פחות תחכום, יותר נהיגה: פורשה מציגים טייקן הנעה אחורית

גרסת הבסיס החדשה של הטייקן מוותרת על הנעה כפולה, אבל בטח לא על הנאה

ניר בן טובים  21.01.21 - 07:46

תגיות: פורשה

תחילת כתבה

אחרי שכבר הוצגה בסין בקיץ האחרון, פורשה מרחיבים את משפחת הטייקן החשמלית גם בשאר העולם עם גרסת בסיס אטרקטיבית שפשוט נקראת "טייקן", בלי סימונים, סמלים או ספרות משודכות לאותיות. בחברה הגרמנית משתדלים מאוד להגדיל את החשיפה של הטכנולוגיה החשמלית של המותג ולכן משיקים כעת מלמטה דגם מופחת כוח, מופחת טווח נסיעה ומוזל מחיר, אבל עם הנעה אחורית ובלי להתפשר על מארג הצעצועים המושקע שתקבלו גם בדגמים הבכירים יותר. 

הטייקן החזקה ביותר כיום היא ה-טורבו S עם 761 כ"ס (0-100 קמ"ש ב-2.8 ש'), תחתיה דגם ה-טורבו עם 680 כ"ס והאצה ל-100 קמ"ש ב-3.2 ש' וגרסת הכניסה לנבחרת הטייקן היא ה-4S שמפיקה 571 כ"ס ומעמידה ל-100 קמ"ש נזקקת רק ל-3.7 ש'. טווח המחירים בישראל נע בין 900 אלף שקל ועד 1.6 מיליון שקל לפני תוספות כאלה ואחרות.

הבעלים של בית"ר ירושלים התחדש במכונית חשמלית ב-2 מיליון שקל

המצטרפת הרביעית מנסה לפנות לקהלים נוספים, אולי אפילו חדשים למותג פורשה עצמו שרוצים להתנסות בפרשנות החשמלית שלהם בפורמט "טהור" יותר. גרסת הטייקן הנעה אחורית מתייצבת מתחת ל-4S עם מנוע חשמלי אחד בלבד על הסרן האחורי (במקום שניים) ומפיקה 476 כ"ס עם הסוללה הגדולה ביותר (93 קווטש) על בסיס חבילת הביצועים, ומי שיבחר בסוללה מוקטנת ל-79 קווטש יאלץ להתנחם ב-408 כ"ס. תהיה גם מהדורה תקנית עם 330 כ"ס.   

הפחתת משקל הסוללה מתורגם להשלה של כמה עשרות קילוגרמים, או לדברי פורשה - בסביבות 100 ק"ג, שזה לא המון אבל יש לכך תרומה מסוימת מבחינה דינמית למי שבאמת לוקח אותה לקצה יכולותיה. ומה מוצאים בדף נתוני הביצועים? את ההאצה ל-100 קמ"ש עם בקרת שיגור היא תסיים ב-5.4 שניות ומהירותה המרבית מבוקרת ל-230 קמ"ש. פורשה ציידה אותה במערכת בולמים אדפטיבית אופציונלית עם מספר מצבי כיול, כולל מערכת אוטומטית שמגביהה את הבולמים בכניסה לחניונים בהתאם לתכונות שמאפיין עבורה הנהג, כך שלא יצטרך לחזור על הפקודות כל פעם מחדש. טווח הנסיעה המרבי שלה נע בין 404 ל-435 קילומטרים (בכפוף לגודל הסוללה), וכמו כל דגמי הטייקן היא יכולה להטעין אותה במהירות גבוהה מאוד - עד 80% ב-22 דקות בלבד.

קוסמטית היא מובחנת מאחיותיה עם חישוקי 19 אינץ' ייחודיים ("טייקן-אירו"), ובתא הנוסעים אפשר לבחור במקום במושבי עור במרקמי בד ידידותיים לסביבה עשויים תרכובות מחומרי מחזור, כמו למשל רשתות דיג שעברו עיבוד מחודש ונפרסו פה על חלק מהדיפונים. כל שאר הפונקציות הותקנו עם מערכת מדיה ראשית מחולקת ל-3 צגים עיקריים, כולל אחד מול הנוסע לשליטה על בידור וכדומה. 

פער המחירים עשוי להשפיע על מי שכבר מתחבט בין דגמי הטייקן הקיימים. בגרמניה, תימחרו את טייקן הנעה אחורית ב-22 אלף יורו מתחת לדגם ה-4S, כלומר עלות סופית לצרכן של כ-82 אלף יורו. זה מציב אותה ברף מחירים נמוך אפילו מזה של גרסאות הבסיס של ה-911 או הפנמארה באירופה, כך שעבור פורשה זהו מהלך אסטרטגי נכון שיחזק את האחיזה שלה בשוק רכבי הפרמיום-ספורט החשמליים. בישראל בכל אופן, יעמוד ההפרש בינה לבין דגם ה-4S על סביבות ה-200 אלף שקל לזכות הטייקן הבסיסית כשהיא תגיע לכאן בהמשך השנה דרך אפיקי היבואנית אורכיד ספורטס קארס. המחיר הרשמי, לפי היבואנית הוא כ-655 אלף שקל.