת אלקטרונית זמינה שמסוגלת לבצע תיעוד מדויק של מספר הנוסעים ברכב בזמן נסיעה. מי שתהיה אחראית על האכיפה בנתיב פלוס היא חטיבת האופנועים של אגף התנועה בסיוע מספר ניידות רגילות שכבר ערוכות בשטח והחלו במתן אזהרות במסגרת תקופת ההסתגלות (מספר ימים בודדים). הקנס על נסיעה בנתיב פלוס שלא כחוק עומד על 500 שקלים. לתשומת לבכם!

מה הלאה?

קיימת ביקורה גדולה כלפי המהלך החדש של שר התחבורה הנוכחי, ורבים תוהים בנוגע ליעילות הנתיבים הללו בהפחתה על עומסי התנועה בהעדר תחבורה ציבורית בינעירונית ראויה. עוד מוקדם לבחון את הנושא ברצינות לפחות עד אחרי החגים שם השיגרה תדבר והעומסים כנראה לפחות בשלב בראשון ילכו ויגדלו. הערכות מדברות על כך שכביש החוף ונתיבי איילון ראשונים לבחון את ההשלכות ובעתיד נתיבי התחבורה השיתופית יגיעו גם לכביש 4 ולכביש 5.  

הדפס