מתי משתלם לרכוש רכב היברידי?

מדי שנה נמכרות בישראל עשרות אלפי מכוניות היברידיות. אבל האם יש הגיון כלכלי ברכישת דגם עם מנוע כלאיים עבור המשתמש הממוצע?

ניר בן טובים  24.01.21 - 16:00
תחילת כתבה

ענף הרכב הישראלי חווה השנה ירידה של 15.5% במכירות כלי רכב, והסתכם ב-215 אלף מכוניות בסך הכול. הנתונים פחות גרועים מכפי שחזו רוב כלי התקשורת בתחילת המגפה, אבל זה עדיין כרסום מסוים (ומורגש) בכיסם של היבואנים שניסו להלחם בתופעה על ידי מבצעים ומכירות מקוונות לאורך תקופות הסגר וחלונות הביניים המזדמנים, כאשר הממשלה פתחה את האקורדיון.

מי שהצליחו לחמוק, במידת מה מהנזקים שספג המשק הן המכוניות ההיברידיות, שעדיין גוזלות נתח שוק לא מבוטל בין אם בז'אנר העממי או בקבוצת היוקרה. רק לשם דוגמא, בשנת 2019 עמד נפח מכירותיהן על קרוב ל-15% מכלל המסירות, או בסביבות 40-41 אלף יחידות, וב-2020 הסתכם חלקן בשיעור דומה, חרף הסגרים והמגבלות. מבט אל הטבלה גם מלמד לאן נוהרים הישראלים וחברות הליסינג: במקום הראשון והשני טויוטה קורולה (כמעט 13 אלף) ויונדאי איוניק שבמצטבר העלו לכביש 24 אלף יחידות. מזנב מאחור גם קיה נירו עם 5,700 יחידות בגפו.  

השאלה המהותית ביותר היא, עד כמה עמוק החיסכון הכספי שנובע מאחזקת רכב היברידי, והאם עלותו הגבוהה יחסית הופכת את העיסקה לכדאית לאדם הממוצע? לצורך כך ביקשנו ממומחי חברת 'חשב רכב' להשוות עבורנו את עלות האחזקה של רכב היברידי חדש עם מנוע כלאיים בנפח 1.6 ליטר לבין רכב עם נתונים זהים, שמצויד במנוע בערה מסורתי. לצורך האומדן, הניחו כלכלני החברה כי מדובר על רכב שגומע מידי שנה 15 אלף קילומטרים.

מחירו של ההיברידי עומד על 143,900 שקלים ואילו מקבילו הרגיל – 133 אלף שקלים. יצוין כי ההשוואה נעשתה לפי רכב מודל 2021 של אותו היצרן. ומה היא השורה התחתונה והחשובה ביותר?  בניגוד להנחת היסוד כי אחזקת רכב היברידי חוסכת סכום ניכר, בפועל, על פי החישובים העדכניים, מדובר על 300 שקלים בחודש בלבד. עלות הדלק להנעת רכב הבנזין, בחישוב שנתי, מגיעה ל-7,806 שקלים ואילו ההיברידי יגלח מחשבונו של המשתמש 4,954 שקלים בשנה. פער משמעותי (יחסית) נרשם בעלות התיקונים והחלפים; זו מסתכמת ברכב הבנזין ב-3,304 שקלים ואילו מקבילו ישלם סכום נמוך יותר, בגובה 2,643 שקלים.

מפילוח הנתונים, נמצא כי העלות החודשית של אחזקת רכב היברידי מגיעה ל-2,447 שקלים ואילו של הבנזין עומדת על 2,742 שקלים. כאשר צוללים לתוך הנתונים, מתברר כי סעיף ירידת הערך החודשית, מקזז מערכם של הרכבים סכום ניכר, שנכלל מן הסתם בתוך התחשיב. וכך, יוצא כי אובדן הערך של הרכב ההיברידי מגיע לסכום של 1,162 שקלים בחודש ול-13,939 שקלים בשנה. כלומר, כעבור חמש שנים הוא יאבד 60% מערכו. גם הבנזין סופג ירידה דרמטית כמובן בשוויו וכעבור חמש שנים הוא מאבד 55% המתורגמים לכדי 1,197 שקלים בחודש ו-14,363 שקלים בשנה. 

דרכי מימון וליסינג
מי רכש את כל הרכבים ההיברידיים? חברות הליסינג אומנם עושות ככול יכולתן על מנת להנדס את התודעה של כולנו כי הביקוש למוצר הליסינג התפעולי נותר קשיח, אך בפועל ובניגוד לשנת 2019, במהלך השנה האחרונה חל שינוי בהתפלגות הרכישות, היות וחלה ירידה בהיקף הרכישות של ציי הרכב. השוק הפרטי נגס בנתח של לא פחות מ- 61% בחישוב הכללי, כאשר הנחת העבודה היא כי היחס נשמר באופן כזה או אחר גם בבחינת שוק הרכבים ההיברידיים.

העליה בהיקף הרכישות של השוק הפרטי מתורגמת למלחמה שמנהלים הגורמים השונים על כיסו של הצרכן ולתוך הקלחת שבין חברות הליסינג ויבואני הרכב, נכנסו גם מועדוני הצרכנות שמנצלים את יתרון הגודל העצום שלהם לטובת מתן הצעות לעסקאות ליסינג פרטי. דוגמה מובהקת לכך היא הסעיף שקיים לדוגמה בהצעות התקשרות של מועדון חבר או הייטקזון, שמאפשר לחברים לצאת מהעיסקה, בכל שלב שהוא, ללא תשלום קנס – יתרון שלרוב אינו ניתן ללקוחות פרטיים בודדים.

הכוכבת בהייטק
המלחמה האמיתית באה לידי ביטוי בתמחור העיסקה. וכך למשל, מציע מועדון הייטקזון, שמונה למעלה מרבע מיליון עובדי ועובדות הייטק , יונדאי איוניק פרימיום היברדית 2021, בתשלום ראשוני של 6,900 שקלים  (במקום 8,900) ותשלום חודשי בסך 2,349 שקלים. דגן רונן, מנכ"ל משותף של המועדון מציין "כי המחיר כולל בתוכו, חבילת ביטוחים וטיפולים מקיפה כמו גם החלפת צמיגים, מצבר ומגבים בתוספת כספית זניחה". עבור הזכות לנהוג ביונדאי סונטה היברידית פרימיום למשל, מודל 2021, יידרשו עובדי ההייטק לשלם תחילה 11,900 שקלים ובהמשך, 3,299 שקלים לחודש.

 היתרון של רכב היברידי?

מה שהתחיל בסוף שנות ה-90 כטרנד של כוכבים בלוס אנגל'ס, שהצטיידו בפריוסים ירוקים ודיברו בדיאלקט פסאודו-רחמני כלפי הסביבה, כבר נמצא היום בכל סמטה ומגרש חניה. קניית רכב היברידי, כפי שמסכמים עבורנו 'חשב רכב', תלוי נסיבות והיתרון המשמעותי ביותר בו, מעשית בא לידי ביטוי בניצול מערכת החשמל המאפשרת לנסוע ללא בנזין וללא זיהום האוויר למרחקים קצרים. כלומר, עבור מי שמבלה בעיקר בערים הפקוקות רכב היברידי מספק מענה חסכוני וגם אקולוגי, אבל מאחר ועלות הרכישה הראשונית גובה תוספת משמעותית על פני רכב קונבציונלי, כפי שראינו בטבלאות, לא תמיד יש עילה מוצדקת לרכישתו. כמובן שאם מכניסים למשוואה הזו כלי רכב עם מערכות טעינה (פלאג-אין) מדובר בהשקעה ראשונית גבוהה הרבה יותר.