המשטרה מהדקת אכיפה נגד משפרי מכוניות

יותר מ-30 מכוניות משופרות הורדו מהכביש בחודשים האחרונים. המשטרה נלחמת בתופעה המסוכנת בהיקף נרחב אחרי שתחרות על כביש ציבורי במהירות קרובה ל-230 קמ"ש גבתה את חייו של נהג תמים

ניר בן טובים  03.12.19 - 13:25
תחילת כתבה

בסרטון: תיעוד מתאונת נהג השברולט קמארו ב-230 קמ"ש (באדיבות עמותת אור-ירוק)

משטרת ישראל מגבירה את הלחץ על משפרי המכוניות, כך עולה בחודשים האחרונים. למעלה מ-40 מכוניות משופרות הורדו מכבישי הצפון וכבישי ירושלים במסגרת מבצעי אכיפה ממוקדים.

במבצע האחרון, שנערך לפני כשבוע וחצי, הוחרמו 18 כלי רכב לאחר שבוחני המשטרה איתרו ליקויי בטיחות יסודיים שכללו שינוי במרכב, לרבות הנמכות, שינויי סרנים וצמיגים שאינם תואמים את סוג הרכב. בנוסף, אותרו שיפורים שונים במערכות הפליטה ובמנוע. המבצע שנערך בירושלים התממש בזכות מידע מודיעיני שנתקבל באגף התנועה על פיו עשרות בעלי כלי רכב משופרים צפויים להגיע למפגש. מדיווח המשטרה עולה כי חלק מהמעורבים שנתפסו בוטל לאלתר רשיונם והם נשלחו לביצוע מבחן רישוי מחודש לאחר תיקון הליקויים, וחלקם האחר הורד מהכביש עד לתיקון הליקויים ובחינה מחודשת של בוחני המשטרה.

במבצע נוסף שנערך 5 ימים קודם לכן באזור כפרי הצפון הורדו מהכביש 21 מכוניות, לאחר שהתברר כי עברו מקצה שיפורים, וזאת בניגוד לחוק הלאקוני שאוסר על ביצוע של כל שינוי מבני ברכב. ולמרות זאת, חוזרת ועולה השאלה האם תיעדוף משאבי משטרת ישראל והבחירה להפנות כוח אדם לאכיפת הנושא הינה מוצדקת בראי האתגרים שנמצאים על סדר היום של אגף התנועה? כל ניסיונותינו לאתר מחקר שנערך בישראל שמצביע על רמת המעורבות של רכבים משופרים בתאונות דרכים העלה חרס.  

אז מה בכל זאת?
הנחת היסוד של גורמי האכיפה היא כי כל רכב משופר משרת את בעליו לצורך תחרויות מסוכנות וכי לרוב מדובר על תחביב של קהילה צעירה ונטולת שיקול דעת - פורעי חוק סדרתיים. הנחה נוספת גורסת כי השיפור אומנם מביא לעליה בהספק המנוע אך פוגם ביציבות וביכולת הבלימה ומערער את היציבות הדינמית של המכונית. בפועל, קשה ליצור פילוח מדויק של אוכלוסיית המשפרים, אולם מקורבים לקהילה טוענים כי רבים מהם בישראל חצו את טווח גילאי ה-30 וחלקם בעלי משפחות ומיושבים בדעתם. אלא שבמדינת ישראל התגבשו כללים שונים ומשונים ואין התייחסות מדויקת לנושא השיפורים. כלומר, גם אם יחול עדכון על גבי החוק המנדטורי שאוסר באופן גורף שיפורי מכוניות ותיסלל הדרך להסדרה התחום בישראל, עדיין מדובר על מילה מתה שלא תייצר מנגנון אפקטיבי.

המכונה או האדם
הסיבה לכך נעוצה בהפניית אצבע מאשימה לגורם האנושי, שכן ההשתוללות חסרת הרסן בכבישי המדינה ממשיכה לעלות בחיי אדם. רק לפני כחודש נהרג בתאונה שוקי כהן ז"ל, לאחר ששני תושבי בית צפפה התחרו בינהם בכביש בגין בירושלים כאשר בשלב מסוים אחד מהם העפיל למהירות של 228 קמ"ש, איבד את השליטה ברכבו ופגע במכונית בה שהה המנוח. אחיו של המנוח, אנדרי כהן, אומר 'לעולם הרכב' של ערוץ הספורט כי להערכתם הרכב שפגע באחיו היה משופר, אולם המשטרה טוענת כי לא ניתן לבחון זאת: "אני לא מקבל את הטענה הזו. אין חיה כזו שלא ניתן לבדוק את הנושא. במידה והיא לא תפעל אנו נדרוש שמומחה מטעמנו יבדוק את הרכב". בין אם יוכח כי הרכב היה משופר ובין אם לא, נסיבות התאונה המזעזעת והבחירה לנהוג במהירות כל כך גבוהה בכביש ציבורי ובשעת צהריים היא סימפטום של תופעה קטלנית. 

מה עושים?
הדרך להתמודד עם הבעיה עוברת כמובן בהגדלת מספר הניידות הגלויות והסמויות והצבת מצלמות מרתיעות, אולם סדרי העדיפויות של המשטרה והבחירה להציב מצלמות מהירות מבלי זיקה מובהקת למספר התאונות שהתרחשו באותם כבישים, העלתה עד היום לא מעט סימני שאלה לגבי יעילותן. כך למשל, בסמוך לכביש בו ארעה התאונה, מתלוננים תושבי גילה ובית צפפה כי מידי סופ"ש נערכים בו תחרויות שמסכנות את חייהם: "זו הפקרות. פנינו למשטרה אינספור פעמים בשביל שיציבו כאן עוד מצלמות ויתגברו נוכחות אבל שום דבר לא קורה", אומר דניאל תושב גילה. הסטטיסטיקה בנושא תאונות הדרכים שהתרחשו בעקבות תחרויות כאלו – לוקה מאוד בחסר. רק לעיתים רחוקות מתאפשר למשטרה לקושש ראיות חותכות שמעידות כי התאונה התרחשה בנסיבות כאלה. במקרה האחרון, סרטון שצולם ע"י נהג שברולט קמארו שאיבד שליטה, הוא שסיפק את 'ראיית הזהב' לכך. ועדיין, זו רק טיפה בים. 

גם השלכות כלכליות
היה והמשטרה הצליחה לשים ידיה על ראיות כאלו, מצבו של הנהג חמור הרבה יותר, כל שכן אם האירוע הסתיים בתאונה, לבטח קטלנית. מלבד ההיבטים הפליליים, תאונה בנסיבות דומות יכולה לגזור על הנאשם "עונש מוות כלכלי". עו"ד ערן יעקובוביץ', מומחה בתחום הביטוח והנזיקין ושותף במשרד צבי יעקובוביץ ושות' מסביר שלשון פוליסת חובה מחריגה מכיסוי ביטוחי נזק שנגרם בעת שימוש ברכב מנועי למטרות ספורט מוטורי של מירוץ כלי רכב שנעשה בניגוד להוראות לפי חוק הנהיגה הספורטיבית. "לפיכך, היה והנהג בכלי הרכב המבוטח נפצע בנסיבות כאלו, וחברת הביטוח הצליחה להוכיח זאת, היא תסרב לשלם לו פיצויים. כך גם אם התאונה הסתיימה בפציעה של הולך רגל או רוכב אופניים. במקרה כזה, הנפגע יאלץ לתבוע את קרנית (קרן שנועדה לפצות נפגעים בנסיבות בהן לא היה ביטוח חובה), אולם לאחר שזו תשלם לו, היא תגיש תביעה כנגד הנהג על מלוא הסכום). 

אור ירוק: עוד ניידות
ארז קיטה מנכ״ל עמותת אור ירוק: ״התופעה של מירוצי מכוניות בכבישים הציבוריים מסוכנת וכבר גבתה חיים. מדובר על נהגים שמשפרים את ביצועי מנוע הרכב כך שיגיע למהירויות גבוהות יותר מאשר הרכב הרגיל. נהיגה במהירויות גבוהות תוך כדי תחרות מסכנת את שלום הנהגים והולכי הרגל והדרך  למנוע אותה היא נוכחות משטרתית מרתיעה באותם כבישים שידועים ככאלה המשמשים לתחרויות. במקביל באותם כבישים יש להציב מצלמות בולטות ומשולטות שיגרמו לאותם נהגים שמסכנים את החיים של כולנו לנהוג על פי חוקי התנועה. מדינת ישראל חייבת לנקוט יד קשה באמצעות אכיפה אגרסיבית וענישה מרתיעה כנגד נהגים שמקיימים מירוצי מכוניות בכביש הציבורי״.

הדפס